Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2014

Μπόμπολας, Κοπελούζος, Μυτιληναίος και Ιωάννου, στους ενδιαφερόμενους αγοραστές του αεροδρομίου Κέρκυρας


http://www.corfupress.com/v3/images/stories/corfu-airport-02(1).jpg

Στην τελική ευθεία για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων εισέρχεται η κυβέρνηση η οποία έδωσε προθεσμία έως τις 6 Ιουνίου για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών των επίδοξων επενδυτών – αγοραστών των αεροδρομίων.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, για το «πακέτο» όλων (!) των αεροδρομίων των Επτανήσων (της Κέρκυρας, του Ακτίου, της Κεφαλονιάς και της Ζακύνθου) ενδιαφέρονται να τα «κατακτήσουν» εταιρίες στις οποίες συμμετέχουν τα μεγάλα ελληνικά οικονομικά «τζάκια» (Μπόμπολας, Μυτιληναίος, Κοπελούζος, Ιωάννου) ενώ όποια εταιρία αναλάβει τη διαχείριση του «πακέτου» των αεροδρομίων, ουσιαστικά ελέγχει τις αερομεταφορές σε όλο το Ιόνιο και τη Δυτική Ελλάδα, αλλά και στη νότια Αλβανία αφού η περιοχή εξυπηρετείται ουσιαστικά τους θερινούς μήνες από το αεροδρόμιο της Κέρκυρας.
Τι πουλά η Ελλάδα
Οι επενδυτές θα αποκτήσουν για 30 χρόνια με δικαίωμα παράτασης 10 ετών δύο ομάδες από 7+4 αεροδρόμια η καθεμία. Στην πρώτη ομάδα ανήκουν τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας. Προαιρετικά μπορούν να προστεθούν τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Αγχιάλου.
Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου και προαιρετικά μέχρι 3 από τα αεροδρόμια της Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου (με έλεγχο στις αερομεταφορές του Αιγαίου).
Μεγάλα ονόματα
Όσον αφορά την ομάδα που ενδιαφέρεται για τα αεροδρόμια των Επτανήσων, σε ορισμένες από τις εταιρίες συμπεριλαμβάνονται Έλληνες επιχειρηματίες, όπως ο Δάκης Ιωάννου (J&P Άβαξ) ο οποίος μάλιστα διατηρεί επί δεκαετίες βίλλα στο Κομμένο της Κέρκυρας την οποία επισκέπτεται τακτικότατα, η κοινοπραξία της Ελλάκτωρ (συμφερόντων Μπόμπολα) με τη γαλλική Vinci, η κοινοπραξία Corporacion America – ΜΕΤΚΑ (συμφερόντων Μυτιληναίου), η κοινοπραξία των επιχειρήσεων Κοπελούζου με τη Fraport κ.α.
Προκήρυξη
Τα τεύχη προκήρυξης του διαγωνισμού δημοσιεύτηκαν, περιλαμβάνοντας και την πρόβλεψη καταβολής εγγύησης ύψους 12 εκ. ευρώ για κάθε εταιρία που ενδιαφέρεται για την αγορά των αεροδρομίων, ύψος το οποίο εκτιμάται ότι είναι ιδιαίτερα υψηλό και αφήνει περιθώριο μόνο σε «μεγάλους» παίκτες να εισέλθουν στο χώρο…
Σύμφωνα με δημοσίευμα του zougla.gr, πρόθεση να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό για την ομάδα των 7 περιφερειακών αεροδρομίων στα οποία συμπεριλαμβάνονται και αυτά της Κέρκυρας και της Ζακύνθου, έχουν έως τώρα δείξει μεταξύ άλλων οι κοινοπραξίες J&P Άβαξ -Zurich Airport, Fraport – Copelouzos, Global Liman Isletmeleti - Flughafen Munchen, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η τουρκικών συμφερόντων TAV και οι εταιρείες Aeroports De La Cote d Azur (γαλλική), Agrokor Novaport Development (Κροάτικη), Engelinvest Israel Ltd και Advent International (αμερικανική), Corporacion America – ΜΕΤΚΑ και Ελλάκτωρ - Vinci .
Αντιδράσεις
Μεγάλο προβληματισμό ακόμα και σε θιασώτες της ιδιωτικοποίησης των δημόσιων περιουσιακών στοιχείων έχει προκαλέσει η απόφαση για εκποίηση των αεροδρομίων με τη μορφή της πολύχρονης «ενοικίασής» τους, καθώς οι παίκτες που θα εισέλθουν θα ελέγχουν ουσιαστικά την οικονομική τουριστική δραστηριότητα ολόκληρων περιοχών όπως τα Επτάνησα, τα οποία βασίζονται κατά κύριο λόγο στην έλευση τουριστών μέσω αέρος.
Η πώλησή τους ως «πακέτο» και η έλλειψη στοιχειώδους ανταγωνισμού, δημιουργούν μονοπώλια στα οποία το κράτος ουσιαστικά δεν θα έχει λόγο καθώς οι ιδιώτες θα καθορίζουν την οικονομική πολιτική, την πολιτική παροχών, διευκολύνσεων στις εταιρίες, προτεραιότητας παροχής χώρων και θέσεων στάθμευσης κλπ.
Μάλιστα, εκφράζονται φόβοι για ανταγωνισμό μεταξύ των εταιριών που συμμετέχουν εμμέσως ή αμέσως στα επενδυτικά σχήματα ο οποίος, ενδέχεται να οδηγήσει σε απόσυρση ή μείωση δραστηριότητας εταιρίας από περιοχές και νησιά επειδή τον αερολιμένα του θα τον ελέγχει ανταγωνιστής.
ΟΣΥΠΑ: Παραχωρείται εθνική κυριαρχία
Η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας σε ανακοίνωσή της έχει υποστηρίζει ότι το ξεπούλημα των ελληνικών κρατικών αεροδρομίων αποτελεί ουσιαστικά παραχώρηση εθνικής κυριαρχίας στα ξένα συμφέροντα.
Αναφέρουν μεταξύ άλλων ότι
- σε μια  νησιωτική χώρα σαν την Ελλάδα, όπου το 80%-85% της τουριστικής κίνησης διακινείται αεροπορικά, είναι αυταπόδεικτα καθοριστικός ο ρόλος των κρατικών αεροδρομίων στην ανάπτυξη του τουρισμού και της εθνικής οικονομίας.
- η γεωπολιτική θέση της χώρας και οι καταιγιστικές εξελίξεις στα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο, υπογραμμίζουν τον σημαντικό ρόλο των κρατικών αεροδρομίων στα θέματα εθνικής άμυνας και στρατηγικής.
- ουδένα ιδιωτικό αεροδρόμιο μπορεί να λειτουργεί μόνο και μόνο για την κάλυψη κοινωνικών αναγκών, όπως γίνεται σε όλα τα μικρά α/δ σήμερα, δηλαδή  για να εξυπηρετηθούν πτήσεις, που μεταφέρουν «δυο φαντάρους, τρεις πολίτες και εφημερίδες», όπως για παράδειγμα στο Καστελόριζο

corfupress

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου