Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2014

Χωροταξικός σχεδιασμός με άρωμα… 2003! Όταν οι αποφάσεις δεν υλοποιούνται…


Epirus landsat

Déjà vu! Η συζήτηση για την αναθεώρηση του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης των Ιονίων Νήσων, μας φέρνει σε μεγάλο βαθμό πίσω στο 2003 όταν και είχε εγκριθεί τότε το αναθεωρούμενο σήμερα χωροταξικό.
Αυτό προέκυψε από τη σύσκεψη για την κατάθεση προτάσεων από τους φορείς της Κέρκυρας σε σχέση με την αναθεώρηση αυτή, συνάντηση η οποία πραγματοποιήθηκε στο κτίριο της πρώην Νομαρχίας χθες.
Οι περισσότερες από τις προβλέψεις του Περιφερειακού Πλαισίου που είχε υπογράψει η τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Βάσω Παπανδρέου, δυστυχώς παρέμειναν επί 10 χρόνια ουσιαστικά στα χαρτιά και έρχονται τώρα να αποτελέσουν βασικές προβλέψεις της αναθεώρησης του σχεδιασμού!
Παραδείγματα;
-    Κατακόρυφος άξονας διασύνδεσης των νησιών περιφερειακής εμβέλειας σε δύο επίπεδα (χερσαίοι και θαλάσσιοι)
-    Κατακόρυφοι άξονες βορά – νότου σε κάθε νησί
-    Εισαγωγή του φυσικού αερίου στο ενεργειακό μίγμα της ΠΙΝ
-    Προστασία και διαχείριση των χερσαίων και θαλάσσιων ζωνών NATURA 2000 με δημιουργία φορέων διαχείρισης
Με τις ίδιες ή σχεδόν τις ίδιες λέξεις, βασικές πολιτικές που περιλαμβάνονται στο νόμο του 2003, αποτελούν τις κατευθυντήριες γραμμές της πρότασης των μελετητών για την αναθεώρηση καθώς, φευ, ελάχιστα έχουν υλοποιηθεί…
Ο Σπ. Σπύρου
Σε γραπτή του δήλωση ο Περιφερειάρχης Σπ. Σπύρου έκανε λόγο για «τη σημασία που έχει ο Χωροταξικός  Σχεδιασμός για την κοινωνικο - οικονομική εξέλιξη της Περιφέρειας, με σεβασμό στην ανάπτυξη που προστατεύει το φυσικό, το ανθρωπογενές, το ιστορικό και πολιτιστικό περιβάλλον των νησιών μας».
Γαλιατσάτος: «Χωρίς πολιτικό προσανατολισμό»
Σε γραπτή του δήλωση ο επικεφαλής της παράταξης ΑΝΑΣΑ Θεόδωρος Γαλιατσάτος, υποστήριξε ότι η σύσκεψη που έγινε στην Κέρκυρα δείχνει πως η συζήτηση για την αναθεώρηση του χωροταξικού σχεδιασμού γίνεται χωρίς πολιτικό προσανατολισμό, χωρίς συνολικό σχεδιασμό, προσχηματικά, πρόχειρα και απροετοίμαστα.
«Έλειπε κάθε αναφορά στην πραγματικότητα που σήμερα βιώνουμε, με τα συνεχή πλήγματα διοικητικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα που επιφέρουν στην ΠΙΝ οι μνημονιακές πολιτικές, ο «Καλλικράτης», η παντελής έλλειψη πόρων, ο μηδενισμός του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων», υπογραμμίζει στη δήλωσή του ο κ. Γαλιατσάτος τονίζοντας ότι  λείπει η «κοινωνική διάσταση στο επίκεντρο, η ανάπτυξη που βάζει στο επίκεντρο τον άνθρωπο και τις ανάγκες του, την αναβάθμιση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών των Ιονίων, την αντιμετώπιση της ανεργίας και της ανθρωπιστικής κρίσης».
Παρατηρήσεις από τον Α. Κοσκινά
Ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις σχετικά με τη χθεσινή συζήτηση κάνει σε γραπτή του ανακοίνωση ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Κέρκυρας. Ο πρόεδρος του συλλόγου Αριστοτέλης Κοσκινάς δεν διαφωνεί με τη θέση της ΔΕΥΑΚ «να προχωρήσουν τα επιμέρους της Ύδρευσης Κέρκυρας» καλώντας ωστόσο τους φορείς και το Δήμο Κέρκυρας να μην απεμπολήσουν τη δέσμευση της Πολιτείας για συνολική λύση.
Για το θέμα των απορριμμάτων, ζητά κατασκευή του εργοστασίου μηχανικής διαλογής ώστε να αυξήσει τους όγκους της ανακύκλωσης στηλιτεύοντας την εθνική πρόβλεψη χαμηλού πλαφόν ετήσιας επεξεργασίας σκουπιδιών για την κατασκευή του.
Όσον αφορά τις μεταφορές και το αεροδρόμιο, υπογραμμίζει ότι θα πρέπει να ληφθεί υπ΄ όψιν για την οικονομία της Κέρκυρας η σημασία του αερολιμένα για την Αλβανία, αφού όλος ο αλβανικός τουρισμός του νότου –σύμφωνα με το χωροταξικό σχεδιασμό της γειτονικής χώρας- θα χρησιμοποιεί το αεροδρόμιο του νησιού μας (υπάρχει νομική δέσμευση απαγόρευσης δημιουργίας δεύτερου (πλην Τιράνων) αεροδρομίου στην Αλβανία).
 
Η ΥΠΑ αποκλείει 
νέο αεροδρόμιο, 
η ΔΕΥΑΚ «απομακρύνεται»
από τα φράγματα,
ο ΕΟΤ ζητά «απόσυρση» 
ενοικιαζομένων δωματίων!
Ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες από τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε είναι οι εξής:
•    Ο Αερολιμενάρχης μετέφερε την θέση της διοίκησης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ότι δεν εξετάζεται η μεταφορά του αεροδρομίου στη Λευκίμμη.
•    Ο ΕΟΤ ζητά την «απόσυρση» (μη λειτουργία ή ακόμα και κατεδάφιση;) των παλαιών τουριστικών καταλυμάτων με παρωχημένες προδιαγραφές που δεν συμβαδίζουν με τις σημερινές ανάγκες.
•    Η ΔΕΥΑΚ υποστήριξε ότι η υπόθεση των φραγμάτων την έχει «εγκλωβίσει» με ανυπαρξία επενδύσεων στη συντήρηση και ανάπτυξη των υφιστάμενων δικτύων, προσθέτοντας ότι οι ανάγκες σε υδροδότηση μπορούν να καλυφθούν ποσοτικά από τα υπόγεια νερά που έχουν εντοπιστεί στην περιοχή Τζάβρου.
•    Το ΤΕΕ ζητά αποκέντρωση στο νησί, με δημιουργία ισχυρών και σύγχρονων δομών εξυπηρέτησης των πολιτών για τις διάφορες κρατικές και αυτοδιοικητικές υπηρεσίες, με δύο κέντρα σε βορά και νότο.
Αυτά τουλάχιστον περιγράφει το δελτίο Τύπου που εξέδωσε η Περιφέρεια, ενώ θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να παρουσιάσουν αναλυτικά με γραπτές τους ανακοινώσεις ή συνεντεύξεις Τύπου οι εκπρόσωποι των φορέων αυτών λεπτομέρειες σχετικά με τις θέσεις που διατύπωσαν.
Διαμαρτυρία Σαρδελή
Επιστολή διαμαρτυρίας απέστειλε στη μελετήτρια η πρώην αντιπεριφερειάρχης μικρών νησιών, περιφερειακή σύμβουλος Ιθάκης Σμ. Σαρδελή, σχετικά με το χαρακτηρισμό  του Λιμένος Βαθέως Ιθάκης ως αγκυροβόλιο.
Η κα Σαρδελή αφού υπογραμμίζει ότι κατά τη συζήτηση του Περιφερειακού Συμβουλίου σχετικά με το χωροταξικό της Π.Ι.Ν. που πραγματοποιήθηκε το Μάρτιο του 2013 στη Λευκάδα είχε εκφράσει τις αντιρρήσεις της για το χαρακτηρισμό, οι οποίες είχαν σταλεί και εγγράφως, ενώ εξέφρασε την έκπληξή της σε τηλεφωνική επικοινωνία προ μερικών ημερών όταν διαπίστωσε πως στη αναθεώρηση η μελετήτρια χρησιμοποιεί ξανά τον ίδιο χαρακτηρισμό: «Τηλεφωνικώς με πληροφορήσατε ότι άμεσα θα ενημερώσετε τον Λιμενολόγο της εταιρείας σας για την απαιτούμενη διόρθωση. Λόγω της εξαιρετικής σοβαρότητας του θέματος για την Ιθάκη και της αυτονόητης απαιτούμενης διόρθωσης από εσάς, σας θέτουμε και εγγράφως το αίτημά μας, αναφέροντάς σας ότι οποιαδήποτε άλλη τροποποίηση ή αλλαγή θα επιφέρει μεγάλη ανατροπή στον αναπτυξιακό χαρακτήρα του νησιού. Σας παρακαλώ επίσης αν έγινε οποιαδήποτε αλλαγή – παρέμβαση, κατόπιν ειδικών κατευθυντήριων γραμμών από θεσμικούς ή υπηρεσιακούς παράγοντες, να μας την κοινοποιήσετε», τονίζει μεταξύ άλλων σε επιστολή της η περιφερειακή σύμβουλος.
Deadline η 15η Φεβρουαρίου
Σύμφωνα με την Περιφέρεια, η συνάντηση αποτέλεσε την εναρκτήρια συζήτηση με τους εκπροσώπους της Κέρκυρας ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες, σε κάθε νομό των Ιονίων. Στη σύσκεψη παρόντες ήταν ο Σπ. Σπύρου, ο Χρ. Σκούρτης, η Μ. Καταβάτη, οι σύμβουλοι, Αλ. Βλάσσης, Φ. Τσίπης και Αλ. Λούβρου, καθώς και υπηρεσιακοί παράγοντες του ΥΠΕΚΑ & της Περιφερειακής Ενότητας Κέρκυρας. Από πλευράς εκπροσώπων φορέων ο πρόεδρος του ΟΛΚΕ Σ. Βλάχος, της ΔΕΥΑΚ Σπ. Πανδής, του Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Σπ. Κροκίδης, του τμήματος Κέρκυρας του ΤΕΕ Ν. Τρίαντος, ο Αερολιμενάρχης Αντ. Γεωργούσης, ο προϊστάμενος του ΕΟΤ Κ. Τσουμάνης, ο πρόεδρος του Συλλόγου Περιβάλλοντος Αρ. Κοσκινάς αλλά και εκπρόσωποι φορέων και συλλόγων πολιτών (Ερημίτης, Ίσσος).
Το σκελετό της πρότασης πάνω στον οποίο εκλήθησαν να καταθέσουν τις προτάσεις τους παρουσίασε η εκπρόσωπος της μελετητικής ομάδας Ε. Καραθανάση.
Το Σχέδιο Περιφερειακού Χωροταξικού Σχεδιασμού, μετά την επεξεργασία των δεδομένων από τη μελετητική ομάδα και το ΥΠΕΚΑ, θα τεθεί σε διαβούλευση και θα ψηφιστεί από το Περιφερειακό Συμβούλιο.  
Θα προηγηθεί διαδικασία διαβούλευσης και στις άλλες τρεις Περιφερειακές Ενότητες μέσα στον Ιανουάριο ενώ η διαβούλευση αυτή θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου.

