Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2015

Οικονομικός εισαγγελέας στην ΕΤΙΝ (Εταιρεία Τουρισμού Ιονίων Νήσων) – Το πόρισμα των ορκωτών λογιστών


etin

Της Βιβιάννας Βαρδή
Να τεθεί σε λύση και εκκαθάριση η ΕΤΙΝ (Εταιρεία Τουρισμού Ιονίων Νήσων) αποφασίστηκε από την γενική της συνέλευση που έγινε σήμερα στην Λευκάδα στην οποία ακούστηκαν πράγματα που έχριζαν πραγματικά άμεσης παρέμβασης του εισαγγελέα. Παράλληλα αποφασίστηκε , παρά την προσπάθεια κουκουλώματος, ο φάκελος των ορκωτών λογιστών να σταλεί στον οικονομικό εισαγγελέα για περαιτέρω διερεύνηση. 
Ο δήμαρχος Κεφαλονιάς, Αλέξανδρος Παρίσης, θέλοντας προφανώς να ξεπεράσει ο ομογάλακτός του Σπύρος Σπύρου το σκόπελο ΕΤΙΝ, ισχυρίστηκε ότι αν το πόρισμα πάει στον οικονομικό εισαγγελέα και ψάξει και προηγούμενα χρόνια η ψαλίδα των οικονομικών υποχρεώσεων για την ΕΤΙΝ θα μεγαλώσει . Για να πάρει την απάντηση από τον Περιφερειάρχη ότι « Η διαφάνεια και η δημοκρατία πληρώνονται» .
Τα όσα ακούστηκαν στη συνεδρίαση της ΕΤΙΝ (Εταιρεία Τουρισμού Ιονίων Νήσων) σήμερα ξεπερνούν τον ανθρώπινο νου. Τα όσα είπε ο πρώην Διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Αντώνης Δουβίτσας είναι τόσο βαριές κουβέντες, προκειμένου προφανώς να μην επικεντρωθεί στο πραγματικό πρόβλημα, που σίγουρα θα ενδιέφεραν τον εισαγγελέα. «Μην με αναγκάσετε να ανοίξω το μπλε φάκελο», «Να διερευνηθεί το πώς χάθηκαν τα 240.000 ευρώ του μετοχικού κεφαλαίου», «Η εταιρεία έκανε αναθέσεις 45.000 – 50.000 ευρώ σε εταιρείες περιφερειακά», «Η εταιρεία έχει τιμολόγια από προμηθευτή της Κέρκυρας σε απίστευτα ποσά για υπολογιστές που δεν υπάρχουν πουθενά», είναι μερικές εκφράσεις του κ. Δουβίτσα από αυτές τις «υπέροχες» στιγμές που ζούσε η ΕΤΙΝ όλα αυτά τα χρόνια και πλήρωναν οι πολίτες των Ιονίων Νήσων. Ο κ. Δουβίτσας προσπάθησε να επικεντρώσει όλο το πρόβλημα στον υπάλληλο της ΕΤΙΝ, Σπύρο Θύμη ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια η ΕΤΙΝ είχε έδρα μεν την Λευκάδα αλλά ποτέ δεν είχε πατήσει. Όλα τα δεινά λοιπόν επικεντρώθηκαν κατά τον κ. Δουβίτσα στον υπάλληλο κ. Θύμη , χωρίς να αναφερθεί καθόλου στα δικά του έργα και ημέρες. Και φυσικά δικαίως η απορία του περιφερειάρχη, Θόδωρου Γαλιατσάτου, γιατί αφού έβλεπε όλα αυτά παρέμενε Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΤΙΝ και δεν θέλησε να παραιτηθεί και να τα καταγγείλει τότε. Για ταξιδιωτικό γραφείο η ΕΤΙΝ μίλησε ο αντιπεριφερειάρχης τουρισμού, Σπύρος Γαλιατσάτος. Και φυσικά μέσα σε όλα το περίφημο γραφείο τουρισμού Joy’s tours το οποίο έκοβε εισιτήρια σε ονόματα άλλων για να ταξιδεύουν… άλλοι και παρά τις πιέσεις των ορκωτών λογιστών δεν έδωσε ονόματα για το ποιοι ταξίδευαν με έξοδα της ΕΤΙΝ. Φυσικά θα αναγκαστούν πλέον να δώσουν και ονόματα όταν θα τους καλέσει ο οικονομικός εισαγγελέας.
Για εταιρεία – πτώμα μίλησε ο δήμαρχος Λευκάδας, Κώστας Δρακονταειδής αλλά και ο αντιπεριφερειάρχης Λευκάδας.
« Ήμουνα 15 χρόνια διευθυντής σε τράπεζα, είπε ο δήμαρχος της Κέρκυρας, Κώστας Νικολούζος. Αν συνέβαιναν αυτά που έχουν υπογραφεί στην ΕΤΙΝ δεν θα έβλεπα ξανά το φως της ημέρας. Όλο αυτό δεν είναι μόνο θέμα κακοδιαχείρισης. Έχει και μια απίστευτη αλαζονεία, μια περιφρόνηση. Η διαχείριση του δημόσιου χρήματος πρέπει να γίνεται με απόλυτη συνέπεια, τιμιότητα, διαφάνεια, και φροντίδα και να μην πέφτει στους… υπονόμους. Και επομένως απαιτείται ο έλεγχος. Και ο έλεγχος αυτός να φτάσει μέχρι …τον πάτο. Σαν δήμαρχος της Κέρκυρας, όπως και οι συνάδελφοί μου θα πρέπει να απολογηθούμε στους δημότες μας γιατί όποια χρήματα έβαλαν τότε οι δήμοι πήγαν στράφι. Άρα θα πρέπει να στείλουμε τις εκθέσεις αυτές στον οικονομικό εισαγγελέα ο οποίος θα εξετάσει όλα τα δεδομένα. Μόνο έτσι θα απολογηθούμε στην κοινωνία, κατέληξε.
Περιφερειάρχης
“Ακούσαμε πράγματα που περιγράφουν μία κατάσταση χωρίς κανένας να μπορεί να ισχυριστεί το πώς κινήθηκε η εταιρεία τα τελευταία χρόνια , σύμφωνα με τα όσα λέγονται. Εγώ προσωπικά δεν παρασύρομαι από την μεγεθυμένη παρουσίαση των πάρα πολύ μεγάλων ικανοτήτων του κ. Θύμη. Όπως επίσης δεν παρασύρομαι και από την λογική της αφέλειας των όσων υπέγραφαν τα χαρτιά. Από τα όσα μας παρουσίασαν οι ορκωτοί λογιστές φαίνεται ότι το πρόβλημα Θύμης είναι 48.846,44 ευρώ. Όμως δεν έχουμε μόνο το πρόβλημα Θύμης έχουμε και άλλα που το σύνολο τους ανέρχεται σε 148.000 ευρώ έλλειμμα. . Πληρώναμε για τα γραφεία της ΕΤΙΝ στην Λευκάδα μέχρι και το ρεύμα στις σκάλες του κτιρίου , από την άλλη είναι οι χιλιομετρικές και ημερήσιες αποζημιώσεις που σημαίνει ωραία ζωή χωρίς αποφάσεις Γενικής Συνέλευσης, είναι τα εξοδολόγια χωρίς δικαιολογητικά, είναι ο ΦΠΑ που δεν πληρώθηκε , είναι οι τακτοποιητικές εγγραφές που επίσης πρέπει να απαντηθεί ποιος τις έκανε και γιατί τις έκανε. Άρα λοιπόν ας μην επιχειρούμε να στρέψουμε την υπόθεση σε μόνο μία πλευρά και έναν άνθρωπο ο οποίος έκανε ή δεν έκανε πράγματα, αυτό θα αποδειχθεί από τη δικαιοσύνη. Αυτό που έχει σημασία είναι να εκτιμήσουμε τι έχουμε μπροστά μας. Έχουμε από την έκθεση των ορκωτών λογιστών και από το διάστημα που ελέγχεται η εταιρεία (2009-2014) μία σαφή κακοδιαχείριση. Και το διατυπώνω έτσι γιατί δεν μου επιτρέπεται να το πώς κάπως αλλιώς. Σύμφωνα με τα στοιχεία των ορκωτών λογιστών προκύπτει κακοδιαχείριση για την οποία πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες. Η γνώμη μας είναι ότι αυτή η συγκεκριμένη έκθεση πρέπει να διερευνηθεί περαιτέρω. Πρέπει να αυτή η υπόθεση να αποσταλεί στις αρμόδιες αρχές για να ολοκληρωθεί ο έλεγχος και να φανεί η πραγματική κατάσταση της εταιρείας, που παρά τις προσπάθειες των ορκωτών λογιστών δεν κατέστη δυνατόν να απεικονιστεί πλήρως η πραγματικότητα. Πρέπει να σταλεί στις φορολογικές αρχές για φορολογικό έλεγχο, να σταλεί στον οικονομικό εισαγγελέα για να αναζητηθούν τα θέματα της ενδεχόμενης διαφθοράς και να καταλογιστούν οι αντίστοιχες ευθύνες. Αν συνυπολογίσουμε στην έκθεση των ορκωτών λογιστών τα όσα είπε ο κ. Δουβίτσας, ως ο τελευταίο Διευθύνων σύμβουλος δεν πρέπει να παραμένουμε απαθείς. Η έκθεση αυτή στέλνεται αρμοδίως για να ξεκαθαριστεί ο έλεγχος και να αποδοθούν ευθύνες. Γιατί ανεξάρτητα τη μορφή της αυτή η εταιρεία διαχειρίζονταν δημόσιο και μόνο χρήμα. Επομένως οι όποιες εκκρεμότητες αφορούν το λαό των νησιών μας και πρέπει εμείς να απολογηθούμε. Επίσης, οφείλουμε όλοι οι μέτοχοι να καλύψουμε τις υποχρεώσεις της εταιρείας και επίσης σε σχέση με το μέλλον της εταιρείας θα πρέπει να μιλάμε για ένα…πτώμα. Και πάνω σε αυτό σαν Περιφέρεια Ιονίων Νήσων αρνούμαστε να οικοδομήσουμε οτιδήποτε, γιατί βρωμάει και θα βρωμάει για πολύ καιρό ακόμη. Και αυτή τη μυρωδιά δεν την αντέχουμε. Να προχωρήσουμε σε λύση και εκκαθάριση της Εταιρείας και να αναλάβουμε τις αντίστοιχες υποχρεώσεις. Η Εταιρεία όταν ξεκίνησε είχε άλλους στόχους που δεν μπόρεσε να τους φτάσει. Θα αναλάβουμε σε συνεργασία με τους δήμους μας άμεσα την υποχρέωση να δουλέψουμε για την τουριστική προβολή των Ιονίων Νήσων φυσικά βάζοντας το πλαίσιο. Γιατί κάποιοι έχουν κακοσυνηθίσει θεωρώντας ότι εμείς πρέπει να πληρώνουμε και οι άλλοι να κάνουν εκτιμήσεις. Το ξεκαθαρίζω αυτό γιατί τα πράγματα έχουν αλλάξει.”
Τα ευρήματα της έκθεσης των ορκωτών λογιστών
1. Ακυρότητα Οικονομικών Καταστάσεων
Σύμφωνα με το καταστατικό της Εταιρίας (άρθρο 31 παρ. 3) «Για να εγκριθούν έγκυρα από τη Γενική Συνέλευση οι οικονομικές καταστάσεις πρέπει να έχουν ελεγχθεί από τους ελεγκτές της Εταιρίας και να θεωρηθούν : από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, τον Γενικό διευθυντή και τον λογιστή. Οι οικονομικές καταστάσεις των χρήσεων 2009 – 2014, υποβλήθηκαν και εγκρίθηκαν από την Γενική Συνέλευση δίχως τον προβλεπόμενο προηγούμενο έλεγχο τους από ελεγκτές της Εταιρίας, επομένως οι εγκρίσεις αυτών θεωρούνται άκυρες.
2. Μη τήρηση Βιβλίου Πρακτικών Συνεδριάσεων Διοικητικού Συμβουλίου και Γενικής Συνέλευσης
Σύμφωνα με το καταστατικό της εταιρίας (άρθρο 24), το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρίας, συνεδριάζει τουλάχιστον μία φορά το μήνα. Ζητήσαμε αλλά δεν μας παραδόθηκε το Βιβλίο Πρακτικών των Συνεδριάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου, ενώ το Βιβλίο Πρακτικών των Συνεδριάσεων της Γενικής Συνέλευσης των Μετόχων που μας παραδόθηκε, ήταν κενό.
3. Μη τήρηση της νομοθεσίας για την πρόσληψη και μισθοδοσία υπαλλήλου της Εταιρίας
Με βάση την περίπτωση γ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 14 του Ν. 2190/1994 «Σύσταση ανεξάρτητης αρχής για την επιλογή προσωπικού και ρύθμιση θεμάτων διοίκησης», η Εταιρία υπάγεται για την εφαρμογή του ανωτέρω νόμου στον δημόσιο τομέα. Κατόπιν αυτού, η ακολουθούμενη διαδικασία πρόσληψης προσωπικού στην Εταιρία, θα πρέπει να διενεργείται σύμφωνα με τα ειδικώς οριζόμενα στον ανωτέρω νόμο.
Από τον έλεγχό μας προέκυψε ότι, την 1.1.2011, προσελήφθη ως υπάλληλος γραφείου στην εταιρία ο κ. Θύμης Σπύρος, με τακτικές μηνιαίες αποδοχές ποσού € 1.785,43, μηνιαίο κόστος μισθοδοσίας ποσού € 2.275,71 και συνολικό ετήσιο κόστος για την Εταιρία κατά το έτος 2011 ποσού € 31.859,94 (14 μισθοδοτικές περίοδοι). Η πρόσληψη αυτή, διενεργήθηκε κατά παρέκκλιση της σχετικής νομοθεσίας, μη τηρουμένης της προβλεπόμενης διαδικασίας προσλήψεων υπαλλήλων αορίστου χρόνου μέσω του ΑΣΕΠ, όπως ορίζεται από τον ως άνω νόμο. Περαιτέρω, το ύψος των αποδοχών του υπαλλήλου, καθορίσθηκε αυθαίρετα, κατά παράβαση των διατάξεων του Ν. 4024/11 «Ενιαίο μισθολόγιο βαθμολόγιο …» για την περίοδο από την χρήση 2011 και μετά, επιβαρύνοντας σημαντικά τα οικονομικά της Εταιρίας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την εγκύκλιο Υπ.Οικ. 2073/18.1.2011 «Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 31 (αναλογικές ρυθμίσεις για νομικά πρόσωπα του ευρύτερου δημόσιου τομέα) του Ν. 4024/2011», η εταιρία εμπίπτει στις διατάξεις του Ν. 4024/2011, όφειλε επομένως να εφαρμόζει τις μισθολογικές ρυθμίσεις του ως άνω νόμου, υπολογίζοντας τον μισθό του υπαλλήλου τον οποίο απασχολούσε με βάση το ενιαίο μισθολόγιο. Η Εταιρία, κατά τα έτη 2012 – 2014 εναρμονίσθηκε με τον ως άνω νόμο, σε σχέση μόνο με την περικοπή των δώρων και επιδομάτων, συνεχίζοντας ωστόσο να καταβάλλει κατά πολύ υψηλότερες αποδοχές στον εν λόγω υπάλληλο. Σημειώνεται ότι ο πρωτοδιόριστος στο δημόσιο, κατηγορίας ΔΕ βαθμού ΣΤ, λαμβάνει τακτικές μηνιαίες αποδοχές ποσού € 858,00. Ο συγκεκριμένος υπάλληλος, αποχώρησε από την εταιρία την 31.3.2014. Με βάση υπολογισμούς μας, η Εταιρία, επιβαρύνθηκε κατά τα έτη 2011 – 2014 από την συγκεκριμένη μισθοδοσία, κατά ποσό € 48.846,44 εκ των οποίων ποσό € 38.024,63 αφορά σε υπερβάλλουσα μισθοδοσία (διαφορά καταβαληθείσας και νόμιμης) και ποσό € 10.821,81 στο κόστος της εργοδοτικής εισφοράς 28,46% επί της υπερβάλλουσας μισθοδοσίας.
ΕΚΘΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΧΡΗΣΕΩΝ 2009-2014
Υποκατάστημα Εταιρίας
Από την επισκόπηση της αλληλογραφίας της Εταιρίας, προέκυψε ότι αυτή διέθετε πέραν της επαγγελματικής της έδρας στην Λευκάδα και γραφείο στο κτίριο της Περιφέρειας Κέρκυρας και συγκεκριμένα στις Αλυκές Ποταμού, δίχως ωστόσο να έχει γνωστοποιήσει αυτή την επαγγελματική εγκατάσταση στις αρμόδιες υπηρεσίες (Ι.Κ.Α., Δ.Ο.Υ., Επιθεώρηση Εργασίας). Η μη γνωστοποίηση της λειτουργίας του εν λόγω καταστήματος πιθανό να επιφέρει πρόστιμα σε περίπτωση ελέγχου ακόμη και αν ο χώρος αυτός χρησιμοποιείται ως γραφείο που δεν εξάγονται φορολογικά στοιχεία.. 5. Πάγια περιουσιακά στοιχεία Στο ισοζύγιο γενικής λογιστικής και συγκεκριμένα στους λογαριασμούς 14.03 «Η/Υ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΑ ΑΠΟΓΡΑΦΗΣ» και 14.09 «ΛΟΙΠΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΑΠΟΓΡΑΦΗΣ», έχουν καταχωρηθεί πάγια περιουσιακά στοιχεία συνολικής αξίας κτήσης € 77.114,31. Τα πάγια αυτά αφορούν σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές και συγκροτήματα τα οποία δεν κατέστη δυνατό να εντοπισθούν μέσω φυσικής απογραφής τους. Σημειώνεται ότι από την επισκόπηση του μητρώου παγίων, προέκυψε ότι αυτό τηρούνταν πλημμελώς και δεν δύναται να χρησιμοποιηθεί για την διενέργεια ελεγκτικών επαληθεύσεων.
6. Καταναλώσεις Δ.Ε.Η.
Κατά τον έλεγχό μας, διαπιστώσαμε ότι η εταιρία επιβαρύνεται με δύο παροχές Δ.Ε.Η. Οι αριθμοί παροχής είναι οι ακόλουθοι : – Αριθμός παροχής : 35435083 με δικαιούχο ΕΤΙΝ Α.Ε. που αφορά το μισθοδοτούμενο γραφείο εμβαδού 85 τμ. – Αριθμός παροχής : 35435082 με δικαιούχο ΕΤΙΝ Α.Ε. που αφορά μετά από έλεγχό μας στο κοινόχρηστο ρεύμα της οικοδομής. Η συνολική δαπάνη ηλεκτρικού ρεύματος για την παροχή του κοινοχρήστου ρεύματος της οικοδομής, ανήλθε κατά τα έτη 2008 – 2014 στο ποσό € 1.538,00. Δεν προκύπτει, η υποχρέωση της Επιχείρησης για την κάλυψη της ανωτέρω δαπάνης. Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο ακίνητο μισθώνεται από την 1.10.2002, επομένως πιθανό η δαπάνη κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, να εκτείνεται και πέραν του ελέγχου μας για την περίοδο 10ος 2002-12ος 2008.
7. Χιλιομετρική αποζημίωση μετακινούμενων
Η χιλιομετρική αποζημίωση για τις μετακινήσεις με Ι.Χ, καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Μεταφορών και Επικοινωνιών. βάσει του άρθρου 6 παρ.2 Ν.2685/1999). Κατ’ εξουσιοδότηση της ανωτέρω διάταξης εκδόθηκε η Κ.Υ.Α. 2/56533/0022/06 (ΦΕΚ 1535/06), η οποία καθορίζει τη χιλιομετρική αποζημίωση των μετακινούμενων με ιδιωτικά μεταφορικά μέσα και συγκεκριμένα για μετακίνηση με επιβατηγά αυτοκίνητα η αποζημίωση είναι 0,15 ευρώ/χιλιόμετρο. ΕΚΘΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΧΡΗΣΕΩΝ 2009-2014 ΙΙΙ. Ευρήματα-συνέχεια Από τον έλεγχό μας, προέκυψε ότι στα εξοδολόγια των μετακινήσεων με μεταφορικά μέσα, ο υπολογισμός της χιλιομετρικής αποζημίωσης, διενεργούνταν με κόστος ανά διανυθέν χιλιόμετρο το ποσό των € 0,35. Ζητήσαμε την σχετική απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου για τον καθορισμό του ύψους της χιλιομετρικής αποζημίωσης, η οποία ωστόσο δεν μας κοινοποιήθηκε. Με βάση τη συγκέντρωση των εξοδολογίων ετών 2008 – 2014 (σημειώνεται ότι δεν υπήρξαν εξοδολόγια μετά την 19.5.2013), η χιλιομετρική αποζημίωση που καταβλήθηκε στους μετακινούμενους για λογαριασμό της εταιρίας, ανήλθε στο ποσό € 5.861,10, ποσό το οποίο αντιστοιχεί σε 16.746 χιλιόμετρα (5.861,10/0,35). Εφόσον εφαρμόζονταν η παραπάνω αναφερόμενη νομοθεσία, η επιβάρυνση της εταιρίας θα ανέρχονταν σε € 2.511,90. Επομένως, το ποσό της επιπλέον επιβάρυνσης σε σχέση με την θεσπισμένη χιλιομετρική αποζημίωση, ανέρχεται συνολικά σε € 3.349,20.
8. Ημερήσια αποζημίωση μετακινούμενων
Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 9 ου Ν. 2685/1999, ημερήσια αποζημίωση είναι το χρηματικό ποσό που καταβάλλεται στον μετακινούμενο για την κάλυψη των έκτακτων εξόδων, τα οποία προκαλούνται λόγω της μετακίνησης και παραμονής του εκτός έδρας, για εκτέλεση υπηρεσίας. Το ποσό της ημερήσιας αποζημίωσης ορίζεται σε 29,35 ευρώ, ανεξάρτητα από τη θέση ή το βαθμό του μετακινουμένου. Η ημερήσια αποζημίωση καταβάλλεται: – Ολόκληρη, όταν οι μετακινούμενοι διανυκτερεύουν ή όταν οι δαπάνες διανυκτέρευσης και μόνον αυτές καλύπτονται από το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ. ή Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίoυ (Ν.Π.Ι.Δ.). – Το ένα δεύτερο (1/2), σε περίπτωση που καλύπτονται από ημιδιατροφή. – Το ένα τρίτο (1/3) για την ημέρα της επιστροφής μετά από διανυκτέρευση ή εάν οι μετακινούμενοι μετακινούνται σε απόσταση άνω των σαράντα (40) χιλιομέτρων ή δέκα (10) ναυτικών μιλίων και επιστρέφοντες αυθημερόν στην έδρα τους, καθώς και από νησί σε νησί άνω των πέντε (5) ναυτικών μιλίων. ΕΚΘΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΧΡΗΣΕΩΝ 2009-2014 ΙΙΙ. Ευρήματα-συνέχεια Από την επισκόπηση των εξοδολογίων μετακινήσεων, προέκυψε ότι η ημερήσια εκτός έδρα αποζημίωση των μετακινούμενων, υπολογίζονταν στο ποσό των € 50 € των € 80 και € 100, κατά παράβαση των ως άνω διατάξεων. Ζητήσαμε την σχετική απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου για τον καθορισμό του ύψους των εξόδων μετακίνησης, η οποία ωστόσο δεν μας κοινοποιήθηκε. Στην έκθεση ελέγχου χρήσης 2008, αναφέρεται ότι η ημερήσια αποζημίωση των μετακινούμενων είχε ορισθεί στο ποσό των € 70, για το εσωτερικό και € 100 για το εξωτερικό, βάσει της αρ. 5/5.9.2003 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρίας. Ωστόσο, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 27 του Καταστατικού της εταιρίας, «Κάθε άλλη αμοιβή ή αποζημίωση των μελών του Δ.Σ., βαρύνει την εταιρία μόνον αν εγκριθεί το ποσό για κάθε σύμβουλο με ειδική απόφαση της Γενικής Συνέλευσης». Δεν προσκομίσθηκε σχετική ειδική απόφαση της Γενικής Συνέλευσης. Με βάση τη συγκέντρωση των εξοδολογίων ετών 2008 – 2014 (σημειώνεται ότι δεν υπήρξαν εξοδολόγια μετά την 19.5.2013), η ημερήσια αποζημίωση που καταβλήθηκε στους μετακινούμενους για λογαριασμό της εταιρίας, ανήλθε στο ποσό € 52.487,00. Το συγκεκριμένο ποσό δόθηκε σύμφωνα με τα εξοδολόγια, για συνολικά 546 ημέρες μετακίνησης. Εφόσον εφαρμόζονταν η παραπάνω αναφερόμενη νομοθεσία, η επιβάρυνση της εταιρίας θα ανέρχονταν κατ’ ανώτερο (και δίχως να υπολογίζεται η ημέρα επιστροφής ή η αυθημερόν ημερήσια αποζημίωση στο ποσό των € 9,78), σε € 16.025,10 (29,35×546). Επομένως, το ποσό της επιπλέον επιβάρυνσης σε σχέση με την θεσπισμένη ημερήσια αποζημίωση, ανέρχεται τουλάχιστον συνολικά σε € 36.461,90. Περαιτέρω, για το ποσό της καταβληθείσας αποζημίωσης, δεν διενεργήθηκε παρακράτηση και απόδοση φόρου 20% και χαρτοσήμου 3,6%, με κίνδυνο σε περίπτωση φορολογικού ελέγχου, η Εταιρία να επιβαρυνθεί με τα ποσά αυτά και τις προσαυξήσεις τους. Τα πρόστιμα και οι προσαυξήσεις δεν μπορούν να υπολογισθούν στο παρόν στάδιο αλλά σίγουρα θα επιβαρύνουν κατά πολύ την Εταιρία με αποτέλεσμα να την φέρουν σε πιο δεινή θέση.
9. Εξοδολόγια χωρίς δικαιολογητικά
Κατά τον έλεγχό μας, εντοπίσαμε καταστάσεις εξοδολογίων, οι οποίες δεν φέρουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά διενέργειας των δαπανών στα οποία υποβλήθηκαν οι μετακινούμενοι, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η διαπίστωση της πραγματοποίησής των μετακινήσεων αυτών με τις οποίες επιβαρύνθηκε η εταιρία. Περαιτέρω, σε ενδεχόμενο φορολογικό έλεγχο, το σύνολο της δαπάνης, θα απορριφθεί. Το σύνολο των εξοδολογίων αυτών ανέρχεται σε € 18.897,00.
10. Λανθασμένη απεικόνιση των λειτουργικών εξόδων της Εταιρίας έτους 2010
Σύμφωνα με το ισοζύγιο γενικής λογιστικής έτους 2010, το σύνολο των λειτουργικών εξόδων της ομάδας 6, ανέρχεται σε € 143.124,38. Στο Βιβλίο Απογραφής και Ισολογισμού, εσφαλμένα η άθροιση των εξόδων της ομάδας 6 καταχωρήθηκε με ποσό € 134.124,38 (αναριθμητισμός). Περαιτέρω, τα έξοδα που καταχωρήθηκαν στην Κατάσταση Αποτελεσμάτων Χρήσης έτους 2010, ανήλθαν στο ποσό € 123.774,78 αντί του ορθού € 143.124,38 επομένως οι ζημίες χρήσης 2010 δεν ανέρχονται σε € 6.064,99, αλλά σε € 25.414,59 (6.064,99 + 19.349,60).
11.Μη υπολογισμός Φ.Π.Α. επί συναφθεισών συμβάσεων με συνεργάτη της εταιρίας
Κατά τις χρήσεις 2009 και 2010 συνάφθηκαν συμβάσεις μεταξύ της εταιρίας και του τότε συνεργάτη της κ. Θύμη Σπύρου με αντικείμενο την υποστήριξη, οργάνωση και υλοποίηση των προγραμματικών συμβάσεων της εταιρίας με την Περιφέρεια Ιωνίων Νήσων. Τόσο στις συναφθείσες συμβάσεις, όσο και στις εκδοθείσες Α.Π.Υ. του συνεργάτη, δεν υπολογίσθηκε ο αναλογούν Φ.Π.Α. δίχως να γίνεται κάποια αναφορά ΕΚΘΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΧΡΗΣΕΩΝ 2009-2014 ΙΙΙ. Ευρήματα-συνέχεια σε διάταξη νόμου, με βάση την οποία να απαλλάσσεται η συγκεκριμένη υπηρεσία από τον Φ.Π.Α. Τα ποσά που αφορούν αμοιβές ελευθέρων επαγγελματικών χωρίς Φ.Π.Α. τα οποία καταχωρήθηκαν κατά τα ελεγχόμενα έτη στους λογαριασμούς εξόδων της εταιρίας, ανήλθαν κατά το έτος 2009 σε € 24.800,00 και κατά το έτος 2010 σε € 39.109,95. Η εταιρία, εφόσον περιλάμβανε επί των ανωτέρω δαπανών και τον αναλογούντα Φ.Π.Α., θα έπρεπε κατά την εκκαθάριση του Φ.Π.Α. των ανωτέρω ετών, να έχει καταβάλλει στο ελληνικό δημόσιο Φ.Π.Α. κατά ποσό € 10,747,34 λιγότερο ή να συμψηφίσει σε επόμενες χρήσεις. Σημειωτέο ότι δαπάνες που αφορούν αμοιβές ελευθέρων επαγγελματικών χωρίς Φ.Π.Α., καταχωρήθηκαν και κατά τα προηγούμενα του ελέγχου μας έτη.
12. Τακτοποίηση λογαριασμών διαθεσίμων – απαιτήσεων δίχως δικαιολογητικά
Κατά το έτος 2013, διενεργήθηκαν μεταφορές στους λογαριασμούς απαιτήσεων και συγκεκριμένα στον λογαριασμό 33.07 «Δοσοληπτικοί λογαριασμοί μετόχων» με την αιτιολογία «τακτοποίηση λογ/μων». Το υπόλοιπο του συγκεκριμένου λογαριασμού, ανέρχονταν σε € 29.127,26 και € 26.102,59 κατά την 31.12.2013 και 31.12.2014 αντίστοιχα. Οι συγκεκριμένες κινήσεις διενεργήθηκαν για την ορθή απεικόνιση των υπολοίπων των λογαριασμών απαιτήσεων και διαθεσίμων κατά την 31.12.2013. Τα διαθέσιμα της εταιρίας κατά την ως άνω ημερομηνία, ανέρχονταν σε € 7,40. Οι ανωτέρω μεταφορές δεν στηρίζονται ωστόσο σε δικαιολογητικά, ούτε δύνανται να θεωρούνται ότι αποτελούν πραγματικές απαιτήσεις της εταιρίας. Προσαυξάνουν επομένως αδικαιολόγητα τα υπόλοιπα των απαιτήσεων, προκειμένου μέσω των μεταφορών αυτών να συμφωνεί το λογιστικό υπόλοιπο διαθεσίμων της εταιρίας με το πραγματικό, συνιστώντας ταυτόχρονα έλλειμμα ταμειακής διαχείρισης το οποίο κατά τη γνώμη μας θα πρέπει να βαρύνει τους ασκούντες την διαχείριση των διαθεσίμων της εταιρίας κατά την περίοδο εκείνη.
13. Λοιπά θέματα διαχείρισης
• Η Εταιρία, για την εξασφάλιση της διαφάνειας και δημοσιότητας των ενεργειών των οργάνων της, θα έπρεπε να έχει συντάξει και εγκρίνει σχετικό κανονισμό προμηθειών. Κατά τον έλεγχό μας προέκυψε ότι, τόσο η διενέργεια δαπανών ανάθεσης υπηρεσιών – προμηθειών, όσο και η πληρωμή τους, διενεργούνταν δίχως ορισμένη διαδικασία ή έγκρισή τους από το Δ.Σ. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι για την παροχή υπηρεσιών διαφήμισης συνολικής αξίας € 17.650,50 με βάση το τιμολόγιο αρ. 58/29.7.2010 του προμηθευτή ΚΑΦΥΡΗ ΚΩΝ/ΝΑ & ΣΙΑ Ε.Ε., δεν υπάρχει καμία διαδικασία, που να αφορά τόσο στην διενέργεια διαδικασίας συλλογής προσφορών καθώς και καλής εκτέλεσης της συγκεκριμένης υπηρεσίας. Αντίστοιχη με την ανωτέρω, είναι και η περίπτωση του αρ. 15/28.7.2010 του προμηθευτή ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ συνολικής αξίας € 6.039,23. Οι ανωτέρω πράξεις, δεν πληρούν τους κανόνες διαφάνειας τους οποίους λόγω της σύνθεσης του μετοχικού της κεφαλαίου, πρέπει να τηρούνται από την Εταιρία.
• Η Εταιρία, για την εξασφάλιση της διαφάνειας και δημοσιότητας των ενεργειών των οργάνων της, θα έπρεπε να έχει συντάξει και εγκρίνει σχετικό κανονισμό διαχείρισης. Κατά τον έλεγχό μας, διαπιστώθηκε ότι σε πολλές περιπτώσεις εξόδων μετακίνησης, οι συνταχθείσες καταστάσεις εξόδων, δεν έφεραν τις προβλεπόμενες υπογραφές. Αναφέρεται ενδεικτικά ότι, στην περίπτωση των εξοδολογίων του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρίας, αυτά εγκρίνονταν και εισπράττονταν από τον ίδιο. Σε άλλες περιπτώσεις, τα εξοδολόγια δεν έφεραν τις υπογραφές των δικαιούχων. Οι ανωτέρω πράξεις, δεν πληρούν τους κανόνες διαφάνειας τους οποίους λόγω της σύνθεσης του μετοχικού της κεφαλαίου, πρέπει να τηρούνται από την Εταιρία.
• Ο Ισολογισμός έτους 2013 ο οποίος μας παραδόθηκε για έλεγχο, περιλαμβάνει και τα συγκριτικά υπόλοιπα του προηγούμενου έτους 2012. Από τον έλεγχό μας ωστόσο, προέκυψε ότι τα συγκριτικά υπόλοιπα έτους 2012 στον Ισολογισμό έτους 2013, αποκλίνουν εκείνων του Ισολογισμού κλεισίματος χρήσης 2012. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, ενώ στον Ισολογισμό κλεισίματος έτους 2012 το σύνολο του Ενεργητικού ανέρχονταν σε € 57.045,08, στα συγκριτικά στοιχεία έτους 2012 του Ισολογισμού κλεισίματος χρήσης 2013, το ίδιο κονδύλι ανέρχεται σε € 36.586,64. Αντίστοιχα σφάλματα περιέχονται στα κονδύλια των Αποτελεσμάτων Χρήσης και το Παθητικό.
• Κατά τα έτη 2013 & 2014 δεν διενεργήθηκαν αποσβέσεις στα πάγια περιουσιακά στοιχεία της Εταιρίας το ποσό των οποίων μπορεί να υπολογισθεί μόνο κατ’ εκτίμηση.
• Στα πλαίσια του ελέγχου μας διενεργήθηκε αποστολή επιστολών σε τράπεζες δικηγόρους και προμηθευτές προς επιβεβαίωση των εμπορικών συναλλαγών της εταιρίας. Μέχρι την ημερομηνία της έκθεσης ελέγχου μας δεν λάβαμε απαντητική επιστολή από συνεργαζόμενο δικηγόρο αναφορικά με τις εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις της εταιρίας κατά τρίτων και τρίτων κατά της εταιρίας.
• Δεν λάβαμε απαντητικές επιστολές επιβεβαίωσης υπολοίπων από προμηθευτές. Αναφερόμαστε συγκεκριμένα στον προμηθευτή – πρακτορείο ταξιδίων «Joy Tours», όπου παρατηρήσαμε πλήθος συναλλαγών. Ο προμηθευτής, δεν ανταποκρίθηκε και δεν απάντησε στην επιστολή μας. Επικοινωνήσαμε με τον προμηθευτή, προκειμένου να λάβουμε αναλυτική κατάσταση των προσώπων τα οποία ταξίδεψαν μέσω του πρακτορείου για λογαριασμό της εταιρίας, δεν λάβαμε ωστόσο καμία απάντηση. Διατηρούμε επιφυλάξεις σχετικά με την λειτουργικότητα των μετακινήσεων μέσω του συγκεκριμένου πρακτορείου και αν αυτές εξυπηρέτησαν σκοπούς της εταιρίας, δεδομένου και του γεγονότος ότι σε πλήθος συναλλαγών με τον ως άνω προμηθευτή αλλά και με άλλα ταξιδιωτικά πρακτορεία δεν περιλαμβάνονται μεταξύ των δικαιολογητικών, τα αντίστοιχα vouchers των ξενοδοχείων ή αεροπορικών εταιριών που να αποδεικνύουν την πραγματοποίηση των ταξιδιών και τα πρόσωπα που ταξίδεψαν, με συνέπεια την αδυναμία από πλευράς μας διενέργειας ελεγκτικών επαληθεύσεων.
• Δεν λάβαμε απαντητική επιστολή από τον προμηθευτή COSMOTE A.E. για την επιβεβαίωση υποχρέωσης της εταιρίας η οποία ανέρχονταν κατά την 31.12. έκαστου έτους ως ακολούθως : 2009 2010 2011 2012 2013 2014 € 282,89 € 431,50 € 3.073,00 € 11.392,20 € 13.234,35 €15.683,29 Σημειωτέο ότι κατά το 2011 υπήρξε χρέωση από την COSMOTE ποσού χωρίς Φ.Π.Α. € 2.333,15 με την απόδειξη 126762/20.10.2011 και κατά το έτος 2012 χρέωση ποσού € 1.569,43 με την απόδειξη 32012/20.3.2012 και ποσού € 1.490,76.. Κατά το 2012 και 2013 δεν διενεργήθηκε καμία πληρωμή προς τον προμηθευτή. Κατά το έτος 2014 η μόνη χρέωση του λογαριασμού του προμηθευτή, αφορά σε συμψηφιστική εγγραφή η οποία διενεργήθηκε με πίστωση του λογ. 33.07 «Δοσοληπτικοί λογαριασμοί μετόχων», δίχως η συγκεκριμένη εγγραφή να υποστηρίζεται από αντίστοιχα δικαιολογητικά. Συστήνουμε την άμεση επικοινωνία με τον προμηθευτή και την αντιστοίχηση των χρεώσεων του προς την εταιρία με τις εγγραφές που διενεργήθηκαν. Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι ο πάροχος δεν διέκοψε τις συνδέσεις των λογαριασμών παρά την σημαντική καθυστέρηση κατά την πληρωμή τους και το ύψος της δημιουργηθείσας υποχρέωσης.
• Από την επισκόπηση των λογαριασμών υποχρεώσεων, φαίνεται ότι κατά τα έτη 2013 και 2014 να δημιουργούνται υποχρεώσεις της εταιρίας από κάλυψη εξόδων για λογαριασμό της εκ μέρους του τότε διευθύνοντος συμβούλου. Οι κυριότερες εξ αυτών είναι : Κατάθεση την 1.12.2013 στο ταμείο της εταιρίας ποσού € 3.239,58. Έκδοση την 28.2.2014 για λογαριασμό της εταιρίας εγγυητικής επιστολής ποσού € 3.646,66. Καταβολή την 17.4.2014 και την 31.12.2014 της μισθοδοσίας του υπαλλήλου της εταιρίας συνολικά ποσού € 2.967,50. Για την τακτοποίηση των υποχρεώσεων αυτών καταβλήθηκε την 30.12.2014 στον διευθύνοντα σύμβουλο το ποσό των € 10.000,00, ενώ η υποχρέωση της εταιρίας προς αυτόν ανέρχονταν κατά την 31.12.2014 σύμφωνα με τα βιβλία της εταιρίας σε € 3.091,67. Περαιτέρω, κατά το έτος 2012, προμηθευτής της εταιρίας με την επωνυμία “ΑΝΤΩΝΙΟΣ Ι. ΔΟΥΒΙΤΣΑΣ ΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΙ SERVICE H/Y-MHXANΩΝ ΓΡΑΦΕΙΟΥ” ιδιοκτησίας του τότε διευθύνοντος συμβούλου πούλησε στην εταιρία Η/Υ και λοιπό εξοπλισμό συνολικής καθαρής αξίας € 1.856,92. Συναλλαγές μεταξύ της εταιρίας και μελών της Διοίκησης για λόγους διαφάνειας και ανεξαρτήτως των αναγκών που προκύπτουν θα πρέπει προ της πραγματοποίησής τους να φέρουν την έγκριση των συλλογικών οργάνων της εταιρίας.
• Από τον έλεγχο της απόδοσης των υποχρεώσεων της εταιρίας έναντι του Ι.Κ.Α., προέκυψε ότι οι υποχρεώσεις αυτές δεν τακτοποιούνταν εμπρόθεσμα. Αποτέλεσμα της ανωτέρω πρακτικής ήταν αυτές να μετατίθενται σε επόμενες χρήσεις με συνέπεια την επιβολή προστίμων. Η τελευταία ρύθμιση της υποχρέωσης της εταιρίας προς το ΙΚΑ διενεργήθηκε την 22.12.2014 με μηνιαία δόση €246,83 και το ρυθμισμένο υπόλοιπο της υποχρέωσης της ανέρχονταν κατά την 31.12.2014 σε € 27.271,61.Από τον έλεγχο της απόδοσης των υποχρεώσεων της εταιρίας έναντι της αρμόδιας Δ.Ο.Υ., προέκυψε ότι οι υποχρεώσεις αυτές δεν τακτοποιούνταν εμπρόθεσμα. Αποτέλεσμα της ανωτέρω πρακτικής ήταν αυτές να μετατίθενται σε επόμενες χρήσεις με συνέπεια την επιβολή προστίμων. Η εταιρία ρύθμισε τις υποχρεώσεις αυτές την 18.12.2014 με μηνιαία δόση € 398,37 και το ρυθμισμένο υπόλοιπο της υποχρέωσης της ανέρχονταν κατά την 31.12.2014 σε € 25.344,40
Σύνοψη ευρημάτων ετών 2009-2014 με επίπτωση στην καθαρή θέση της Εταιρίας
Η Εταιρία, ήδη από το έτος 2008 είχε σημαντικές σωρευμένες ζημίες 225 χιλ. ευρώ. Με βάση τα ευρήματα μας κατά τον έλεγχο των ετών 2009- 2014, τα οποία αναλυτικά παρουσιάσθηκαν παραπάνω, συνοψίζουμε εκείνα τα οποία είχαν κατά την ελεγχόμενη περίοδο άμεση επίδραση και μείωσαν περαιτέρω την καθαρή θέση της Εταιρίας : Ποσό επιβάρυνσης της Εταιρίας 1. Μισθοδοσία υπαλλήλου (Εύρημα 3) 48.846,44 2. Αξία κατανάλωσης Δ.Ε.Η. (Εύρημα 6) 1.538,00 3. Χιλιομετρική αποζημίωση (Εύρημα 7) 3.349,20 4. Ημερήσια αποζημίωση (Εύρημα 8) 36.461,90
5. Εξοδολόγια χωρίς δικαιολογητικά (Εύρημα 9) 18.897,00 6. Μη υπολογισθείς Φ.Π.Α. (Εύρημα 11) 10.747,34 7. Τακτοποιητικές εγγραφές απαιτήσεων (Εύρημα 12) 26.102,59 Σύνολο 145.942,47 Στο παραπάνω ποσό όπως έχει γίνει και σχετική αναφορά παραπάνω δεν περιλαμβάνονται τα πιθανά πρόστιμα και προσαυξήσεις.
. Γενικές παρατηρήσεις
Η Εταιρία, όπως προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις, ήδη από το έτος 2008, είχε σημαντικά ποσά σωρευμένων ζημιών, με αποτέλεσμα την μείωση των Ιδίων Κεφαλαίων της. Η ήδη επιβαρυμένη οικονομική της κατάσταση, σε συνδυασμό με τα αρνητικά αποτελέσματα των επόμενων ετών 2009-2014, κατέστησαν αρνητικά τα Ίδια Κεφάλαια της. Από τα ευρήματα του ελέγχου μας, προέκυψε ότι κατά τα ελεγχόμενα έτη (πιθανολογούμε πως η ίδια τακτική ακολουθούνταν και κατά τα προηγούμενα του ελέγχου μας έτη) διενεργήθηκαν δαπάνες (αποζημιώσεις μετακινήσεων, μισθοδοσία προσωπικού κλπ), σημαντικά υψηλότερες εκείνων που η νομοθεσία προβλέπει ή πέραν των οικονομικών δυνατοτήτων της εταιρίας, επιβαρύνοντας σημαντικά την οικονομική της κατάσταση. Περαιτέρω, οι αναλαμβανόμενες δράσεις που η Εταιρία υλοποιούσε, δεν κοστολογούνταν ορθά, με συνέπεια, το μεν η εταιρία να επιτυγχάνει το προσδοκώμενο αποτέλεσμα με βάση τους σκοπούς της και τις συναπτόμενες συμβάσεις (τουριστική προβολή της Περιφέρειας των Ιωνίων νήσων), το δε να επιβαρύνεται με δαπάνες σημαντικά υψηλότερες των εσόδων από τις δράσεις αυτές. Δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας και των σκοπών της εταιρίας, οι οποίοι άμεσα συνδέονται με την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής (Περιφέρεια Ιωνίων νήσων), θεωρούμε ότι η εταιρία θα πρέπει να στηριχθεί οικονομικά, από τους μετόχους μέσω της ανάληψης δράσεων με βάση τους σκοπούς της, οι οποίοι θα τονώσουν το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας της περιοχής. Εφιστούμε ωστόσο την προσοχή στην ορθή κοστολόγηση των αναλαμβανόμενων δράσεων της εταιρίας, ώστε στο μέλλον, να λειτουργεί κερδοφόρα, θέτοντας ως μεσοπρόθεσμο στόχο (3 -5 έτη) και μέσω της κερδοφορίας της, την κάλυψη των ζημιών των προηγούμενων χρήσεων.

http://lefkadapress.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου