Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2020

Αισθητή βελτίωση στη σχέση Κεραμέως και Ν.Δ. με την πραγματικότητα



των Κώστα Γαβρόγλου & Ηλία Γεωργαντά*
Για όσες και όσους θεωρούν ότι καλό είναι οι πολιτικοί να υλοποιούν όσα λένε και να μην εξαντλείται η πολιτική τους παρουσία σε συνεντεύξεις και δημόσιες δηλώσεις, η υπουργός Παιδείας αποτελεί μία ενδιαφέρουσα αλλά και ενδεικτική περίπτωση ως προς την πολιτική κουλτούρα της κυβέρνησης. 
1. Στις 14 Δεκεμβρίου η κ. Κεραμέως πραγματοποίησε αναγνωριστική επίσκεψη στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας στην Καρδίτσα και μόλις έξι μέρες αργότερα επανήλθε συνοδεύοντας τον ίδιο τον πρωθυπουργό, ο οποίος με καμάρι διαπίστωσε την ύπαρξη ενός υποδειγματικού και καινοτόμου Τμήματος στο οποίο ανακάλυψε «καθηγητές με μεράκι, φοιτητές με μεράκι και μια πολύ καλή στήριξη από την ηγεσία του πανεπιστημίου [τα οποία] συνθέτουν την πρώτη ύλη πάνω στην οποία μπορούμε να χτίσουμε κάτι πολύ όμορφο, κάτι πολύ ουσιαστικό». Να θυμίσουμε ότι ο κ. Μητσοτάκης από την Κύπρο πέρυσι δήλωνε πως τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι χώροι παρασκευής μολότοφ!
Αυτό το «πολύ όμορφο και πολύ ουσιαστικό» προέκυψε από τον δεύτερο από τους τρεις στρατηγικούς νόμους που αναμόρφωσαν τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας, τον ν. 4589 που ψηφίστηκε τον Ιανουάριο του 2019. Ο κ. Μητσοτάκης, η κ. Κεραμέως και σύσσωμη η Ν.Δ., ως αντιπολίτευση, είχαν καταψηφίσει τον συγκεκριμένο νόμο στη Βουλή. Τώρα καμαρώνουν και επαίρονται για τα «πολύ όμορφα, και πολύ ουσιαστικά» αποτελέσματά του. Και καλά κάνουν!
2. Σε άρθρο της στο «Πρώτο Θέμα» στις 29 Δεκεμβρίου η κ. Κεραμέως χαρακτηρίζει κορυφαία προτεραιότητα για το 2020 την υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, ενώ καταγράφει στα θετικά των έως τώρα πεπραγμένων της την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης στη μεγάλη πλειοψηφία των δήμων της χώρας.
Αυτή η «κορυφαία προτεραιότητα» προέκυψε τον Μάρτιο του 2018 με τον ν. 4521/2018, ο οποίος θέσπισε τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση. Ο κ. Μητσοτάκης, η κ. Κεραμέως και σύσσωμη η Ν.Δ., ως αντιπολίτευση, είχαν καταψηφίσει τη συγκεκριμένη διάταξη στη Βουλή.
Το πρόσχημα για την καταψήφιση της διάταξης ήταν ότι «πάρα πολλοί δήμοι δεν έχουν ούτε τις υποδομές ούτε το ανθρώπινο δυναμικό για να το εφαρμόσουν. Εγώ μιλάω καθημερινά με δημάρχους που είναι σε απόγνωση», έλεγε στις 6 Μαρτίου 2019 η τότε τομεάρχης Παιδείας της Ν.Δ. κ. Κεραμέως στον ραδιοσταθμό του ΑΠΕ.
Μόλις έξι μήνες αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2018, διαψεύδοντας ηχηρά τις προσχηματικές αντιδράσεις της Ν.Δ., η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση λειτούργησε κανονικά στο σύνολο των 184 δήμων που προέβλεπε η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την πρώτη φάση εφαρμογής.
Τον Σεπτέμβριο του 2019, σε εφαρμογή της δεύτερης σε σειρά ΚΥΑ που εξέδωσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τον Φεβρουάριο του 2019, προστέθηκαν επιπλέον 103 δήμοι στο σύστημα της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης ανεβάζοντας το τρέχον σύνολο των δήμων σε 287. Η αδιαμφισβήτητη επιτυχία της έως τώρα εφαρμογής της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης δικαιολογεί την απόφαση της κ. Κεραμέως να αναβαθμίσει σε «κορυφαία προτεραιότητα» την ολοκλήρωση του εγχειρήματος με την προσθήκη των τελευταίων 40 δήμων που απομένουν το 2020-2021. Χαιρόμαστε ιδιαίτερα που θα βάλει το τελευταίο λιθαράκι.
3. Επίσης, χαιρόμαστε που επιτέλους η κυβέρνηση προχωράει, έστω και με καθυστερήσεις, τους πρώτους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή για τις 4.500 θέσεις που προκήρυξε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Αντιθέτως, δεν χαιρόμαστε καθόλου που αν και η σχετική δαπάνη για τις προσλήψεις της Ειδικής Αγωγής είχε, ρητώς και κατηγορηματικώς, συμπεριληφθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση στον προϋπολογισμό του 2019, η κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν κατάφερε να απορροφήσει τα κονδύλια που είχαν προβλεφθεί εντός του 2019. Και όλα αυτά παρά το γεγονός ότι η προηγούμενη πολιτική ηγεσία είχε μεριμνήσει και είχε επιτύχει να λάβει από το ΣτΕ την εξαίρεση της Ειδικής Αγωγής από το «πάγωμα» των διαδικασιών προσλήψεων που προκάλεσαν οι εκλογές του Ιουλίου.
Χαιρετίζουμε το γεγονός ότι η Ν.Δ., έπειτα από έξι μήνες απίστευτων παλινωδιών, αποφάσισε να μη διαταράξει την αρχή της «συνέχειας της Διοίκησης» και να επανεκκινήσει τη διαδικασία προκήρυξης για τις 10.500 θέσεις στη γενική εκπαίδευση από το σημείο που η κυβέρνηση της Ν.Δ. τη διέκοψε μετά τις εκλογές. Ευτυχώς η κ. υπουργός δεν πραγματοποίησε την πολυδιαφημισμένη από την ίδια έρευνα για τις ανάγκες της εκπαίδευσης πριν προχωρήσει στη διαδικασία διορισμού 15.000 μόνιμων εκπαιδευτικών μια και η πρόσληψη 40.000 αναπληρωτών αποτελεί την πειστικότερη απόδειξη ως προς τις ανάγκες της εκπαίδευσης.
Χαιρόμαστε διότι παρά τις κορώνες περί αριστείας και τις «δεσμεύσεις» για την επαναφορά των γραπτών εξετάσεων για την πρόσληψη των μόνιμων εκπαιδευτικών, η κυβέρνηση τα ξέχασε όλα αυτά και αναγκάζεται να εφαρμόσει τις διαδικασίες που είχαν νομοθετηθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ.
Χαιρόμαστε διότι οι διορισμοί αυτοί θα ήταν εντελώς ανέφικτοι αν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε εργαστεί συστηματικά ώστε να επιτύχει την επαναφορά των προσλήψεων στο 1:1 από το εξοντωτικό, αλήστου μνήμης 5:1 που ίσχυε το 2015 και το οποίο ο κ. Μητσοτάκης έχει επανειλημμένως δηλώσει πόσο το λατρεύει.
Χαιρετίζουμε ομοίως το γεγονός ότι η κ. Κεραμέως αξιοποίησε την ήδη υπάρχουσα Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ) της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ (4/6/2019) με την οποία η πρόσληψη 10.500 εκπαιδευτικών εντάχθηκε στον επίσημο προγραμματισμό προσλήψεων του Μητρώου Ανθρώπινου Δυναμικού του ελληνικού Δημοσίου.
Χαιρόμαστε τέλος ιδιαίτερα που η ίδια η προκήρυξη του ΑΣΕΠ, στα «έχοντας υπόψη» που αποτελούν τη βάση νομιμότητας των σχετικών προκηρύξεων 1ΓΕ και 2ΓΕ/2019, αποτυπώνει με απόλυτη σαφήνεια την αρχή της «συνέχειας της Διοίκησης». Χαιρόμαστε διότι εκεί γίνεται η δέουσα μνεία τόσο του αρχικού εγγράφου του ΥΠΠΕΘ με ημερομηνία 4/6/2019 και με το οποίο ζητήθηκε από το ΑΣΕΠ η διενέργεια των προκηρύξεων για τη γενική εκπαίδευση όσο και το μεταγενέστερο της 13/11/2019 με το οποίο η κ. Κεραμέως επιβεβαίωσε την επιθυμία της νέας κυβέρνησης να υλοποιήσει τις κορυφαίες προτεραιότητες της προηγούμενης κυβέρνησης.
4. Δυστυχώς, παρά τον πολιτικό πολιτισμό που η ίδια επαγγέλλεται, η κ. Κεραμέως δεν έχει το πολιτικό σθένος να αποδώσει τα εύσημα για τις παραπάνω πολιτικές στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Τα αποδίδει όμως, πάλι λόγω έλλειψης πολιτικού σθένους, εκεί που δεν πρέπει. Οταν, για παράδειγμα, αντί να υποστηρίξει την πολιτική επιλογή της να ανοίξει την πρόσβαση των αποφοίτων των ιδιωτικών κολεγίων στις προκηρύξεις για μόνιμους εκπαιδευτικούς χρησιμοποιεί μια προκήρυξη για αναπληρωτές που είχε εκδοθεί υπό παλαιότερο νομικό καθεστώς για να κρυφτεί πίσω από αυτήν. Δυστυχώς γι’ αυτήν την ενημερώνουμε ότι, ενόψει προκηρύξεων για μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό που εξασφάλισε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία, το νομικό πλαίσιο για προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών άλλαξε τον Ιανουάριο του 2019 (ν. 4589) απαιτώντας ρητώς ως όρο εκ των ων ουκ άνευ την ακαδημαϊκή αναγνώριση των τίτλων σπουδών από το ΔΟΑΤΑΠ ως προσόν διορισμού. Θα όφειλε να το γνωρίζει καθώς αυτόν τον νόμο χρησιμοποίησε και χρησιμοποιεί για την πρόσληψη των 15.000 εκπαιδευτικών, που είναι σε εξέλιξη από την άνοιξη του 2019. Ωστόσο, ακόμα και αυτή η παλαιότερη προκήρυξη που επικαλείται δεν της εξασφαλίζει το πολιτικό άλλοθι που εναγωνίως επιζητά, καθώς στα κωλύματα διορισμού αναπληρωτών αναφέρεται ότι οι κάτοχοι πτυχίων Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών και ΙΕΚ δεν έχουν δικαίωμα υποβολής αίτησης. Ας ρίξει μια ματιά στη σελίδα 14155 του ΦΕΚ που η ίδια επικαλείται.
Κάποιοι μπορεί να πανηγυρίζουν ότι όλα τα παραπάνω πιστοποιούν την ταύτιση της πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ με τη Ν.Δ. ως προς τα εκπαιδευτικά. Κάποιοι θα ήθελαν να πιστέψουν ότι η υπουργός δίνει δείγματα «συνέχειας» του κράτους. Τίποτα, όμως, από όλα αυτά δεν ισχύει. Ισχύει, όμως, η αδυσώπητη πραγματικότητα που έχει τρόπους να επιβάλλει ρυθμίσεις και δημόσιες δηλώσεις ακόμη και σε απόσταση από τις πεποιθήσεις της κυβέρνησης. Το παθαίνει κανείς αυτό όταν αντικαθιστά την πολιτική με την επικοινωνία.
* Ο κ. Κώστας Γαβρόγλου είναι τέως υπουργός Παιδείας. Ο κ. Ηλίας Γεωργαντάς διετέλεσε γραμματέας στο υπουργείο Παιδείας.
καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου