Τετάρτη 29 Απριλίου 2020

Ανοσία αγέλης στο σχολείο;


Ανοσία αγέλης στο σχολείο;

του Χρήστου Κάτσικα

Ο λόγος που τα σχολεία, αν αποφασιστεί να ανοίξουν, δεν θα ανοίξουν ταυτόχρονα αλλά τμηματικά είναι για να μπορούν να συμβούν τμηματικά και οι παράπλευρες απώλειες. Είναι ξεκάθαρο πως ο προβληματισμός έχει ως βάση εκκίνησης την «ανάγκη» για επαναφορά των εργαζόμενων γονέων στους εργασιακούς χώρους και όχι τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών και τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας
Στα σχολεία και στα σχέδια της κυβέρνησης για την επιστροφή των μαθητών στα θρανία αναφέρθηκε χθες Δευτέρα η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, ενώ σήμερα Τρίτη αναμένονται ανακοινώσεις για τη σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Οπως είπε η κ. Ζαχαράκη, «τα παιδιά θα γυρίσουν πίσω, θα πρέπει να κάνουν συχνή χρήση αντισηπτικών», ενώ έπειτα από σχετική ερώτηση απάντησε ότι «αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει οδηγία για μάσκες στα σχολεία». Τέλος, διαβεβαίωσε πως «οτιδήποτε αποφασιστεί θα έχει λάβει υπόψη και τις ευπαθείς ομάδες».

Είναι φανερό ότι η κυβέρνηση, ζυγίζοντας τα ενδεχόμενα στη ζυγαριά του πολιτικού κόστους, ετοιμάζει βεβιασμένο άνοιγμα σχολείων (καραντίνα αγέλης, ανοσία αγέλης, ξεμάντρωμα αγέλης), παρά τις διαφωνίες στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, για να δημιουργήσει εικόνα επιστροφής στην κανονικότητα, με την πανδημία να μην έχει τελειώσει και το «δεύτερο κύμα» μπροστά μας. Καθόλου τυχαία, το τελευταίο διάστημα οι «ειδικοί», που προωθούν τα κυβερνητικά μέτρα με τον μανδύα της αμεροληψίας της επιστήμης τους, προσπαθούν να πείσουν «περί μη νοσηρότητας των νεαρών ατόμων» και να προετοιμάσουν για το άνοιγμα των σχολείων. Είναι οι ίδιοι «ειδικοί» που μέχρι χθες έλεγαν τα αντίθετα, επιχειρηματολογώντας για το ότι οι μικρές ηλικίες είναι... βόμβες διασποράς του ιού.

Οπως εύστοχα επισημαίνει η δασκάλα Ευαγγελία Δεμιρτζάκη, στην υποδοχή των σχολείων στήνουν τη λαιμητόμο του πολυνομοσχεδίου, δείγμα των «καλών» προθέσεων του υπουργείου που νομοθετεί σε συνθήκες ημιστρατιωτικού νόμου, ενώ στο σχόλασμα «δεν θα μπορεί να παραλάβει ο παππούς ή η γιαγιά τους μαθητές», σύμφωνα με τη δήλωση κυβερνητικού εκπροσώπου. Ο καθηγητής Δημήτρης Τσιριγώτης σημειώνει με τη σειρά του ότι μετά το νοσηλευτικό προσωπικό ήρθε η ώρα για τη δεύτερη εφεδρεία αναλώσιμων να σταλεί στην πρώτη γραμμή, τους εκπαιδευτικούς.

Είναι φανερό ότι αν αποφασιστεί να ανοίξουν τα σχολεία, ο λόγος δεν θα είναι για να βγει παραπάνω σχολική ύλη. Οπως σωστά αναφέρει η ΟΛΜΕ σε ανακοίνωσή της, η επαναλειτουργία των σχολείων για τις τάξεις των Γυμνασίων καθώς και για την Α' και Β' τάξη των Λυκείων, πέρα από τους περιορισμούς και τις αντικειμενικές δυσκολίες που επιβάλλει η ανάγκη αυστηρής τήρησης των κανόνων ασφαλείας, δεν είναι παιδαγωγικά και λειτουργικά αποτελεσματική. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι ακόμη και με ενδεχόμενη 15ήμερη παράταση του διδακτικού έτους –ακόμη κι αν τα σχολεία επαναλειτουργήσουν αμέσως μετά τη 10η/5/2020– οι συνολικές ώρες διά ζώσης διδασκαλίας τόσο για τα Γυμνάσια όσο και για την Α' και Β' Λυκείου θα είναι ελάχιστες.

Προφάσεις και αντιφάσεις
Ουσιαστικά η απόφαση για άνοιγμα των σχολείων γίνεται για να αποκτήσει η χώρα εκατοντάδες χιλιάδες κατοίκους (παιδιά) με ανοσία στον ιό. Γιατί, δεδομένης της μεγάλης μεταδοτικότητας του ιού, το πιο πιθανό είναι να κολλήσουν τα περισσότερα παιδιά και μάλιστα χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα, αφού με βάση τα διεθνή στατιστικά δεδομένα οι νεαρότερες ηλικίες διατρέχουν μηδενικό κίνδυνο από τον ιό.

Υπάρχουν όμως αυτές οι «άτιμες» οι παράπλευρες απώλειες σε αυτό το εγχείρημα, που αναγκάζουν τον κ. Τσιόδρα να «μασάει» τα λόγια του: πρόκειται για τους εκπαιδευτικούς και το συγγενικό περιβάλλον των μαθητών. Και αυτούς είναι που θέλει να καθησυχάσει ο κ. Τσιόδρας με τη δήλωση: «Ο ρόλος των παιδιών στη διασπορά δεν φαίνεται να είναι πολύ μεγάλος». Βέβαια, σε παλαιότερη δήλωσή του χαρακτήριζε τα παιδιά «ασυμπτωματικές κινούμενες εστίες μόλυνσης των ενηλίκων».

Ο λόγος που τα σχολεία, αν αποφασιστεί να ανοίξουν, δεν θα ανοίξουν ταυτόχρονα αλλά τμηματικά είναι για να μπορούν να συμβούν τμηματικά και οι παράπλευρες απώλειες. Είναι ξεκάθαρο πως ο προβληματισμός έχει σαν βάση εκκίνησης την “ανάγκη” για επαναφορά των εργαζόμενων γονέων στους εργασιακούς χώρους και όχι τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών και τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας.

Ποια μέριμνα;
Η εκπαιδευτικός Ειρήνη Ασβεστά αναρωτιέται πώς θα μπορέσουν να τηρηθούν στα ελληνικά σχολεία οι προβλεπόμενοι και απαραίτητοι κανόνες υγιεινής την ώρα που:

1. Οι περισσότερες σχολικές τάξεις είναι πολυάριθμες.

2. Δεν υπάρχουν διαθέσιμοι χώροι για να χωριστούν τα τμήματα.

3. Δεν υπάρχει το απαιτούμενο εκπαιδευτικό προσωπικό για να χωριστούν τα τμήματα ή να λειτουργήσουν σε βάρδιες.

4. Αρκετοί εκπαιδευτικοί είναι μεγάλης ηλικίας ή ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.

5. Είναι ανέφικτο να αποτραπεί ο συγχρωτισμός παιδιών κατά τα διαλείμματα.

6. Υπάρχουν μαθητές που μετακινούνται με αστικά ή λεωφορεία του ΚΤΕΛ.

7. Πολλά παιδιά διαμένουν με παππούδες και γιαγιάδες κατά τις ώρες εργασίας των γονέων και προσέρχονται ή αποχωρούν συνοδευόμενα από αυτούς.

8. Δεν υπάρχουν καθαρίστριες διαθέσιμες στις σχολική μονάδα όλη τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου.

9. Σε πολλά σχολεία οι υποδομές υγιεινής (τουαλέτες, βρύσες) είναι ανεπαρκείς σε σχέση με τον αριθμό των παιδιών.

10. Στα νηπιαγωγεία, λόγω της διαμόρφωσης των χώρων, της δομής του προγράμματος, αλλά και της φύσης της νηπιακής ηλικίας είναι αδύνατον να αποφευχθεί ο συγχρωτισμός.

Εκπαιδευτικοί-παππούδες
Το εκπαιδευτικό προσωπικό στην ελληνική εκπαίδευση είναι ήδη γερασμένο καθώς οι μόνιμοι καθηγητές έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 50 έτη. Με τα αντιασφαλιστικά–αντισυνταξιοδοτικά μέτρα της τελευταίας δεκαετίας, η συντριπτική πλειονότητα των εκπαιδευτικών σε ηλικίες 62-67 ετών είναι αναγκασμένη να μένει μέσα στις σχολικές αίθουσες, ενώ για μια δεκαετία τώρα, ουσιαστικά, δεν έγιναν μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών. Ανάμεσά τους υπάρχουν χιλιάδες με σοβαρά νοσήματα (καρκίνοι, καρδιοπάθειες, αναπνευστικά, σκλήρυνση), οι οποίοι σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο είναι υποχρεωμένοι να διδάσκουν στις σχολικές τάξεις.

Δεκάδες χιλιάδες είναι οι εκπαιδευτικοί στη χώρα μας που έχουν 40-50 χρόνια διαφορά ηλικίας με τους μαθητές τους! Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνονται και από την τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ, η οποία περιγράφει την ελληνική εκπαίδευση ως μία από τις πιο γερασμένες, με δεδομένο ότι συγκαταλέγεται στις χώρες με τους μεγαλύτερους σε ηλικία καθηγητές στα Γυμνάσια και τα Λύκεια.
efsyn

Ιδεοληψίες και δουλίτσες



του Νίκου Ξυδάκη
Η διαφημιστική συναυλία της Αλκηστης Πρωτοψάλτη, που ξεσήκωσε τα σόσιαλ μήντια, δείχνει με ενάργεια τις πολιτικές πρακτικές της οικογένειας Μητσοτάκη: όταν τα πράγματα δεν πάνε καλά στην πολιτική ζωή, π.χ. μετά ένα φιάσκο σαν το Vouchergate, εξαπολύεις μια επικοινωνιακή ρουκέτα, ει δυνατόν λάιφσταϊλ, με μπόλικη σως συναισθηματολογίας και διδακτισμού, και οπωσδήποτε με το ρεφρέν «όλοι μαζί - στο ίδιο καζάνι βράζουμε - ο Θεός της Ελλάδας και ο Δαίμων της Αριστείας θα βάλουν το χέρι τους και θα τη γλιτώσουμε - και κατόπιν ο καθείς στο δικό του καζάνι». Γι’ αυτό έψαλε τα κάλαντα η Πρωτοψάλτη στο Μαξίμου.
Δοκιμασία δημόσιας υγείας
Τα πράγματα δεν πάνε καλά. Η άρση απαγόρευσης, έστω και σταδιακή, θα δοκιμάσει τις αντοχές του κατάκοπου ΕΣΥ, αλλά και τις ελλιπέστατες δομές δημόσιας υγείας: Ποιος θα σχεδιάσει, θα εφαρμόσει και θα εποπτεύσει υγειονομικά πρωτόκολλα σε χώρους εργασίας, σε μεταφορικά μέσα, ξενοδοχεία, δημόσιους χώρους, όσα σχολεία ανοίξουν κ.λπ.; Πολύ περισσότερο, σε χώρους αναγκαστικού συγχρωτισμου, όπως δομές φιλοξενίας προσφύγων, οίκοι ευγηρίας, φυλακές, όπου ουσιαστικά δεν έχουμε εικόνα τι έχει συμβεί, εφσόδον τεστ με δημογραφική και χωρική στόχευση δεν έχουν γίνει ακόμη, ενώ συνολικά τα τεστ δεν φαίνεται να ξεπερνούν τα 60-70 χιλιάδες.
Σε ό,τι αφορά την ενίσχυση του ΕΣΥ, η κυβέρνηση αρκέστηκε να προσλάβει περίπου 400 άτομα, έναντι τουλάχιστον 5.000 που χρειάζονται. Στην πρωτοβάθμια περίθαλψη, με τις ακόμη μεγαλύτερες ελλείψεις, η κυβέρνηση έκανε απολύσεις: δεν ανανέωσε συμβάσεις ιατρών.  Οι άνθρωποι δεν θωρακίζουν το ΕΣΥ, δεν θέλουν. Η νεοφιλελεύθερη ιδεοληψία και η διαπλοκή υπονομεύουν όχι μόνο την υγεία των πολιτών, αλλά και την ίδια την οικονομική δραστηριότητα: οι επιχειρηματίες τουρισμού δηλώνουν ότι μεσοπρόθεσμα θα μπορέσουν να δουλέψουν μόνο προορισμοί που θα έχουν νοσοκομείο σε κοντινή απόσταση.
Επιπλέον, όπως ήδη επισημαίνεται, η Ελλάδα τη γλίτωσε με μικρό αριθμό θυμάτων, κυρίως επειδή είναι πολύ χαμηλά στην παγκόσμια κατάταξη παγκοσμιοποίησης, κίνησης αεροδρομίων και διεθνούς εμπορίου, ιδίως στην περίοδο Φεβρουαρίου-Απριλίου της πανδημίας. Ο μεγάλος αριθμός ανέργων και εποχικά απασχολούμενων, οι πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις υπηρεσιών και κατανάλωσης, συνέβαλαν επίσης στην ταχεία και εύκολη τήρηση του social distancing.
Κλονισμένη οικονομία
Ο κόσμος όμως αναμένει με ένταση και με ποικίλες προσδοκίες την άρση των απαγορεύσεων: Ασφαλώς όλοι λαχταρούν να κυκλοφορήσουν ελεύθερα και να δουν αγαπημένα πρόσωπα, αλλά οι περισσότεροι επείγονται να ξαναδουλέψουν, διότι ο αποκλεισμός τους έχει στραγγίξει.
Πολλοί δεν θα μπορέσουν καν να ξαναπιάσουν το νήμα της εργασίας από εκεί που το άφησαν: τουρισμός, εστίαση, ψυχαγωγία, τέχνες.
Η λήξη της απαγόρευσης κυκλοφορίας θα δείξει τα τεράστια προβλήματα που έχει προκαλέσει το πάγωμα της οικονομικής ζωής. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, στον τουρισμό αναμένεται κατάρρευση. Από τον τουρισμό εξαρτώνται περίπου 700 χιλιάδες θέσεις εργασίας εποχικά: αυτοί οι άνθρωποι δεν θα ξεκινήσουν καν να δουλεύουν, στη συντριπτική τους πλειονότητα. Από τον τουρισμό ανέμεναν τζίρους και κέρδη οι αερομεταφορές, η ακτοπλοΐα, τα λεωφορεία, τα ενοικιαζόμενα οχήματα, δεκάδες κλάδοι εφοδιασμού και υπηρεσιών. Ολα αυτά συνεισέφεραν περίπου το 20-22% του ΑΕΠ, όλες τις περασμένες δύσκολες χρονιές των μνημονίων, συνεισφέροντας προπάντων ρευστότητα και εργασία.
Μεγάλο πλήγμα έχουν δεχτεί και η εστίαση, η ψυχαγωγία και οι καλλιτεχνικές παραγωγές: είναι άγνωστο πότε θα μπορέσουν να επανέλθουν σε κανονικούς ρυθμούς οικονομικοί κλάδοι που απασχολούν εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους. Σε μια οικονομία υπηρεσιών και τουρισμού, όπως η ελληνική, οι οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας θα είναι πολύ βαριές· θα θυμίσουν πικρά την περίοδο της βίαιης εσωτερικής υποτίμησης του 2010-12 και ό,τι ακολούθησε.
Σε αυτή τη δυσοίωνη πραγματικότητα, η κυβέρνηση εμφανίζεται χωρίς στρατηγική για την επόμενη μέρα, με δισταγμούς και παλινωδίες, αλλά και διαρκώς με το νου στην προπαγάνδα και την εξυπηρέτηση κομβικών υποστηριγμάτων, ιδίως στα ΜΜΕ αλλά και στις κατ’ εξοχήν εμμονές της, τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και την ιδιωτική υγεία. Εμμονές; Οχι μόνο. Γίνονται και δουλίτσες. Σαν να μη συμβαίνει τίποτε...
tvxs

Τρίτη 28 Απριλίου 2020

Ο Κυριάκος ενοχλείται με το "μαλάκας", όχι με το "απατεώνας"...

Η φράση "ο τάδε είναι μαλάκας" δεν με ενοχλεί γιατί περιέχει υβριστικό χαρακτηρισμό- είμαι, άλλωστε, βρομόστομος κι όχι αρσακειάδα-, αλλά γιατί δεν περιέχει επιχείρημα. Αντιθέτως, η φράση "ο τάδε είναι μαλάκας γι' αυτόν και γι' αυτόν το λόγο" δεν με αποτρέπει από το να μπω σε μια συζήτηση ακριβώς γιατί περιέχει επιχειρήματα, ανεξαρτήτως αν συμφωνώ ή όχι μαζί τους. Ούτε θα με αποτρέψει να τα ακούσω μια ψευδοπουριτανική αντίδραση κάποιων που δεν έχουν πρόβλημα με το γιουρούσι στο κρατικό ταμείο από την κυβέρνηση της ΝΔ, αλλά με εκείνους που το καταγγέλλουν χρησιμοποιώντας φράσεις που ελάχιστοι Έλληνες δεν έχουν χρησιμοποιήσει ακόμα και στις σελίδες τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης...

Όταν, για παράδειγμα, πιστεύεις ότι πρέπει να διαγραφεί ένας επαρχιώτης πολιτευτής γιατί αποκάλεσε τον πρωθυπουργό μαλάκα, τι θα έπρεπε να ζητάς όταν ο αντιπρόεδρος του κόμματός σου αποκαλούσε αλήτη τον προηγούμενο πρωθυπουργό εντός του Κοινοβουλίου; Το ερώτημα είναι ρητορικό και δεν θα είχε ιδιαίτερη σημασία αν δεν έπεφτε και η αξιωματική αντιπολίτευση στη λογική πολιτικής αξιοποίησης αναρτήσεων στα social media από μικρομεσαία στελέχη, ανεξαρτήτως αν αναφέρονται σε συγκεκριμένα πραγματικά περιστατικά τα οποία ενοχλούν τους περισσότερους Έλληνες ή σε αστειότητες. Δεν έχει κανένα λόγο ο ΣΥΡΙΖΑ, ένα κόμμα τής ριζοσπαστικής Αριστεράς, να απολογείται για στοιχειοθετημένη κριτική μελών του, ακόμα κι αν αυτή εκτρέπεται σε πεζοδρομιακούς χαρακτηρισμούς. Οι φαύλοι θα έπρεπε να απολογούνται, όχι οι βωμολόχοι...

Φυσικά ο Κ. Μητσοτάκης δεν ενοχλήθηκε επί της ουσίας για το αν ένας πολιτευτής τον αποκάλεσε μαλάκα, κι όχι γιατί ενδεχομένως να διαθέτει μια αυξημένη αίσθηση αυτογνωσίας. Αντιπερισπασμό επιδίωκε ο άνθρωπος για τις δουλίτσες εκατομμυρίων ευρώ με τους κολλητούς του και πιάστηκε από έναν Ηλία Γρηγόρη στην Πάτρα, όπως ο πνιγμένος από το σκοινί. Αλίμονο, όμως, αν η αντιπολίτευση αυτολογοκρίνεται για να μην ενοχλούνται τα δήθεν ευαίσθητα ώτα ενός κατεστημένου που παλινορθώθηκε και με τάσεις, μάλιστα, ρεβανσισμού κι αλαζονείας διατήρησης της νομής τής εξουσίας επ' αόριστον...

ΤΡΥΠΙΟ ΕΥΡΩ

Η κρίσιμη δεύτερη φάση δεν χωράει επικοινωνιακά παιχνίδια


Λίγο πριν την έναρξη της δεύτερης κρίσιμης φάσης, δημιουργείται τεράστιος προβληματισμός και ανησυχία για τον σχεδιασμό, αλλά και τη στάση και τις αποφάσεις των υπευθύνων. Το «μένουμε σπίτι», όπως υπογραμμίζουν επιστήμονες, από τη στιγμή που οι πολίτες ανέλαβαν την ευθύνη και τήρησαν ευβλαβικά τα μέτρα, ήταν ένα εύκολο στάδιο. Το δύσκολο είναι η διαχείριση της εξόδου, που απαιτεί σχέδιο, προϋποθέσεις και σοβαρότητα. 
 
Αίσθηση προκάλεσαν τα όσα συνέβησαν με την νέα Παραλία Θεσσαλονίκης. Ο Περιφερειάρχης και ο Δήμαρχος στη Θεσσαλονίκη, αποφάσισαν να άρουν την απαγόρευση για την κίνηση στην Παραλία της Θεσσαλονίκης από το μεσημέρι της Δευτέρας και δεν περίμεναν τις ανακοινώσεις των αρμοδίων, που μάλιστα ισχύουν από την επομένη. Έτσι κι αλλιώς, τόσο το κλείσιμο της παραλίας - βασισμένο σε ρεπορτάζ που διαστρέβλωσαν καταστάσεις και μεγέθυναν συμπεριφορές ελαχίστων - όσο και η άρση, δεν φαίνεται να σχετίζονται με τη δημόσια υγεία αλλά με επικοινωνιακές ανάγκες. Όταν έπρεπε να υποστηριχθεί το αφήγημα των ανεύθυνων πολιτών η παραλία έκλεισε, όταν ο κόσμος άρχισε να δυσανασχετεί με την απομόνωση η παραλία άνοιξε. Επιστημονικό υπόβαθρο για τη μία ή την άλλη απόφαση δεν φαίνεται όμως να υπάρχει.
Κάπως έτσι, κινείται συνολικά η κυβέρνηση προς την επόμενη φάση ενώ οι αποφάσεις της Επιτροπής, φαίνεται να  προκύπτουν μέσα από σοβαρές διαφωνίες. Η περιβόητη χρήση της μάσκας πέρασε από σαράντα κύματα, διαδοχικές φορές κρίθηκε ή όχι απαραίτητη ως μέσο προφύλαξης και, τελικά, κρίνεται υποχρεωτική αλλά μόνο στους κλειστούς χώρους και μόνο αφού θα έχει λήξει το lockdown. To ίδιο περίπου με τα σχολεία που κρίθηκαν "υγειονομικές βόμβες" πριν την έκρηξη της πανδημίας, αλλά ανοίγουν πολύ βιαστικά τώρα και παρά τις αντιδράσεις πολλών επιστημόνων. Και φυσικά οι εκκλησίες που ανοίγουν για "ατομική προσευχή" αλλά ο καθένας μπορεί να καταλάβει τι ακριβώς θα συμβεί και πόσο "ατομική" θα είναι. 
Η εκτίμηση μιας άναρχης εξόδου και μιας σιωπηλής "ανοσίας αγέλης", μόλις ο κόσμος δυσανασχετεί με τον εγκλεισμό είναι η επικρατέστερη. Πόσο μάλλον όταν μέχρι πριν από λίγες ημέρες οι αρμόδιοι αποκήρυσαν οποιαδήποτε αναφορά σε "ανοσία αγέλης". Κάποιοι αποδίδουν ακόμη και σε προκήρυξη εκλογών πριν το οικονομικό χάος, τη σπουδή της κυβέρνησης να άρει όσα μέχρι πρόσφατα χαρακτήριζε απαραίτητα. Όπως προαναφέρθηκε, σύμφωνα με τους περισσότερους επιστήμονες το «Μένουμε Σπίτι» ήταν το εύκολο, το δύσκολο είναι η έξοδος, ενώ δεν έχει προηγηθεί μαζική χαρτογράφηση στο γενικό πληθυσμό. Τα μαζικά τεστ από ειδικά συνεργεία στο σπίτι προαναγγέλονται από τις 9 Μαρτίου μέχρι και  χθες αλλά ακόμη δεν έχουν εφαρμοστεί και η χώρα έχει πραγματοποιήσει μόλις 66.000 τεστ ενώ θα έπρεπε να έχουν γίνει τουλάχιστον 150.000, με βάση τις διεθνείς συστάσεις. 
Η κυβέρνηση, που συγκρίνεται διαρκώς με τις δυτικές χώρες και πανηγυρίζει ενώ στην πραγματικότητα έχει μια επίδοση αντίστοιχη με όλες τις χώρες της ανατολικής Ευρώπης, αναλαμβάνει ένα μεγάλο ρίσκο: Αυτό της υπαγωγής της δημόσιας υγείας στις πολιτικές και επικοινωνιακές της ανάγκες. Είναι χαρακτηριστική και η χθεσινή δήλωση του Σωτήρη Τσιόδρα, που για πρώτη φορά από την αρχή της πανδημίας έσπευσε να διαχωρίσει τους επιστήμονες από τις αποφάσεις της κυβέρνησης. «Εμείς κάνουμε εισηγήσεις, η Πολιτεία αποφασίζει», είπε για τις επόμενες κινήσεις. 
TVXS

Αμολάτε την

Η «άρση των περιοριστικών μέτρων» από την Κυβέρνηση παραπέμπει στην επική ατάκα του Βασίλη Αυλωνίτη για την Γεωργία Βασιλείου στους «γαμπρούς της Ευτυχίας»: Αμολάτε την.
της @ai_Katerina
Κλειστήκαμε δυο μήνες σπίτι μας, για τον απλό λόγο ότι δεν υπάρχει κάτοικος αυτής της χώρας που δεν γνωρίζει το ξεχαρβάλωμα του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
Αμπαροκλειδωθήκαμε γιατί αποφασίσαμε  να δώσουμε χρόνο στο Κράτος να επενδύσει στη στήριξη των δομών της Δημόσιας Υγείας. Να οργανώσει τους ελέγχους  ανίχνευσης και ταυτοποίησης του SARS-CoV-2, με tests, μοριακά και ορολογικά στο βαθμό που αυτά είναι αξιόπιστα, να ελέγξει και να προστατέψει όσους φιλοξενούνται σε μονάδες ηλικιωμένων, σε camps προσφύγων, σε ιδιωτικές μονάδες υγείας και ασφαλώς όλα τα μέλη του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού. 
Να προσλάβει γιατρούς και νοσηλευτές, να οργανώσει  ΜΕΘ, να παράσχει μέσα προστασίας στον γενικό και ειδικό πληθυσμό. Να τρέξει  εκείνες τις περίφημες 500 κινητές μονάδες για κατ’ οίκον έλεγχο, που έχει εξαγγείλει τουλάχιστον  δυο φορές εδώ και 1,5 μήνα, αντί των κινητών μονάδων διασκέδασης του Μητσοτάκη  σε καρότσες φορτηγών. 
Μείναμε σπίτι γιατί γνωρίζαμε ότι με την υποχρηματοδότηση της Δημόσιας Υγείας δε θα βρίσκαμε μαντήλι να κλαφτούμε. 
Μείναμε σπίτι γιατί γνωρίζαμε ότι ο Άδωνις δεν ήθελε να του κλέψει τη… δοξα ο Τόμσεν  όταν έκλεινε νοσοκομεία και απέλυε γιατρούς. 
Μείναμε σπίτι γιατί ξέραμε τα καζάντια, τις ρεμούλες, τα «έργα» του ΚΕΕΛΠΝΟ. 
Μείναμε σπίτι γιατί είχαν το θράσος να αντικαταστήσουν τον  Ρόζενμπεργκ με τον Αρκουμανέα με οδηγίες από την τηλεπερσόνα σύζυγο για το πως θα φτιάξουμε ομελέτα. 
Τα πολεμικά ανακοινωθέντα και τα διαγγέλματα για τον εχθρό όπου ο Ηγέτης Κούλης «κάνει πόλεμο με νύφες και μ' αγγόνια»,  αν δεν ήταν τραγικά λόγω της συγκυρίας, θα ήταν ξεκαρδιστικά. Ο ιός, δυστυχώς, δεν είναι εκπαιδευμένος στις μεθόδους Τσόρτσιλ, όσο για τον Μωυσή τον εχει γραμμένο στην… κορώνα του. 
Τι έκανε η Κυβέρνηση Μητσοτάκη όλο αυτόν τον χρόνο των 2 μηνών που τόσο απλόχερα της προσφέραμε; Δουλίτσες.  
Μας άφησε στα γονικά χεράκια των Τσιόδρα - Χαρδαλιά, μοιράζοντας  ρόλους καλοπροαίρετης μαμάς και ο αυστηρού μπαμπά. Και εμείς παιδάκια, μάθαμε πως να πλένουμε τα χεράκια μας, πως να τρώμε το φαΐ μας, πως να διαβάζουμε τα μαθήματα μας και πως να αγαπάμε το κελί μας.  Η καλή μαμά, μας μάθαινε τα μοντέρνα… επιδημιολογικά μοντέλα της απλής μεθόδου των τριών: στα 49 εκατ. Ισπανών, 10.000 νεκροί, στα 11 εκατ. Ελλήνων, πόσα; Και ο αυστηρός μπαμπάς, σε επικές στιγμές υπερέκκρισης τεστοστερόνης,  μας έλεγε να μη διανοηθούμε να την κοπανήσουμε από το σπίτι γιατί εκείνος έχει καταγράψει τις πινακίδες των αυτοκίνητων μας. 
Γιατί να αγοράσουμε υγειονομικό υλικό και tests όταν τον ιό τον πολεμάνε οι τηλεοράσεις, τα sites και οι εφημερίδες μας με τόσα εκατομμύρια που απλόχερα τους προσφέρουμε;
Γιατί να προσλάβουμε γιατρούς όταν έχουμε τόσους «δημοσιογράφους» να θεραπεύσουν την ψυχούλα μας;
Γιατί να προσφέρουμε βοήθεια στις ευπαθείς ομάδες αφού οι χωροφύλακες μας, θα τους γράφουν πρόστιμα?
Έλα τώρα, παιδάκια, ήσυχα, εμείς έχουμε δουλειές. Έχουμε δουλειές με φίλους, με κουμπάρους, με Γκρούεζες, με ΚΕΚαρχες, ΙΕΚαρχες, Συμβούλους, λαμόγια που τη ξέρουν τη «δουλειά», εταιρίες φαντάσματα, κλινικάρχες, σχολάρχες, καναλάρχες. Πάρτε 800 ευρώ-όσοι τα πάρετε- και βγάλτε τον σκασμό. Και κοιτάξτε να μην καλομάθετε, μη χοντρύνει ο κώλος σας από το καθισιό. 
Και κάποια στιγμή, τώρα που η μαμά και ο μπαμπάς, σας έμαθαν να πλένετε τα χεράκια, θα σας αμολήσουμε. 
Ατομική σας η ευθύνη να μπείτε στα μέσα μαζικής μεταφοράς, ατομική σας η ευθύνη να μην «συνωστίζεστε» στους χώρους εργασίας σας, ατομική σας η ευθύνη στα σχολεία, στα γραφεία, στα δικαστήρια, στις εφορίες, στα εργαστήρια, στα εργοστάσια, στα εργοτάξια.
Ατομική σου η ευθύνη ρε μπατίρη που δεν έγινες πλούσιος  να πας να πληρώσεις ένα test στα ιδιωτικά εργαστήρια που διαφημίζαμε. 
Ατομική σας η ευθύνη, που εμείς αντί για την προστασία της Δημόσιας Υγείας, ξοδέψαμε τα λεφτουδάκια σας για να σας «καταρτίσουμε», να σας «ενημερώσουμε», να σας «διασκεδάσουμε». 
Κι ίσως να έχει και δίκιο η Κυβέρνηση Μωυσή. Γιατί η ψήφος μας είναι όντως ατομική ευθύνη. 
Αμολάτε την… 
koutipandoras

Γιά να δούμε...

Καραντίνα θα λένε και θα κλαίνε: Η βαριά οικονομική και πολιτική ατζέντα της επόμενης ημέρας


 Καραντίνα θα λένε και θα κλαίνε: Η βαριά οικονομική και πολιτική ατζέντα της επόμενης ημέρας


Και μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, τι; Τα ανοιχτά θέματα, οι εκκρεμότητες, τα προβλήματα, μικρά και μεγάλα, μπορεί και αυτά να μπήκαν σε καραντίνα όμως και πολλά είναι και πιεστικά. Και αφορούν όλους τους τομείς της δημόσιας και ιδιωτικής ζωής.

του Αντρέα Παναγόπουλου

Μία ματιά στην “ατζέντα” της επόμενης μέρας επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές:


  • Η άρση προστασίας της πρώτης κατοικίας είναι το πρώτο, πιο άμεσο θέμα καθώς από την 1η Μαΐου χιλιάδες άνθρωποι πρέπει να αρχίσουν να ψάχνουν για κούτες να αμπαλάρουν το νοικοκυριό τους και ταυτόχρονα να αναζητούν στέγη για την οικογένειά τους. Ακόμη κι αν υπάρξει μία μικρή παράταση αυτή απλώς θα σπρώξει το “τενεκεδάκι” λίγο μακρύτερα…
  • Η ανεργία -ακαταμέτρητη ακόμη- θα χτυπήσει, αν δεν το έχει κάνει ήδη, την πόρτα χιλιάδων ανθρώπων, με πρώτους αυτούς που δουλεύουν στον τουριστικό τομέα αλλά και σε δεκάδες άλλους κλάδους των επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από την επιδημία. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ποσοστό άνω του 22%, κάτι που πέρα από τα προβλήματα που θα επιφέρει σε χιλιάδες σπιτικά, θα σημάνει και μία τεράστια μείωση εσόδων στα ασφαλιστικά ταμεία.
  • Τα λουκέτα -ακαταμέτρητα ακόμη και αυτά- που ήδη χτυπούν τον τουριστικό κλάδο συμπαρασύροντας έναν ευρύτατο κύκλο προμηθευτών προϊόντων και υπηρεσιών αλλά και εκατοντάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δέχτηκαν τη χαριστική βολή, όντας ήδη ευάλωτες λόγω της προηγούμενης οικονομικής κρίσης.
  • Η δραματική πτώση των δημόσιων εσόδων λόγω αντικειμενικής αδυναμίας των πολιτών να καταβάλουν φόρους και εισφορές με πλήρη ανατροπή του προϋπολογισμού του 2020 αλλά και σημαντική επίδραση σε εκείνον που θα σχεδιαστεί για το 2021…
  • Το προσφυγικό με τα ήδη συσσωρευμένα προβλήματα τόσο στη νησιωτική Ελλάδα όσο και στην ενδοχώρα αλλά και με αυτά που θα προστεθούν καθώς ο Ερντογάν φαίνεται να έχει αναστείλει αλλά όχι και ματαιώσει τα σχέδιά του για την προώθηση χιλιάδων προσφύγων προς τη Δύση…
  • Οπως δεν έχει βέβαια αναστείλει και τους σχεδιασμούς του για την Ανατολική Μεσόγειο και το Αιγαίο όπου η πανδημία δεν σταμάτησε τις δεκάδες, καθημερινές προκλήσεις όλο αυτό το διάστημα που Ελλάδα και Τουρκία «έμενε σπίτι».

Ομως υπάρχει και μία σειρά άλλα ζητήματα ήδη πριν την εμφάνιση του κοροναϊού και το ξέσπασμα της επιδημίας. Ανάμεσά τους:


  • Η συνολική ρύθμιση των κόκκινων δανείων και των υπερχρεωμένων νοικοκυριών και επιχειρήσεων
  • Οι νέες αντικειμενικές αξίες και η προσαρμογή του ΕΦΚΑ
  • Το ζήτημα των αναδρομικών των συνταξιούχων μετά και την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ
  • Το ζήτημα των νέων εξοπλισμών αλλά ανανέωσης/αναβάθμισης του υπάρχοντος στις Ενοπλες Δυνάμεις
  • Το θέμα των επενδύσεων που από fast-track έχουν γίνει slow-motion (βλέπε Ελληνικό) με δεδομένο το δυσμενές διεθνές περιβάλλον 
  • Η αναδιάρθρωση και ενίσχυση του ΕΣΥ! Ναι, αυτό που άντεξε αλλά δεν ενισχύθηκε ουσιαστικά έτσι ώστε να αντέξει μία επόμενη υγειονομική κρίση
  • Οι αλλαγές στο σύστημα και στην ταχύτητα απονομής της δικαιοσύνης που μάλιστα μετά την καραντίνα θα επιβαρυνθεί με χιλιάδες εκκρεμείς υποθέσεις.
  • Οι αλλαγές στην Παιδεία με το σχετικό νομοσχέδιο να κατατίθεται εν μέσω πανδημίας αλλά και αντιδράσεων από το σύνολο σχεδόν της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Και πλάι σε αυτά, μια σειρά από επιμέρους πολιτικά και κοινοβουλευτικά ζητήματα αλλά και θέματα δικαιοσύνης, όπως η συνέχιση της διερεύνησης του σκανδάλου της Novartis και η ολοκλήρωση των εργασιών της εξεταστικής επιτροπής για τον Δημήτρη Παπαγγελόπουλο, αλλά και η συνολική επιστροφή της Βουλής στην κανονικότητα.

 Ο «τραχανάς είναι απλωμένος», όπως έλεγε ο Χαρίλαος Φλωράκης, και αυτό αφορά τόσο την κυβέρνηση που έχει να αντιμετωπίσει με πιεστικό τρόπο και με επελαύνουσα μία ύφεση που θα κινηθεί από 4% (εκτίμηση Γ. Στουρνάρα) μέχρι και 12% (εκτίμηση ΔΝΤ) και την ανεργία να πηγαίνει αρκετά πάνω από το 20%, αλλά και την αντιπολίτευση.

Η μεν κυβέρνηση και η ΝΔ θα πρέπει, ανάμεσα στα άλλα, να απαντήσουν στο κρίσιμο θέμα του «για άλλα μας ψήφισαν και άλλα πρέπει να κάνουμε», δίλημμα που μοιάζει πολύ με εκείνο του ΣΥΡΙΖΑ και του Αλέξη Τσίπρα, το καλοκαίρι του 2015 όταν προσέφυγε στις κάλπες για να το επιλύσει. Διότι, όντως, κάπως αλλιώς τα είχε φανταστεί και προγραμματίσει τα πράγματα η Νέα Δημοκρατία πέρσι τέτοια εποχή για την “μετά τα μνημόνια” εποχή και αλλιώς της προκύψανε. Και το χειρότερο είναι ότι τα κακά μαντάτα για την οικονομία είχαν ξεκινήσει ήδη πριν την πανδημία.

Ο δε ΣΥΡΙΖΑ έχει τα δικά του προβλήματα με πρώτο αυτό της άμεσης επανεκκίνησης με σταδιακή έξοδο από την συναινετική στάση που ορθώς υιοθέτησε ως προς την αντιμετώπιση της επιδημίας και των μέτρων που επιβλήθηκαν. Η “λευκή επιταγή” για τον Τσιόδρα και εν μέρει για τον Κικίλια ως υπουργού Υγείας, δεν μπορεί να μετατραπεί σε “ψήφο ανοχής” για το επόμενο χρονικό διάστημα όταν μάλιστα ακόμη και η Φώφη Γεννηματά υψώνει τους αντιπολιτευτικούς τόνους κατά τι ψηλότερα από το Γραφείο Τύπου της Κουμουνδούρου και συχνα με καλύτερο timing.

Ταυτόχρονα ο Αλέξης Τσίπρας έχει να αντιμετωπίσει το τι μέλλει γενέσθαι εντός του κόμματος μετά την αναβολή του συνεδρίου του Απριλίου και το αν η εκεχειρία μεταξύ των τάσεων διατηρηθεί, με την ταυτόχρονη ενίσχυση του εγχειρήματος της Προοδευτικής Συμμαχίας ή αν θα υπάρξει ένας νέος κύκλος εσωστρέφειας όπως αυτός που βίωσε από τον περασμένο Ιούλιο μέχρι τις αρχές του 2010. Τέλος θα πρέπει να βρει άμεσες και αποτελεσματικές λύσεις απέναντι στον επικοινωνιακό αποκλεισμό που του έχει επιβληθεί καθιστώντας τον αόρατο για την κοινωνία.

Η ελληνική κοινωνία έχοντας βγει από μία πολύ δύσκολη, δεκαετία περίοδο μνημονίων και λιτότητας και έχοντας μπροστά της το φάσμα μιας ακόμη πιο δύσκολης περιόδου, σύντομα θα ζητήσει πειστικές απαντήσεις και προτάσεις τόσο από την κυβέρνηση όσο και από την αντιπολίτευση. Πριν μπει ο σκληρός χειμώνας που πέρα από τα μεγάλα έξοδα είναι πολύ πιθανό να φέρει ένα δεύτερο κύμα πανδημίας, εάν δεν βρεθεί σύντομα φάρμακο και εμβόλιο…

Η προσφυγή στις κάλπες που εσχάτως συζητιέται πολύ, μπορεί να είναι μία λύση. Κρύβει όμως και έναν μεγάλο κίνδυνο: να αποτελούν λύση ΜΟΝΟ για την (προσωρινή) επιβίωση του σημερινού πολιτικού σκηνικού αλλά όχι της ίδιας της κοινωνίας η οποία αργά ή γρήγορα θα μετατραπεί σε καζάνι που βράζει σε μία Ευρώπη στα πρόθυρα της διάλυσης. Αλλά αυτό είναι ένα θέμα που θα συζητήσουμε σε επόμενο σημείωμα…

Ούτως ή άλλως η επόμενη μέρα της καραντίνας είναι «γκαστρωμένη» και είναι βέβαιο ότι σε λίγα πράγματα θα θυμίζει την προηγούμενη μέρα, πριν μείνουμε σπίτι…

libre.gr

Το «πάρτυ» στο Μαξίμου ανοίγει τις εκκλησίες


Το θέμα της κινητής συναυλίας της Άλκηστης Πρωτοψάλτη και κυρίως η στάση έξω από το Μέγαρο Μαξίμου το Σάββατο, σχολιάστηκε αρκετά το Σαββατοκύριακο, ξεκίνησε ως επικοινωνιακή φιέστα για τους επιτελείς του Μαξίμου και κατέληξε σε βατερλώ, με το μεγαλοπρεπές άδειασμα της ερμηνεύτριας
Με μια δήλωσή της η τραγουδίστρια ανέτρεψε όλο το αφήγημα περί «έκπληξης» και «άδειασε» τον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Σύμφωνα με την κα Πρωτοψάλη, ήταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης, αυτός που τηλεφώνησε στον ανιψιό του, Κώστα Μπακογιάννη, ενώ η κινητή συναυλία βρισκόταν στον δρόμο και ζήτησε να περάσει το φορτηγό από την Ηρώδου Αττικού, όπου -όλως τυχαίως - περίμεναν δεκάδες συνεργεία, φωτογράφοι κλπ. Λίγο κυνική η υπερ-εκμετάλλευση της πανδημίας, στο βωμό του πρωθυπουργικού προφίλ. Είναι χαρακτηριστικό πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης, σχολιάζοντας τη στάση έξω από το Μαξίμου, έγραφε για «φοβερή έκπληξη» από την Πρωτοψάλτη. 
Όμως το περιστατικό αποτελεί και την αφορμή που αναζητούσε η Ιεραρχία της Εκκλησίας για να ζητήσει την αναστολή της απαγόρευσης των συναθροίσεων στους ναούς, ενδεχομένως και της ανυπακοής στις ισχύουες διατάξεις. Όχι πως έχουν σκοπό να κάνουν κριτική στην πιο οπισθοδρομική κυβέρνηση των τελευταίων δεκαετιών για τον συνωστισμό έξω από το Μαξίμου αλλά δεν έχουν πρόβλημα να το μεταχειριστούν ως πρόσχημα.
Η αλήθεια είναι ότι η κυβέρνηση αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα με την ιεραρχία απέναντι στην οποία υπήρξε αρχικά υποχωρητική και επιχείρησε να την εκμεταλλευτεί μικροπολιτικά όταν βουλευτές και υπουργοί προέτρεπαν τον κόσμο να κοινωνεί στους ναούς, εν μέσω πανδημίας. Παροιμιώδης υπήρξε και η προτροπή του κυβερνητικού εκπροσώπου να στέλνουν μήνυμα στο 13033 και να πηγαίνουν στις εκκλησίες
Η ιεραρχία, με τη σειρά της, έχει τρομερές εσωτερικές αντιδράσεις από τον κλήρο που διαμαρτύρεται έντονα, εξέφρασε ριζοσπαστικές απόψεις για το «βουβό» Πάσχα, επικαλέστηκε ακόμη και τις μεγάλες οικονομικές απώλειες ενώ καλλιεργήθηκαν διάφορες θεωρίες συνωμοσίας στους πιο φανατικούς πιστούς. Αμέτρητες ήταν οι περιπτώσεις «αντάρτικων» λειτουργιών και κοινωνίας, ενώ το αποκορύφωμα ήρθε τη Μεγάλη Παρασκευή όταν Δεσπότες άρχισαν να «καρφώνουν» στην ΕΛΑΣ τις Μητροπόλεις που άνοιξαν παράνομα τις εκκλησίες.
Αυτό είναι  το αποτέλεσμα της επικοινωνιακής, μικροκομματικής και κοντόφθαλμης προσέγγισης στην πανδημία. Δεν υπήρξε εξαρχής ένας οριζόντιος κανόνας, βασισμένος σε επιστημονική λογική αλλά επιλεκτική αυστηρότητα ή διευκολύνσεις, επικοινωνιακή εκμετάλλευση και κατασκευή ενός αφηγήματος για κάθε πολιτική απόφαση. Αφού η δημόσια υγεία έχει υποταχθεί στις πολιτικές σκοπιμότητες, δεν αποκλείεται να υπάρξει και πάλι, παρά τους κινδύνους, μια εξαίρεση για τις εκκλησίες. 
TVXS

Δευτέρα 27 Απριλίου 2020

Επιστήμονες σε ρόλο τζογαδόρων


Επιστήμονες σε ρόλο τζογαδόρων

του Τάσου Παππά
Τους ζώνουν τα φίδια της οικονομικής πανδημίας και ψάχνονται. Ο πρωθυπουργός της Γαλλίας Εντουάρ Φιλίπ είπε ότι η οικονομική κρίση λόγω κορονοϊού εξαπλώνεται και είναι βίαιη. Ο Τραμπ πιέζει τους κυβερνήτες να άρουν το καθεστώς της καραντίνας και προτείνει στους επιδημιολόγους να δοκιμάσουν εμβόλια με απολυμαντικά. Τα μηνύματα για την ελληνική οικονομία δεν είναι καλά. Το ΔΝΤ προβλέπει μεγάλη ύφεση, εκτίναξη της ανεργίας, απογείωση του χρέους.
Τρεις οίκοι ενοχής (;), ανοχής (;), αξιολόγησης (;) υποβάθμισαν τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, ενώ ο ίδιος ο πρωθυπουργός στην παρέμβασή του στη σύνοδο κορυφής δεν έκρυψε τον φόβο του για το αύριο της ελληνικής οικονομίας. Ζήτησε από τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ να προτείνει στην Κομισιόν να αναλάβει την επεξεργασία μιας συγκεκριμένης πρότασης για την επανέναρξη των αεροπορικών συνδέσεων, το συντομότερο δυνατόν.
Δίνοντας έμφαση στον τουρισμό επισήμανε ότι «όταν μιλάμε για ευρωπαϊκή στήριξη, μια χειροπιαστή απόδειξη θα ήταν να στηριχθεί ο τουρισμός στις χώρες του Νότου». Με τους εθνικούς εγωισμούς στο απόγειό τους η έκκληση του κ. Μητσοτάκη φλερτάρει με την απελπισία. Βεβαίως είναι δικαιολογημένος ο πανικός του, αφού για την Ελλάδα ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της. Αν πληγεί (που θα πληγεί) οι συνέπειες θα είναι οδυνηρές. Οπότε καλεί τους εταίρους να πάρουν πρωτοβουλίες. Το θέμα είναι αν πρέπει να το κάνουν αφού η πανδημία είναι παρούσα και κυρίως στην περίπτωση που το κάνουν αν θα εισακουστούν από τους πολίτες των χωρών τους.
«Τερατωδώς κακή» χαρακτηρίζει την ιδέα των διακοπών φέτος το καλοκαίρι ο βουλευτής του SPD και καθηγητής Επιδημιολογίας Καρλ Λάουτερμπαχ: «Ο κίνδυνος είναι πολύ υψηλός το καλοκαίρι να βιώσουμε σοβαρή υποτροπή, νέο lockdown και πολλούς θανάτους. Ακόμη και οι καλύτερες διακοπές δεν αξίζουν τον κόπο», δηλώνει ο κ. Λάουτερμπαχ σε συνέντευξή του στην ιστοσελίδα «Watson» και εκτιμά ότι «μέχρις ότου η ζωή μας επιστρέψει στους ρυθμούς του 2019, θα έχουμε φτάσει στο 2022». Στην ισχυρότερη χώρα της Ευρώπης, πολίτες της οποίας κάθε καλοκαίρι επισκέπτονται την Ελλάδα, τα πράγματα δεν πάνε καλά.
Ο αριθμός των ανέργων αναμένεται να αυξηθεί κατά περίπου 520.000 και θα ξεπεράσει τα 3 εκατ. φέτος, όπως ανακοίνωσε το ινστιτούτο IAB. Αναφέρει επίσης ότι το ΑΕΠ της Γερμανίας θα συρρικνωθεί κατά 8,4% το 2020, το οποίο αντιπροσωπεύει τη χειρότερη ύφεση από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Στο μεταξύ, ο δείκτης επιχειρηματικού κλίματος στη Γερμανία κατέρρευσε τον Απρίλιο. Με την άποψη πάντως του κ. Μητσοτάκη συμφωνούν οι αεροπορικές εταιρείες που αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο της κατάρρευσης.
Μερικές ζητούν κρατικές ενισχύσεις (στον κάλαθο των αχρήστων οι ιερές συμφωνίες), άλλες διαφωνούν με τα μέτρα προστασίας και εκβιάζουν ωμά: «Δεν μπορούμε να βγάλουμε λεφτά από ένα αεροπλάνο φορτωμένο μόνο κατά 66%», δήλωσε ο Michael O’Leary, διευθύνων σύμβουλος και ιδιοκτήτης της αεροπορικής εταιρείας Ryanair. Χαρακτήρισε ηλίθιους τους κανόνες κοινωνικής απoστασιοποίησης κατά την πτήση! Ο O’Leary είπε ότι η Ryanair έχει ήδη διαμηνύσει στην ιρλανδική κυβέρνηση πως εάν επιβάλει αυτόν τον περιορισμό, τότε «είτε η κυβέρνηση θα πληρώσει για τη μεσαία κενή θέση είτε δεν θα πετάξουμε».
Βεβαίως μιλάει εκ του ασφαλούς. Αν οι κυβερνήσεις τον απειλήσουν ότι, αν δεν συμμορφωθεί προς τα υγειονομικάς υποδείξεις, θα επιτάξουν τα αεροσκάφη του χωρίς αποζημίωση, το πιθανότερο είναι να υποχωρήσει ατάκτως. Αλλά δεν πρόκειται να το κάνουν. Οι κυβερνήσεις και τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα ασκούν αφόρητες πιέσεις στους ειδικούς προκειμένου να εγκρίνουν την άρση της καραντίνας. Τους καλούν να ξεχάσουν ότι είναι επιστήμονες και να συμπεριφερθούν σαν τζογαδόροι του χρηματιστηρίου.

Ανάγωγα

Αστραψε και βρόντηξε ο υπουργός Ανάπτυξης: «Από τις αρχές Μαΐου θα έχουν τη δυνατότητα οι πληττόμενες επιχειρήσεις να λαμβάνουν δάνεια ύψους έως το 25% του τζίρου τους από τις τράπεζες. Οταν ξεκινήσει το πρόγραμμα θα παρακολουθώ τις τράπεζες και την ταχύτητα που εγκρίνουν τα δάνεια. Εάν χρειαστεί να ψηφίσω νόμο για να τα δίνουν αυθημερόν θα το κάνω». Πανικός στο χρηματοπιστωτικό σύστημα. Με κλειστά τα σύνορα δεν θα έχουν πού να πάνε οι τραπεζίτες. Στα καλά καθούμενα τους προέκυψε… Λένιν.
efsyn

Πρωτοψάλτη: Ο Μητσοτάκης πήρε τηλέφωνο στη διαδρομή και ζήτησε να πάμε Μαξίμου


Απάντηση στην κριτική που δέχτηκε για την «τυχαία», όπως παρουσιάστηκε από τα ΜΜΕ και την κυβέρνηση, στάση της κινητής συναυλίας έξω από το Μαξίμου, έδωσε η ερμηνεύτρια Άλκηστις Πρωτοψάλτη, προχωρώντας μάλιστα σε ένα άδειασμα τόσο του Κυριάκου Μητσοτάκη, όσο και του Δημάρχου Κώστα Μπακογιάννη, που είχε την ευθύνη της διοργάνωσης και της διαδρομής. 
Με πλήθος δημοσιογράφων να περιμένουν στο σημείο για να απαθανατίσουν τον χαιρετισμό του Κυριακού Μητσοτάκη, η κινητή συναυλία επιχειρήθηκε να χρησιμοποιηθεί ως άλλο ένα επικοινωνιακό σόου από την κυβέρνηση, με τα μίντια να μεταδίδουν πως «αυθόρμητα» ο πρωθυπουργός, αν και βρισκόταν σε κρίσιμες τηλεδιασκέψεις, ξεσηκώθηκε από τους ήχους της συναυλίας που περνούσε και διέκοψε την εργασία του για να βγει στον δρόμο και να χειροκροτήσει την ερμηνεύτρια.
Τα σχετικά «ρεπορτάζ» μιλούσαν για μια «ευχάριστη έκπληξη» και «καντάδα» της Πρωτοψάλτη στον Μητσοτάκη, ενώ και ο ίδιος σε ανάρτηση στα social media έγραψε για «φοβερή έκπληξη». 
Βέβαια, όπως επιβεβαίωσε και η ίδια η ερμηνεύτρια, η πραγματικότητα ήταν τελείως διαφορετική. Συγκεκριμένα η ίδια δεν γνώριζε για τη στάση έξω από το Μαξίμου και επιπλέον ήταν ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης που τηλεφώνησε στον Κώστα Μπακογιάννη, την ώρα που η κινητή συναυλία βρισκόταν στο Κολωνάκι, και του ζήτησε να περάσει και από το Μαξίμου, ώστε να βγει και να τους χαιρετίσει. (Διαβάστε επίσης: Oικογενειακή συναυλία

«Δεν υπήρχε τίποτα πολιτικό», είπε μιλώντας στον Ant1 και ανέφερε: «Θέλω να ξεκαθαρίσω όταν κατεβήκαμε και περάσαμε την Ηρώδου Αττικού δεν ήταν προγραμματισμένο. Η διαδρομή ήταν προκαθορισμένη, δεν την ήξερε κανείς σχεδόν, εγώ την έμαθα τελευταία στιγμή γιατί δεν έπρεπε να τη δημοσιοποιήσουμε γιατί δεν έπρεπε να μαζευτεί κόσμος. Το φορτηγό με την καρότσα κι εμάς επάνω είχε συγκεκριμένη ταχύτητα, δεν σταματούσε πουθενά πέρα από κάποια φανάρια. Όταν ήμασταν στην περιοχή του Κολωνακίου πήρε ο Πρωθυπουργός τον δήμαρχο και τον ρώτησε πώς πάει, πώς είμαστε. Είχαν περάσει ήδη 3,5 ώρες συναυλία. Λέει "γιατί δεν περνάτε από το Μαξίμου να σας χαιρετίσω και να σας ευχαριστήσω κι εγώ" οπότε έκανε αλλαγή πορείας το φορτηγό, περάσαμε από το Μαξίμου». 
Σχετικά με τα μέτρα προστασίας για τον κοροναϊό, που δεν τηρήθηκαν κατά την παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη, η ερμηνεύτρια ανέφερε: «Αισθάνθηκα πιεσμένη όταν είδα τους δημοσιογράφους και τους φωτογράφους μαζεμένους σχεδόν γύρω από τον Πρωθυπουργό αλλά και η θέση μου από εκεί πάνω από το φορτηγό δεν θα ήταν δυνατό ποτέ να βάλω σε τάξη εκείνη την ώρα και να πω "πάρτε τα απαιτούμενα μέτρα που ορίζει ο νόμος. Καθίσαμε σχεδόν τρία λεπτά και φύγαμε και πήγαμε στα νοσοκομεία... Με προβλημάτισε κι εμένα ότι όλοι αυτοί που ήρθαν γύρω στον Πρωθυπουργό δεν κράτησαν τα μέτρα ασφαλείας».

Τελικά θα πεθάνουμε όλοι από κορονοϊό ή φάγαμε παπά;



Έχει γίνει ένας μικρός χαμός, όπως ήταν αναμενόμενο στην εποχή μας, με τις πληροφορίες σχετικά με το νέο ιό, τον SARS-CoV-2. Πόσο επικίνδυνος είναι τελικά;
του Ευάγγελου Κανάρη*
Αυτό που νομίζω ότι ενδιαφέρει πρωταρχικά πολλούς ανθρώπους είναι το πόσο επικίνδυνος είναι ο εν λόγω ιός. Οι εκτιμήσεις ποικίλλουν: από τις δέκα πληγές του Φαραώ συνδυασμένες, μέχρι το «μια απλή γρίπη είναι», με όλες τις ενδιάμεσες διαβαθμίσεις. Οι απόψεις για τα μέτρα καραντίνας εξαρτώνται άμεσα από την εκτίμηση του κινδύνου σε σχέση με τα παραπάνω. Αν κάποιος/α πιστεύει ότι πρόκειται για μια απλή γρίπη, προφανώς διαφωνεί με τα μέτρα θεωρώντας τα υπερβολικά. Αν κάποιος πιστεύει ότι ο κορονοϊός είναι εξαιρετικά επικίνδυνος, επικροτεί και υπερθεματίζει. Αυτό το κείμενο αποσκοπεί στο να διαλευκάνει κάποιες από τις παρανοήσεις που συχνά εντοπίζονται στο δημόσιο διάλογο, επιδιώκοντας, μέσα από έννοιες που λίγο πολύ όλοι έχετε ακούσει, να απαντήσει στο ερώτημα «πόσο επικίνδυνος είναι τελικά ο SARS-CoV-2». 
Ξεκινώντας, μια σύντομη σημείωση για την ορολογία: Όπως, για παράδειγμα, ο ιός HIV προκαλεί την ασθένεια AIDS, έτσι κι ο ιός SARS-CoV-2 προκαλεί την ασθένεια COVID-19 (από το αρτικόλεξο COronaVIrus Disease και το 19 το έτος εμφάνισης). Τον λέμε κορονοϊό γενικά, ατυχώς, καθώς υπάρχουν κι άλλοι κορονοϊοί, αλλά καθώς δεν έχει και τόση σημασία μια που όλοι μιλάμε για το ίδιο πράγμα, θα τον λέω έτσι κι εγώ. 
Το πόσο επικίνδυνος είναι ο κορονοϊός μπορεί να προσεγγισθεί μέσω της απάντησης στο ερώτημα: «εάν κάποιος κολλήσει κορονοϊό, πόσες πιθανότητες έχει να τη βγάλει καθαρή;», ή, λίγο πιο άκομψα: «πόσες πιθανότητες έχει να πεθάνει;». Η απάντηση σε αυτήν την ερώτηση είναι σημαντική, διότι καθορίζει - εν πολλοίς - και τη στάση μας απέναντι στον κίνδυνο, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο.
Οι περισσότεροι άνθρωποι αρκούνται στο μέτρημα των χιλιάδων θανάτων και στις συναισθηματικά φορτισμένες εικόνες που χρησιμοποιούν τα μέσα ενημέρωσης και δίνουν μια αβίαστη απάντηση. Τον ήπιαμε. Χωρίς την καραντίνα, θα ήμασταν όλοι μελλοθάνατοι, και αν όχι όλοι οι περισσότεροι, κι αν όχι οι περισσότεροι, πολλοί τέλος πάντων. «Δες τι γίνεται στην Ιταλία», «δες τα φορτηγά με τους νεκρούς στο Μπέργκαμο», «δες τους ομαδικούς τάφους στη Νέα Υόρκη». Δεν θα μπω σε ανάλυση υποπεριπτώσεων, αλλά οι συναισθηματικές απαντήσεις σε επιστημονικά ερωτήματα δεν είναι πάντοτε σωστές. Αν και για τους περισσότερους η ενστικτώδης απάντηση στο ερώτημα «Πόσες πιθανότητες έχει κάποιος να πεθάνει αν μολυνθεί από κορονοϊό;» είναι «πολλές», η επιστημονική απάντηση είναι σαφώς πιο πολύπλοκη.
Ένας δείκτης που θα μπορούσε κάποιος να σκεφτεί είναι αυτός της θνησιμότητας από μια συγκεκριμένη αιτία (cause-specific mortality). Στο προκείμενο, η αιτία είναι προφανώς ο κορονοϊός και ο δείκτης είναι απλός στον υπολογισμό. 
 
Για παράδειγμα, εάν στην Ελλάδα των -ενδεικτικά- 10 εκατομμυρίων ανθρώπων, το 2020 πεθάνουν οι 123 από κορονοϊό (χρησιμοποιώ αυτούς που έχουν ήδη πεθάνει), θα έχουμε, για το εν λόγω έτος, δείκτη θνησιμότητας από τον κορονοϊό 1,23. Συνεπώς, για το 2020, 1,23 άνθρωποι ανά 100,000 ανθρώπους θα έχουν πεθάνει λόγω κορονοϊού. Ή, ποσοστιαία, αν και είναι αδόκιμο για δείκτες θνησιμότητας, 0.00123%.
Αν δεν είχαμε πάρει τα μέτρα καραντίνας και είχαμε, για παράδειγμα, 10.000 θανάτους, ο δείκτης θνησιμότητας θα ήταν 100 ανά 100.000. Δυστυχώς, όπως είναι ψιλοεύκολα αντιληπτό, αυτός ο δείκτης αδυνατεί να μας προσφέρει τις πληροφορίες που ψάχνουμε. Αυτό που μετράει -στην καλύτερη περίπτωση- είναι η πιθανότητα να πεθάνει οποιοσδήποτε κάτοικος της Ελλάδας από κορονοϊό σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο, δεν είναι η πιθανότητα να πεθάνει κάποιος αν μολυνθεί από τον κορονοϊό.
Ένας δείκτης που χρησιμοποιείται συχνά στα μέσα ενημέρωσης και στο δημόσιο διάλογο είναι η θνητότητα ανά επιβεβαιωμένο κρούσμα. Στην ιατρική ορολογία, θνητότητα είναι η αναλογία των θανάτων από κάποια νόσο σε σχέση με το συνολικό αριθμό ανθρώπων που έχουν διαγνωστεί με τη συγκεκριμένη νόσο σε δεδομένο χρονικό διάστημα. Στα αγγλικά το λένε case fatality rate (CFR). Ο υπολογισμός του εν λόγω δείκτη είναι επίσης σχετικά απλός: 
 
Συχνότατα, τα νούμερα που αναφέρονται στα μέσα ενημέρωσης, ακόμα κι αυτά που έλεγε πρόσφατα ο γενικός διευθυντής του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, αναφέρονται ακριβώς σε αυτό το CFR. Ας δούμε εάν αυτός ο δείκτης μας παρέχει ικανοποιητικές πληροφορίες για την επικινδυνότητα του ιού. 
Ο αριθμητής, δηλαδή ο αριθμός των θανάτων από κορονοϊό, ας πούμε ότι είναι σχετικά ακριβής (δεν είναι και πολύ, ίσως γράψω παρακάτω γιατί). Ο παρονομαστής όμως, ο αριθμός των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων είναι προφανώς το πρόβλημα. Καθώς στις περισσότερες χώρες η στρατηγική είναι να κρατάμε τα ήπια περιστατικά στο σπίτι και να μην κάνουμε, για διάφορους λόγους, ευρεία χρήση τεστ, ο αριθμός των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων απέχει αρκετά από τον αριθμό των πραγματικών κρουσμάτων. 
Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, έχουμε σήμερα 2.408 επιβεβαιωμένες περιπτώσεις του ιού και 123 θανάτους. Το CFR μας είναι 123/2.408 επί 100= 4,9%. Καθώς όμως η στρατηγική μας είναι να κάνουμε τεστ με συγκεκριμένα κριτήρια και να απομονώνουμε τους ανθρώπους με ήπια συμπτώματα στο σπίτι τους χωρίς τεστ, τα 2.408 κρούσματα κορονοϊού που έχουμε επιβεβαιώσει προφανώς απέχουν από τον πραγματικό αριθμό των κρουσμάτων κορονοϊού στην επικράτεια. Λόγω ακριβώς της εξάρτησης του παρονομαστή του εν λόγω δείκτη από το πόσο εκτεταμένη χρήση τεστ γίνεται ανά περίπτωση, το CFR πρέπει να ερμηνεύεται με πολλή προσοχή και ουσιαστικά αδυνατεί να μας παρέχει ικανές πληροφορίες σχετικά με το πόσο επικίνδυνος είναι ο κορονοϊός.
Παγκόσμια έχουμε, την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, CFR 6,96%. Στην  Ιταλία, με 25.000 θανάτους και 187.000 καταγεγραμμένα κρούσματα έχουμε CFR 13,39%. Δηλαδή, στα 100 άτομα με κορονοϊό, πάνω από τους 13 πεθαίνουν. Είναι αυτό το νούμερο ενδεικτικό της πιθανότητας να πεθάνει κανείς αν μολυνθεί από κορονοϊό; Τόσο για τους γενικότερους λόγους στους οποίους αναφέρθηκα παραπάνω, όσο και για μια σειρά ειδικότερων ανά περίπτωση, η απάντηση είναι όχι. Στην Ισλανδία, τη χώρα όπου έχουν γίνει τα περισσότερα τεστ αναλογικά με τον πληθυσμό, έχουμε 1785 περιπτώσεις κορονοϊού και 10 θανάτους, γεγονός που μας δίνει CFR περί το 0,56%. 
Ο δείκτης που μας ενδιαφέρει είναι προφανώς η θνητότητα ανά επιμόλυνση -στα αγγλικά, infection fatality rate (IFR). 
Η μαύρη αλήθεια είναι όμως ότι αντιμετωπίζουμε σημαντικές δυσκολίες στον υπολογισμό του IFR. Ας δούμε κάποιες από αυτές εν συντομία.
Ο αριθμητής, δηλαδή ο αριθμός των θανάτων, φαίνεται σχετικά απλός. Άλλωστε, κάθε μέρα, κάθε χώρα μετράει (σχεδόν με παθολογικό τρόπο) τον απόλυτο αριθμό νεκρών. Αν και φαινομενικά τον αριθμητή μπορούμε να τον υπολογίσουμε με ασφάλεια, θα αναφερθώ σε δύο μόνο λόγους, που καθιστούν ακόμα και αυτούς τους υπολογισμούς προβληματικούς. Αρχικά, με δεδομένο ότι στις χώρες που αντιμετωπίζουν έντονο πρόβλημα, κάποιοι πεθαίνουν στα σπίτια τους χωρίς να τους έχει γίνει τεστ, υπάρχει ένα θέμα υποεκτίμησης του αριθμού των θανάτων. Για παράδειγμα, στη Γαλλία υπολογίζεται ότι περίπου 30% επιπλέον θάνατοι έχουν σημειωθεί σε σπίτια και δεν έχουν καταγραφεί. Ή, σε μερικές χώρες όπως η Κίνα, υπάρχουν σοβαρές υποψίες υποκαταγραφής θανάτων, κυρίως λόγω πολιτικών σκοπιμοτήτων. Από την άλλη και προς την αντίθετη κατεύθυνση, έχουμε αυτό που στα αγγλικά ονομάζεται ascertainment bias, δεν είμαι σίγουρος ποιός είναι ο δόκιμος ελληνικός όρος. Ακριβώς επειδή όλα περιστρέφονται γύρω από τον κορονοϊό, υπάρχει η τάση όλα να αποδίδονται σε αυτόν. Σε αυτό, συμπεριλαμβάνονται και οι θάνατοι. Έτσι, για παράδειγμα, αν ένας ασθενής σε τελικό στάδιο καρκίνου πεθάνει και βρεθεί θετικός σε τεστ για κορονοϊό, είναι ζήτημα ερμηνείας αν πέθανε «από» κορονοϊό ή πέθανε από καρκίνο «με» κορονοϊό. Αν σκεφτεί κανείς, ότι πολλοί από τους νεκρούς έχουν υποκείμενα νοσήματα, η ερμηνεία στην οποία αναφέρθηκα προηγουμένως επηρεάζει άμεσα και τις μετρήσεις. Για την ώρα, όποιος πεθαίνει έχοντας θετικό τεστ για τον κορονοϊό καταγράφεται ως θάνατος από τον κορονοϊό. Αυτή η ιδιαιτερότητα θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στα νούμερα που θα αναλύονται για τον κορονοϊό μετά το πέρας αυτού του κύματος της πανδημίας. Για παράδειγμα, στις Η.Π.Α., ενώ αυτή τη στιγμή ισχύει αυτό που προείπα, όποιος/α δηλαδή πεθαίνει και έχει θετικό τεστ καταγράφεται ως θάνών/θανούσα από κορονοϊό, στα αναλυτικά στοιχεία που συγκεντρώνουν για ανάλυση εκ των υστέρων, μετά δηλαδή την πανδημία, οι θεράποντες ιατροί δηλώνουν, προφανώς με σημαντικό βαθμό υποκειμενικότητας, εάν ο θάνατος ήταν «από» κορονοϊό ή αποδίδεται σε άλλα αίτια ή προγενέστερα νοσήματα. Με άλλα λόγια, και χωρίς να αναφερθώ σε άλλες παρόμοιες δυσκολίες, ακόμα και το φαινομενικά απλό, μακάβριο θέμα του αριθμού των νεκρών, αποκρύπτει σημαντικές δυσκολίες στον ακριβή υπολογισμό του IFR.
Ο παρονομαστής, δηλαδή ο αριθμός αυτών που έχουν νοσήσει από κορονοϊό, είναι προφανώς ο μεγάλος άγνωστος αυτή τη στιγμή. Οι δυσκολίες που οι περισσότερες χώρες αντιμετώπισαν με τα τεστ καθιστούν εξαιρετικά προβληματική την εκτίμηση του πραγματικού αριθμού των κρουσμάτων. Μπορούμε με σχετική βεβαιότητα να πούμε ότι ο αριθμός των νοσούντων είναι πολλαπλάσιος του αριθμού των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων. Πόσο μεγαλύτερος όμως, δεν γνωρίζουμε. Ελπίζουμε ότι μελλοντικά θα συμπληρώσουμε τα κενά αυτά με αξιόπιστα τεστ αντισωμάτων, ή, ακόμα και με μοριακά τεστ σε ευρεία κλίμακα και στοχευμένες έρευνες. Προφανώς δεν θα περιμένουμε τα κινητά συνεργεία του ΕΟΔΥ, αναφέρομαι σε έρευνες που διεξάγονται ανά τον κόσμο. 
Και θα μου πεις, καλά αυτό δεν επηρεάζεται από την ηλικία και τα τοιαύτα; Προφανώς. Συγκεκριμένα, στα τελικά στοιχεία θα μπορεί κανείς να υπολογίσει IFR για συγκεκριμένες ηλικιακές ή άλλες ομάδες. Επίσης, είναι σαφές ότι άλλες πιθανότητες έχει να πεθάνει κανείς αν κολλήσει κορονοϊό σε ένα χωριό της Ελβετίας, ας πούμε στη Γενεύη, κι άλλες σε ένα χωριό του Τσαντ, ας πούμε στην Κούμρα. Αυτό όμως στο οποίο αναφέρομαι, μια που μιλάμε για πανδημία, είναι ο παγκόσμιος μέσος όρος. Εκεί συνυπολογίζονται νέοι, γέροι, υγιείς, ασθενείς, άνθρωποι με πρόσβαση σε άριστες παροχές υγείας και άνθρωποι χωρίς νερό να πλύνουν τα χέρια τους. 
Ο κορονοϊός σαφώς και δεν είναι ο πρώτος ιός που εμφανίστηκε ούτε και αυτή η πανδημία η πρώτη που αντιμετώπισε η ανθρωπότητα. To 1957 - 1958 είχαμε τον Η2Ν2, ή αλλιώς Ασιατική Γρίπη και το 1968 - 1969 τον Η3Ν2, ήτοι, Γρίπη του Χονγκ Κονγκ. Αν περιοριστούμε στον αριθμό των θυμάτων, προφανώς μιλάμε για ανείπωτες τραγωδίες. Και στις δύο περιπτώσεις είχαμε πάνω από 1 εκατομμύριο θανάτους παγκοσμίως. Προφανώς, αν είχαμε λάβει τότε ανάλογα μέτρα καραντίνας θα είχαμε λιγότερους. Αυτό όμως δεν θα μετέβαλλε την επικινδυνότητα του ιού ανά περίπτωση. Εκτιμάται ότι στις δυο αυτές πανδημίες μολύνθηκε περί του 20% του τότε παγκόσμιου πληθυσμού, δηλαδή πάνω από 500 εκατομμύρια άνθρωποι. IFR δηλαδή περί το 0,2% για κάθε περίπτωση.
Το 2009 είχαμε τον Η1Ν1/09, γνωστό και ως Γρίπη των Χοίρων. Και πάλι εκατοντάδες χιλιάδες πέθαναν. Συγκεκριμένα, οι εκτιμήσεις κυμαίνονται μεταξύ 150 και 570 χιλιάδων. Εκτιμάται ότι μολύνθηκαν από 700 εκατομμύρια μέχρι 1,4 δισεκατομμύρια άνθρωποι. IFR περί του 0,03%. 
Ποιός είναι πιο επικίνδυνος; Ο Η2Ν2 ή ο Η1Ν1/09; Κοιτάζοντας τον αριθμό των νεκρών βλέπουμε εκατόμβες και στις δύο περιπτώσεις και είναι δύσκολο να απαντήσει κανείς. Βλέποντας τους IFR, η απάντηση γίνεται πιο εύκολη.
Η τυπική εποχική γρίπη (διάφοροι ιοί) υπολογίζεται ότι προσβάλλει ετησίως από 340 εκατομμύρια έως και 1 δισεκατομμύριο ανθρώπων. Εκτιμάται ότι σκοτώνει από 290 μέχρι 650 χιλιάδες ετησίως. IFR κάτω του 0.1%. 
Λόγω των δυσκολιών στις οποίες αναφέρθηκα παραπάνω, αδυνατούμε προς το παρόν να προβούμε σε ασφαλείς εκτιμήσεις για τον IFR του κορονοϊού και κατά συνέπεια για το βαθμό επικινδυνότητάς του. Χωρίς αυτόν, μπορούμε μονάχα να κάνουμε επισφαλείς εκτιμήσεις. Η εμμονική αναφορά σε απόλυτους αριθμούς νεκρών και η δραματοποίηση της κατάστασης από τα μέσα ενημέρωσης όχι μόνο δεν προσφέρει τίποτα σε αυτή την κατεύθυνση, αλλά προκαλεί μια δυσανάλογη ψυχολογική επιβάρυνση σε μια ήδη επιβαρυμένη, εκ των συνθηκών, συνθήκη. 
Δε γνωρίζω ποια θα είναι τα τελικά αποτελέσματα σχετικά με το IFR του κορονοϊού. Διαβάζα τις προάλλες σε ένα σχετικό άρθρο από τα ελληνικά hoaxes ότι «το ποσοστό θνητότητας της COVID-19 (δηλαδή πόσα από τα άτομα που έχουν κολλήσει τη νόσο πεθαίνουν) κυμαίνεται μεταξύ 1,5% και 4,5%». Επαναλαμβάνω, δε γνωρίζω ποιά θα είναι τα τελικά αποτελέσματα σχετικά με το IFR του κορονοϊού, αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν θα με εξέπληττε εάν αποδειχθεί ότι τα ελληνικά hoaxes κυκλοφορούσαν hoaxes. Η βεβαιότητα της πρόβλεψης για 1,5-4,5% είναι παραπλανητική. Άλλωστε, μια πιο προσεκτική ματιά στην πηγή που επικαλούνται τα ίδια τα ελληνικά hoaxes εύκολα αποκαλύπτει την υποσημείωση ότι τα νούμερα είναι αρχικές εκτιμήσεις και είναι πολύ πιθανό να μεταβληθούν.
Καλό είναι να μην προτρέχουμε. Στη περίπτωση της Γρίπης των Χοίρων πριν καμιά δεκαετία, είχαμε ξεκινήσει με εκτιμήσεις διψήφιων ποσοστών για τον ICR, τον δείκτη θνησιμότητας ανά επιμόλυνση. Μερικούς μήνες αργότερα, κατά τη διάρκεια της πανδημίας αναπροσαρμόσαμε τις εκτιμήσεις, με έρευνες να δείχνουν ποσοστά μεταξύ 1,5 και 5%. Στο τέλος καταλήξαμε, όπως προείπα, περί το 0,03%. Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, άλλος είναι ο βαθμός επικινδυνότητας με 5% IFR και άλλος με 0,03%. Άλλα μέτρα παίρνεις με 5%, άλλα με 0,03%. Συγκεκριμένα με 5% όλοι θα έτρεχαν να προλάβουν να κάνουν το εμβόλιο για τη Γρίπη των Χοίρων, όταν αυτό βγήκε για να σωθούν, ή τουλάχιστον θα έπρεπε. Με 0.03% όμως, καμιά δεκαπενταριά εκατομμύρια εμβόλια μας έμειναν στο ράφι στην Ελλάδα, καθώς δεν πείσθηκε κανείς για την επικινδυνότητα, ούτε γιατροί, ούτε επαγγελματίες υγείας, ούτε γενικός πληθυσμός, ορθά κατά τη γνώμη μου.
Δε λέω ότι το ίδιο θα γίνει με τον κορονοϊό. Αν μου βάζανε το πιστόλι στον κρόταφο ζητώντας να μαντέψω IFR θα έλεγα 0.2-0.3%. Όμως, άλλος θα πει 1,5, άλλος 5, οι μαντεψιές είναι για στοιχήματα σto καφενείο. Αυτό που λέω είναι ότι δεν ξέρουμε και καλό θα ήταν να μάθουμε σύντομα.  
Διάφορες έρευνες τρέχουν και κάποια αποτελέσματα έχουν ήδη δημοσιευθεί και μπορεί κανείς να τα βρει στο διαδίκτυο από δεδομένα που προέρχονται από περιοχές της Ιταλίας, της Γερμανίας ή των Η.Π.Α. Δυστυχώς, το πολιτικό κλίμα έχει ήδη πολωθεί σε ένα βαθμό και αυτό δε βοηθάει την αμερόληπτη επιστημονική έρευνα. 
Συμπερασματικά και ανακεφαλαιώνοντας, δεν γνωρίζουμε αυτή τη στιγμή πόσο επικίνδυνος είναι ο κορονοϊός. Ακριβώς επειδή δεν γνωρίζουμε, και επειδή ενδέχεται ο ιός να είναι πολύ επικίνδυνος, τα ακραία μέτρα καραντίντας που καταλύουν πολλές ελευθερίες μπορούν να αιτιολογηθούν, σύμφωνα με την αρχή της προφύλαξης μπροστά σε επιστημονική αβεβαιότητα. 
Ταυτόχρονα όμως, τα μέτρα που πήραμε είναι πρωτόγνωρα και έχουν σοβαρές επιπτώσεις. Η καραντίνα δεν είναι η απάντηση της σύγχρονης ιατρικής στον κορονοϊό. Η καραντίνα είναι η τελευταία γραμμή άμυνας μιας κοινωνίας απέναντι σε ένα μεταδοτικό ιό και είναι μέτρο μεσαιωνικό. Η ίδια η λέξη καραντίνα προέρχεται από το ιταλικό quaranta giorni, τις 40 ημέρες που τα πλοία, ήδη από τον 14ο αιώνα, ήταν υποχρεωμένα να αγκυροβολήσουν στα ανοιχτά, πριν προσεγγίσουν τα βενετσιάνικα λιμάνια, για να μην εξαπλωθεί η πανούκλα.
Κατά συνέπεια, όσο πιο γρήγορα βγούμε από την επιστημονική αβεβαιότητα και την αρχή της προφύλαξης, τόσο το καλύτερο. Τί πρέπει να γίνει μόλις αποκτήσουμε τις πληροφορίες που αναζητούμε; Χωρίς πλέον την επιστημονική αβεβαιότητα θα εξακολουθούν να αιτολογούνται τα μέτρα καραντίνας που πήραμε; Ίσως ναι, ίσως και όχι. 
Κάποιος μπορεί να ισχυρισθεί ότι έστω κι ένας άνθρωπος να σωθεί, αυτό δικαιολογεί τα μέτρα καραντίνας και να ενισχύσει την ανθρωποκεντρική του θέση με κανένα αρχαίο ρητό. Από την άλλη, αυτή η θέση είναι μη ρεαλιστική διότι είναι αδύνατο να μπαίνουμε σε καραντίνα κάθε φορά που κυκλοφορεί κάποια μεταδοτική ασθένεια προκειμένου, αν γίνεται, να μην πεθάνει ούτε ένας άνθρωπος. Όπως επίσης είναι βέβαιο ότι δεν μπορούμε να μείνουμε σε καραντίνα για πάντα.
Πόσο χαμηλό/υψηλό πρέπει να είναι το IFR και το Ro, η επικινδυνότητα δηλαδή του ιού, για να λάβουμε το ένα ή το άλλο μέτρο; Η εύκολη απάντηση είναι ότι θα μας πει η επιστήμη. Όπως συμβαίνει συχνά, η εύκολη/βολική απάντηση δεν είναι και η σωστή, τουλάχιστον όχι με αυτό που εννοούν οι περισσότεροι με τον όρο «επιστήμη». Είναι πολλοί οι λόγοι για αυτό, αλλά για την ώρα θα αρκεστώ στον βασικότερο: η επιστήμη μπορεί να μας πει ποιοι είναι οι κίνδυνοι (στο προκείμενο υπολογίζοντας το IFR και το Ro) και ποιες είναι οι πιθανές ωφέλειες (από τα μέτρα που μπορούμε να πάρουμε). Δεν μπορεί να μας πει ποιούς κινδύνους οφείλουμε να αποφύγουμε και ποιές από τις πιθανές ωφέλειες οφείλουμε να επιδιώξουμε. Αλλά μια και το κείμενο για μια ακόμα φορά μεγάλωσε επικίνδυνα, περισσότερα επ’ αυτού στο επόμενο. 
* Ο Δρ. Ευάγγελος Κανάρης είναι οικονομολόγος
koutipandoras