Αναλυτικά οι προτάσεις των φορέων, σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας, είναι οι εξής:
ΟΛΚΕ  Ο κ. Βλάχος έθιξε τα προβλήματα οργάνωσης και διοίκησης, τόσο των διεθνών θαλάσσιων εισόδων (πυλών), όπως τα Λιμάνια Κέρκυρας και Αργοστολίου.
  Επεσήμανε την ανάγκη σχεδιασμού θαλάσσιου τουρισμού της Μακροπεριφέρειας Αδριατικής - Ιονίου, που αφορά τις διεθνείς κρουαζιέρες.
  Επίσης την ανάγκη κατασκευής υποδομών (καταφυγίων) στις δυτικές ακτές των νησιών (για το γιώτιγκ), καθώς και τη σημασία χωροθέτησης ενός θαλάσσιου πάρκου ανά νησί, για τον καταδυτικό τουρισμό.
  Στο διεθνές Λιμάνι Κέρκυρας απαιτείται συμπλήρωση υποδομών, με προσθήκη κτιρίου νέου επιβατικού σταθμού και διαπλάτυνση του προσήνεμου μόλου από 12μ.σε30-40 μ.
ΔΕΥΑΚ Διατύπωσε την άποψη ότι η ύδρευση της Κέρκυρας καλύπτεται ποσοτικά από τις υφιστάμενες γεωτρήσεις και την προσθήκη νέων, που έχουν εντοπισθεί στην περιοχή Τζάβρου.
  Επίσης εξέφρασε την ανάγκη κατασκευής νέας δεξαμενής στην περιοχή Ποταμού.
  Η βελτίωση της ποιότητας πόσιμου νερού μπορεί να γίνει με μονάδα/ες αφαλάτωσης.
  Εκτίμησε ότι ο προσανατολισμός της ΔΕΥΑΚ και ο εγκλωβισμός της στην ιδέα του νέου υδραγωγείου, με υδροληψία από τα φράγματα, έχει δημιουργήσει πολλά προβλήματα στη συντήρηση των υφιστάμενων δικτύων.
Για την αποχέτευση εκτίμησε ότι οι τουριστικές περιοχές και η πόλη καλύπτονται με την ολοκλήρωση των ημιτελών έργων στην Κασσιόπη, το Σιδάρι, το Θινάλι, τη Λευκίμμη, το Πέραμα.
ΦΟΣΔA Χρειάζονται πολιτικές μείωσης των απορριμμάτων, ανακύκλωσης και κατασκευής εργοστασίου κομποστοποίησης.
  Σύντομα θα τεθεί σε λειτουργία η μονάδα Βιοαερίου στο Τεμπλόνι. Χρειάζεται πρόσθετη  υποδομή επεξεργασίας νοσοκομειακών και επικίνδυνων αποβλήτων.
ΤΕΕ Έθιξε το πρόβλημα απουσίας Εθνικού Κτηματολογίου και της μη ολοκλήρωσης του πολεοδομικού σχεδιασμού (Γ.Π.Σ & ΣχοΑπ). Θεωρεί ότι πρέπει να δημιουργηθούν  περιφερειακοί πόλοι εξυπηρέτησης των πολιτών (στο Βορρά & Νότο) ώστε να μειωθεί η πίεση στο Ιστορικό Κέντρο της πόλης και την ανάγκη προώθησης ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης στη δημόσια διοίκηση.
  Έθιξε, επίσης, το πρόβλημα της ενεργειακής επάρκειας των νησιών.
Αερολιμενάρχης Την ανάγκη ολοκλήρωσης του δρόμου παράκαμψης αεροδρομίου και τη διακοπή κυκλοφορίας στην Ε.Ο. Κέρκυρας - Λευκίμμης.
Τις απαλλοτριώσεις στο β’ άκρο του διαδρόμου για τη δημιουργία ζώνης ασφάλειας πτήσεων.
  Την οδική σύνδεση του αεροδρομίου με τον εξωτερικό δακτύλιο της πόλης.
  Δήλωσε ότι η ΥΠΑ δεν αντιμετωπίζει, ως σχεδιασμό, τη μεταφορά του αεροδρομίου.
ΕΟΤ Την προτεραιότητα οριοθέτησης τουριστικών περιοχών με ομοιογενή χαρακτηριστικά όπως π.χ. για ήπια τουριστική ανάπτυξη, για μαζικό οργανωμένο τουρισμό, για αγροτουρισμό, για νεανικό τουρισμό.
 Επίσης την ανάγκη βελτίωσης ή απόσυρσης τουριστικών καταλυμάτων χαμηλών προδιαγραφών & την ανάπλαση κορεσμένων περιοχών.
  Παρεμβάσεις έγιναν από το Σύλλογο Προστασίας Περιβάλλοντος για την ανάγκη ένταξης της ΠΙΝ σε ενιαίο ανεξάρτητο υδατικό διαμέρισμα, την αστυνόμευση των παραλιών για την αποτροπή παράνομης αμμοληψίας, τις αυθαίρετες χωροθετήσεις μέσω ΤΑΙΠΕΔ, τη διαφύλαξη των περιοχών NATURA κλπ.

corfupress

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου