Τρίτη 10 Ιανουαρίου 2017

ΟΑΣΘ: Οργανισμός Απλοχεριάς Σωστό Θαύμα



"Όσο για την εξυπηρέτηση του κοινού; Δεν ανταποκρίνεται καν στις συμβατικές του υποχρεώσεις".
του Απόστολου Λυκεσά
Ο ΟΑΣΘ δεν είναι απλός ιδιωτικός Οργανισμός. Είναι ένα ζηλευτό οικονομικό «θαύμα», αφού καταμεσής της μνημονιακής λαίλαπας: χρωστάει, αλλά αποδίδει κέρδη στους μετόχους του, προσλαμβάνει «ημετέρους», νοικιάζει -πάνω από το τεκμαρτό- στον εαυτό του αμαξοστάσια, μειώνει τους οδηγούς του και αυξάνει το διοικητικό προσωπικό, κάνει προμήθειες από εταιρείες συγγενικών προσώπων, δεν κυκλοφορεί στους δρόμους τα λεωφορεία που υποχρεούται από τη χρυσοτόκο όρνιθα του δημόσιου ταμείου, αλλά, αν και οφειλέτης, καταφέρνει να μετατρέπει απλό εργαζόμενο που έχει βασικό μισθό 868 ευρώ σε golden boy που εισπράττει… 4.370 ευρώ (χώρια τα έσοδα από τη μετοχή;).
Η έκθεση των επιθεωρητών των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών, οι οποίοι ερεύνησαν τα πεπραγμένα της τελευταίας εξαετίας (2010–2016), αποκαλύπτει ότι ο Οργανισμός που για εξήντα χρόνια έχει το μονοπώλιο για το συγκοινωνιακό έργο στη Θεσσαλονίκη «χρυσώνει» τους μετόχους, πολλοί από τους οποίους είναι ταυτοχρόνως και εργαζόμενοι, τους οποίους αμείβει πλουσιοπάροχα, ενώ παράλληλα κάνει δουλειές με συγγενικά πρόσωπα.
Οσο για την εξυπηρέτηση του κοινού; Δεν ανταποκρίνεται καν στις συμβατικές του υποχρεώσεις.
Για τρεις μήνες έξι επιθεωρητές (δύο από το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών του υπουργείου Μεταφορών, ένας οικονομικός, ένας δημοσιονομικός και δύο επιθεωρητές της Περιφερειακής Διεύθυνσης Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος Αττικής - Αιγαίου) εξέτασαν βιβλία και παραστατικά για τη μισθοδοσία, τις προμήθειες και τα καύσιμα, τα ενοίκια και τα δάνεια, τα έσοδα και την ανταπόκριση στις συμβατικές υποχρεώσεις.
Η έκθεση των επιθεωρητών, η οποία υποβλήθηκε πριν από τρεις εβδομάδες στους αρμόδιους υπουργούς και αποκαλύφθηκε από την ιστοσελίδα voria.gr, έρχεται να επιβεβαιώσει τα θρυλούμενα επί δεκαετίες.

Τα επιδόματα

Ενδεικτικά και χαρακτηριστικά τα στοιχεία (2010-2016) για το προσωπικό, που ως σύνολο μειώνεται (το 2010 οι εργαζόμενοι ήταν 2.625, το 2011 2.674, το 2012 2.599, το 2013 2.528, το 2014 2.393, το 2015 2.337 και το 2016 2.330), ωστόσο, ενώ οι οδηγοί μειώνονται (-12,44%), αυξάνονται οι… διοικητικοί υπάλληλοι (+15,45%).
Επιπλέον, οι επιθεωρητές εντοπίζουν σε δειγματοληπτικό έλεγχο (11 καρτέλες) αιτήσεις πρόσληψης με χειρόγραφη σημείωση ότι ο αιτών κατέχει ποσοστό μετοχής του ΟΑΣΘ ή είναι συγγενής με ήδη εργαζόμενο…
Αλλά και οι μηνιαίες αποδοχές των εργαζομένων υπολογίζονται κατά 35% από τον βασικό μισθό, ενώ το υπόλοιπο 65% είναι επιδόματα.
Κάθε επίδομα υπολογίζεται σε συνάρτηση ενός ή και περισσοτέρων… επιδομάτων, οπότε αθροιστικά αυξάνονται οι συνολικές αποδοχές (π.χ. το επίδομα ανθυγιεινής εργασίας καταβάλλεται καθολικά προς όλους τους εργαζόμενους).
Ειδικότερα, στο προσωπικό κίνησης χορηγούνται 26 επιδόματα, στο διοικητικό προσωπικό 21 και στο προσωπικό συντήρησης 11. Παρατίθενται δύο παραδείγματα εργαζομένων. Ο πρώτος με βασικό μισθό 578,27 ευρώ φτάνει με τα επιδόματα στα 2.153,58 ευρώ και ο δεύτερος με βασικό 868,36 φτάνει στα 4.370,90 μικτά.

Οι εργολαβίες

Ο ΟΑΣΘ δεν είναι αχάριστος, ανταμείβει τους φίλους του, γι’ αυτό οι επιθεωρητές εντόπισαν στην ανάθεση εργασιών παροχής συμβουλευτικών (!) υπηρεσιών («απευθείας συμβάσεις με διαπραγμάτευση» νόμιμη βέβαια) να παρέχονται οι υπηρεσίες από εταιρείες εκπροσωπούμενες από τα ίδια άτομα, μεταξύ των οποίων και πρώην γενικός διευθυντής του Οργανισμού και συγγενείς του.
Κάποιες εργολαβίες «έσπαγαν» (π.χ. τηλεματική) για να ανατίθεται επιμέρους έργο στην ίδια εταιρεία, αφού αν ήταν ενιαία θα έπρεπε να γίνει με δημόσιο διαγωνισμό.
Ως λεπτομέρεια στα διάφορα… έξοδα, οι επιθεωρητές εντόπισαν 5.000 ευρώ τον χρόνο για τα ιδιωτικά αυτοκίνητα δύο μελών του συμβουλίου.
Σε ό,τι αφορά τον τραπεζικό δανεισμό, το 2011 αυξήθηκε κατά 201,42%, φτάνοντας στα 23,4 εκατ. ευρώ, για να μειωθεί στη συνέχεια μέχρι τα 16,2 εκατ. το 2015.
Οσο για τη μη επιστροφή χρημάτων σε όσους εκδίδουν εισιτήριο από τα αυτόματα μηχανήματα μέσα στα λεωφορεία, ο ΟΑΣΘ ωφελήθηκε το 2015 436.270,49 ευρώ, το 2014 429.020,30 ευρώ και το 2013 453.784,22 ευρώ.
Τα στοιχεία του 2016 δείχνουν ότι ο ΟΑΣΘ διαθέτει 622 οχήματα (τελευταία αγορά 26 καινούργιων το 2012), με τα 90 από αυτά 18-19 ετών, 327 ηλικίας 10-13 ετών, 175 ηλικίας 5-9 ετών.
Δεχόμενοι το σημερινό όριο «ζωής» των λεωφορείων στα 20 χρόνια, τότε τα επόμενα δύο χρόνια πρέπει να αγοραστούν 90 νέα λεωφορεία, καθώς ήδη το 15% των οχημάτων είναι εκτός λειτουργίας λόγω βλάβης.
Υστερα από αυτά τα πρώτα στοιχεία, λογική συνέπεια ακούγεται ότι οι έλεγχοι έδειξαν πως ο ΟΑΣΘ δεν τηρεί τη σύμβαση με το Δημόσιο αφού για το διάστημα Σεπτεμβρίου–Οκτωβρίου 2016 διαπιστώθηκε ότι περίπου το 1/5 των προγραμματισμένων δρομολογίων δεν εκτελούνται.
Αντί δηλαδή για 520 λεωφορεία κυκλοφορούσαν 421 έως 462 - κι αυτό επειδή… δεν υπήρχαν οδηγοί.
EFSYN

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου