Τετάρτη 27 Μαΐου 2015

Το προσχέδιο συμβιβασμού και τα 3 σενάρια άρσης της ασφυξίας



Ένα προσχέδιο συμβιβασμού 20 σελίδων και η δέσμευση ήπιας παρέμβασης στο ασφαλιστικό είναι η τελική υποθήκη που εγγράφει η Αθήνα στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης προσβλέποντας σε συμφωνία με τους πιστωτές ακόμη και μέσα στο Σαββατοκύριακο.
Το προσχέδιο, τους βασικούς άξονες του οποίου περιέγραψε χθες το βράδυ ανώτατη κυβερνητική πηγή, τίθεται σήμερα στο τραπέζι του Brussels Group και αύριο στο EuroWorkingGroup με το ιδανικό σενάριο για την ελληνική πλευρά να στοχεύει στη σύγκλιση έκτακτου Eurogroup την Τρίτη 2 Ιουνίου.
Είναι ένα σενάριο που, εν πρώτοις, στις Βρυξέλλες κρίνεται μάλλον υπεραισιόδοξο ως προς τα χρονοδιαγράμματα, επί της ουσίας ωστόσο φαίνεται πως αποτελεί όντως μια ουσιαστική βάση για το τελικό deal. Στην βάση αυτή, η ελληνική πλευρά δείχνει να κερδίζει την διατήρηση αλώβητων των επικουρικών συντάξεων, βάζοντας τέρμα στις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις και δεσμευόμενη για αναλογιστική μελέτη για το ασφαλιστικό. Κερδίζει επίσης τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και την σταδιακή αύξηση του κατώτατου μισθού από τον Σεπτέμβριο, ενώ κατοχυρώνει και τις 100 δόσεις, υπό τον αστερίσκο έστω των πιστωτών για μειωμένα έσοδα.
Στον αντίποδα, γκρίζα ζώνη, με δύο ανοιχτά σενάρια, παραμένει ο ΦΠΑ, ενώ απόσταση – 1 δις εξακολουθεί να χωρίζει Αθήνα και δανειστές στον υπολογισμό του δημοσιονομικού κενού.

Αναλυτικά, και σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, τα κομβικά σημεία του προσχεδίου είναι τα εξής:
Ασφαλιστικό:
Αναστολή μέχρι το 2017 της ρήτρα για μηδενικό έλλειμμα στις επικουρικές συντάξεις.
Τέρμα στις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις για όσους δεν έχουν θεμελιώσει δικαίωμα.
Ανάθεση αναλογιστικής μελέτης για το ασφαλιστικό με δέσμευση για παρεμβάσεις εάν διαπιστωθεί ανάγκη.
Εργασιακά:
Υιοθέτηση για τις εργασιακές σχέσεις του «μέσου όρου» των μοντέλων που ισχύουν στις ευρωπαϊκές χώρες, ακολουθώντας τις προτάσεις του ILO (Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας).
Επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων
Σταδιακή επαναφορά του κατώτατου μισθού με την πρώτη φάση τον Σεπτέμβριο του 2015 και τη δεύτερη τον Απρίλιο του 2016.
100 δόσεις
Αποδοχή της ρύθμισης από τους πιστωτές αλλά με διαφορές στα εκτιμώμενα έσοδα: Η ελληνική κυβέρνηση εκτιμά ότι η ρύθμιση θα αποφέρει 600 εκατ. ευρώ, ενώ οι πιστωτές κατεβάζουν τον πήχη χαμηλότερα.
ΦΠΑ
Στο τραπέζι παραμένουν 2 σενάρια. Το πρώτο, που προκρίνει η Αθήνα περιλαμβάνει τρεις συντελεστές (7%, 14% και 22%) και το δεύτερο δύο συντελεστές. Το δεύτερο σενάριο, στο οποίο επιμένουν οι δανειστές, θα έχει υψηλότερες και πιο εκτεταμένες ανατιμήσεις.
Δημοσιονομικό κενό
Παραμένει διαφορά περίπου 1 δις ευρώ κενό, η οποία φαίνεται πως οφείλεται κυρίως στον τρόπο προσδιορισμού του (χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο τρόπος εγγραφής των στρατιωτικών δαπανών).
Η πρώτη συζήτηση επί αυτών των δεδομένων έγινε ήδη χθες το βράδυ, στην τηλεδιάσκεψη του Brussels Group, στην οποία από ελληνικής πλευράς μετείχαν ο Γιώργος Χουλιαράκης και ο Νίκος Θεοχαράκης. Στόχο της ελληνικής πλευράς είναι να υπάρχει καθαρή εικόνα για όλα τα σημεία σύγκλισης έως το βράδυ της Πέμπτης, οι έως τώρα πληροφορίες από τις Βρυξέλλες όμως αναφέρουν ότι είναι πιθανό πως θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος.
Τα σενάρια για «χρηματοδότηση – γέφυρα»
Με δεδομένο, δε, ότι οι αντοχές ρευστότητας της Αθήνας είναι πια ασφυκτικές, στο τραπέζι μπαίνουν ήδη και τα εναλλακτικά σενάρια χρηματοδότησης. Το ενδεχόμενο – συναινετικής – συγχώνευσης και των 4 δόσεων του Ιουνίου στο ΔΝΤ σε μία αποπληρωμή στο τέλος του μήνα παραμένει ανοιχτό, ενώ ταυτόχρονα μελετώνται και τρεις εναλλακτικές για «χρηματοδότηση – γέφυρα» της Ελλάδας έως τον Σεπτέμβριο.
Η γέφυρα αυτή κρίνεται απαραίτητη, με δεδομένο ότι – όπως ανέφεραν και κυβερνητικές πηγές – θεωρείται πολύ δύσκολο το ΔΝΤ να μετάσχει στην όποια άμεση εκταμίευση πόρων άμεσα. Ως εκ τούτου, και εν όψει πληρωμών άνω των 8 δις ευρώ σε ΕΚΤ και ΔΝΤ μέσα στο καλοκαίρι, τα 3 σενάρια που εξετάζονται είναι τα εξής:
1. Aύξηση του ορίου έκδοσης εντόκων από την ΕΚΤ κατά 3 δισεκατομμύρια, δηλαδή στα 18 δισεκατομμύρια. Ωστόσο, η αύξηση αυτή δεν αρκεί για να αποπληρωθούν ΔΝΤ και ΕΚΤ.
2. Παράλληλη επιστροφή των 1,92 δισεκ. από τα κέρδη των ομολόγων. Η λύση αυτή προϋποθέτει εγκρίσεις κοινοβουλίων και είναι χρονοβόρα,  ενώ και πάλι δεν καλύπτονται όλες οι απαιτήσεις.
3. Ριζική παρέμβαση με χρηματοδότηση της Ελλάδας μέσω ESM (ευρωπαϊκού μηχανισμού στήριξης). Μια εκδοχή που συζητείται στο πλαίσιο αυτό, αλλά συναντά αντιδράσεις από την γερμανική πλευρά, είναι να χρησιμοποιήσει ο ESM τα 11,2 δισεκ. του ΤΧΣ για να αποπληρώσει από αυτά τις υποχρεώσεις σε ΕΚΤ και ΔΝΤ.

TVXS

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου