Παρασκευή 24 Μαΐου 2019

Η ακροδεξιά προπαγάνδα πλημμυρίζει το Facebook λίγο πριν από τις ευρωεκλογές



της Ελένης Μπέλλου
Η ακροδεξιά επελαύνει στα social media έχοντας στήσει ένα τεράστιο δίκτυο παραπληροφόρησης, Fake News και μίσους που δηλητηριάζει τους εκατομμύρια χρήστες των νέων διαύλων επικοινωνίας.
Το Facebook σε μια προσπάθεια να διασώσει την αξιοπιστία του έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια να καθαρίσει την πλατφόρμα από τους ακροδεξιούς και προσπαθεί να κάνει ότι μπορεί πριν οι Ευρωπαίοι προσέλθουν στις κάλπες για τις ευρωεκλογές της 26ης Μαΐου. Ήδη έχει κατεβάσει λογαριασμούς που είχαν συνολικά 6 εκατ. ακολούθους κι εξετάζει πολλούς ακόμα που αριθμούν περίπου 26 εκατ. υποστηρικτών.
Όπως καταγγέλλει η πλατφόρμα ψηφισμάτων πολιτών Avaaz υπάρχουν αυτή τη στιγμή πάνω από 500 τέτοιες ακροδεξιές ομάδες και σελίδες στο Facebook που λειτουργούν στη Γαλλία, την Γερμανία, την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Πολωνία και την Ισπανία.
Στην Ιταλία, διέδωσαν ένα βιντεάκι στο οποίο υποτίθεται ότι μετανάστες καταστρέφουν με ρόπαλα ένα περιπολικό της αστυνομίας. Στην Πολωνία, διαδίδουν μια fake ιστορία για μετανάστες οδηγούς ταξί που βιάζουν Ευρωπαϊκές γυναίκες. Στην Ισπανία, διαμοιράστηκαν ψέματα για τους Καταλανούς αυτονομιστές που κλείνουν ένα παιδικό κέντρο καρκίνου. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, κυκλοφορεί ευρέως μια δημοσίευση με μια φωτογραφία αποκεφαλισμού που συνοδεύεται με τη λεζάντα ότι «ένας δισ. μουσουλμάνοι θέλουν να επιβάλλουν τη σαρία». Αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα της ακροδεξιάς προπαγάνδας και των Fake News του μίσους που έχει πλημμυρίσει το Facebook πριν από τις κοινοβουλευτικές εκλογές στην Ευρωπαϊκή Ένωση αυτή την εβδομάδα.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι διαχειριστές των σελίδων και των λογαριασμών αυτών τοποθετούνται σαν να ήταν πολιτικοί. Σε άλλες, δημιουργούν σελίδες-δορυφόρους για πολιτικά κόμματα ή οργανισμούς της ακροδεξιάς. Κάποιοι έχουν βρει ένα κόλπο για να στρατολογούν περισσότερο κόσμο: αρχικά στήνουν μια σελίδα γενικού ενδιαφέροντος με θεματολογία γύρω από τη μόδα, την ομορφιά, τα αθλητικά κ.α. ώστε να πείσουν κόσμο να την ακολουθήσει και σταδιακά τροποποιούν το περιεχόμενό τους, για να εξυπηρετήσουν τους πολιτικούς τους σκοπούς.
Χαρακτηριστικό είναι ότι οι διαντιδράσεις που καταγράφηκαν μόνο στις σελίδες που έριξε το Facebook φτάνουν τις 533 εκατ., αριθμός που είναι μεγαλύτερος ακόμα κι από το σύνολο των ψηφοφόρων στην ΕΕ.
Το ποιος βρίσκεται όμως πίσω από αυτές τις σελίδες εξακολουθεί να παραμένει ένα μυστήριο. Η έρευνα της Avaaz υπογραμμίζει πως το Facebook βρίσκεται σε ένα πολύ δύσκολο μονοπάτι. Μετά την κατακραυγή που δέχτηκε η πλατφόρμα για το γεγονός ότι ρώσικοι λογαριασμοί στόχευαν Αμερικανούς ψηφοφόρους πριν τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ, ώστε να επηρεάσουν το αποτέλεσμα, η εταιρεία το φυσάει και δεν κρυώνει. Ωστόσο, παρά τις προσπάθειες για την προστασία των εκλογών στην ΕΕ από παρεμβολές, το Facebook εξακολουθεί να μην έχει βρει έναν 100% αποτελεσματικό τρόπο για να διαφυλάξει τους Ευρωπαίους ψηφοφόρους από το τοξικό περιεχόμενο που ρέει στην πλατφόρμα, η οποία έχει μετατραπεί σε σημαντικό πολιτικό εργαλείο.
Μία παρόμοια απόπειρα σαν αυτή που καταγράφηκε στις αμερικανικές εκλογές, αποκαλύπτει ο δημοσιογράφος Γιάννης Μπαμπούλιας σε άρθρο του στο «The Atlantic». Όπως αναφέρει τον περασμένο Δεκέμβριο κι ενώ βρισκόταν σε εξέλιξη οι διαδικασίες για την Συμφωνία των Πρεσπών που αναπτέρωσε το εθνικιστικό αίσθημα μερίδας των Ελλήνων, πέρασε από το χρονολόγιό του ένα βίντεο με τον τίτλο «Time to Shake Up Brussels!» (Ώρα να ταρακουνήσουμε τις Βρυξέλλες). Σε αυτό ο πρώην πρωθυπουργός του Βελγίου και επικεφαλής της Συμμαχίας Φιλελευθέρων και Δημοκρατών για την Ευρώπη, της τρίτης μεγαλύτερης πολιτικής ομάδας του Ευρωπαϊκού Κοινοβούλιου, Γκι Φερχόφστατ, κατηγορείται για τη δήλωση του ότι η Ευρώπη χρειάζεται την μετανάστευση. Επίσης, σε αυτό αποτυπώνονταν εικόνες βίας και οι μετανάστες σκιαγραφούνται ως απειλή για την Ευρώπη.
Το βίντεο:
Θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς τι σχέση έχει αυτό με την Ελλάδα και την εκστρατεία των ευρωεκλογών; Αν ανατρέξει κανείς όμως στις πολιτικές μάχες των τελευταίων μηνών που διεξάγονται στη σκιά των επικείμενων εκλογών θα διαπιστώσει ότι η πολιτική ρητορική στην Ελλάδα - που μόλις βγήκε από την οικονομική κρίση και υπήρξε το πρώτο ανάχωμα του προσφυγικού δράματος – επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό γύρω από τα θέματα της ασφάλειας, του πολιτισμού και της ιστορίας.
Ωστόσο, το -να σημειωθεί αγγλόφωνο- βίντεο δεν ήταν κάποια οργανική απάντηση σε αυτή την πολιτική κατάσταση, ούτε δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Για την ακρίβεια χρηματοδοτήθηκε από την ουγγρική κυβέρνηση. Σύμφωνα με τα στοιχεία στόχευσης διαφημίσεων του Facebook, όμως, απευθυνόταν και σε ανθρώπους όπως ο Έλληνας δημοσιογράφος - εκείνους που ζουν στην Ελλάδα ή είχαν πρόσφατα βρεθεί εδώ.
Το βίντεο αποτελεί ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα, για το πως αντιφιλελεύθεροι πολιτικοί χώροι – από τους Ορμπανιστές μέχρι τους υποστηρικτές του Σαλβίνι – προσπαθούν να προπαγανδίσουν τις πολιτικές τους σε πολίτες πέραν των εθνικών τους συνόρων και να οικειοποιηθούν το κοινωνικό momentum που επικρατεί σε αυτές. Θα φανεί αν τελικά το κατάφεραν στις κάλπες της Κυριακής.
Για την ιστορία, παρά τις διαμαρτυρίες του Γκι Φερχόφστατ το Facebook αρνήθηκε να κατεβάσει το βίντεο που μέχρι στιγμής έχει συγκεντρώσει πάνω από 9 εκατ. views.
«Ενώ βρισκόμαστε μια ανάσα πριν τις ευρωεκλογές, η Ευρώπη πνίγεται από την παραπληροφόρηση. Το μέγεθος και η πολυπλοκότητα αυτών των δικτύων, τα καθιστά όπλα μαζικής καταστροφής για τη δημοκρατία, τα οποία έχουν στραμμένα αυτή τη στιγμή την κάννη τους στην Ευρώπη», δήλωσε ο Christoph Schott, επικεφαλής της καμπάνιας της Avaaz.
«Η παραπληροφόρηση σπέρνει δυσπιστία, φόβο και ψέματα. Όσο περισσότερα όμως γνωρίζουμε γι’ αυτό το φαινόμενο, τόσο πιο εύκολα μπορούμε να τη σταματήσουμε» διαμηνύουν οι ακτιβιστές κατά της παραπληροφόρησης μέσω της Avaaz και μας καλούν να μάθουμε 5 πράγματα που πρέπει να γνωρίζουμε αλλά και 5 τρόπους για να προστατευτούμε από αυτή.

left




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου