Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2019

Απορρύθμιση της αγοράς εργασίας, παραβατικότητα και επικοινωνία



Η στρατηγική, λοιπόν, της κυβέρνησης συνοψίζεται σε μια πολιτική νεοφιλελευθέρων αλλαγών στις εργασιακές σχέσεις, που οδηγεί στην παραβατικότητα, και σε μια επικοινωνιακή προσπάθεια εστιασμένη στο να πείσει ότι η κυβέρνηση παίρνει μέτρα απέναντι στους παραβατικούς εργοδότες.
του Πάνου Κορφιάτη*
Ένα από τα πιο σημαντικά αποτελέσματα της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στα εργασιακά ήταν ότι έφερε στην επιφάνεια ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα για τον κόσμο της εργασίας,  το πως αντιμετωπίζεται η απόσταση ανάμεσα στα δικαιώματα που προβλέπει η νομοθεσία για τον εργαζόμενο και σε όσα πραγματικά έχει.
Σήμερα, σε μια τελείως διαφορετική συγκυρία, το σκηνικό διατρέχεται από μια βαθιά αντίφαση. H κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει ήδη καταφέρει να ακυρώσει προστατευτικές διατάξεις για τους εργαζομένους και συνεχίζει προωθώντας την επί της ουσίας ακύρωση του πλαισίου των κλαδικών συμβάσεων. Την ίδια στιγμή ο Υπουργός Εργασίας δεν χάνει ευκαιρία να διατρανώνει την αποφασιστικότητα του απέναντι στην παραβατικότητα στην αγοράς εργασίας.
Που συνοψίζεται η αντίφαση όμως; Η απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, το ότι ο εργαζόμενος θα απολύεται πιο εύκολα και θα είναι πιο δύσκολο να βρεθεί κάτω από την συλλογική ομπρέλα μιας κλαδικής σύμβασης, είναι από τους κύριους λόγους για την παραβατικότητα στην αγορά εργασίας. Το είδαμε στην Ελλάδα ειδικά στην περίοδο την κρίσης, το δείχνει και η εμπειρία διεθνώς: «το μέγεθος της αδήλωτης εργασίας φαίνεται να είναι το αποτέλεσμα της έλλειψης ρύθμισης και όχι της υπερβολικής ρύθμισης. Κοινωνικά συστήματα στα οποία υπάρχει μεγαλύτερη παρέμβαση στην αγορά εργασίας και μηχανισμοί κοινωνικής προστασίας και αναδιανομής είναι παρουσιάζουν σημαντική συσχέτιση με τη μείωση στο επίπεδο της αδήλωτης εργασίας»1.
Η στρατηγική, λοιπόν, της κυβέρνησης συνοψίζεται σε μια πολιτική νεοφιλελευθέρων αλλαγών στις εργασιακές σχέσεις, που οδηγεί στην παραβατικότητα, και σε μια επικοινωνιακή προσπάθεια εστιασμένη στο να πείσει ότι η κυβέρνηση παίρνει μέτρα απέναντι στους παραβατικούς εργοδότες. Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα από τον αναπτυξιακό νόμο αρκούν για να δείξουν το πόσο υπέρ των εργαζόμενων παρεμβαίνει η κυβέρνηση.
Πρώτον, παρεμβαίνοντας στο πρόστιμο για την αδήλωτη εργασία, μειώνει την έκπτωση σε περίπτωση 12μηνης πρόσληψης του αδήλωτου εργαζόμενου στα 2.000 ευρώ και καταργεί την απόδοση στον εργαζόμενο ενσήμων τριών μηνών.To μόνο που εξυπηρετεί μια τέτοια αλλαγή είναι η μείωση της επιβάρυνσης του εργοδότη κατά 2.000 ευρώ, κάτι που δείχνει ότι η λογική του Υπουργείου όσο αφορά τα πρόστιμα κινείται σε ανησυχητική κατεύθυνση. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αλλαγή της αρχιτεκτονικής του προστίμου για την αδήλωτη εργασία το 2018 συμπεριλήφθηκε στο δελτίο καλών πρακτικών της Ευρωπαϊκής Πλατφόρμας για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας και έτυχε μεγάλου ενδιαφέροντος πανευρωπαϊκά.
Δεύτερον, η πρόθεση του Υπουργείου Εργασίας να νομοθετήσει υπερωρία 12% στη μερική απασχόληση είναι κάτι που έχει επικοινωνηθεί έντονα, έχει όμως σημασία να δούμε την επίπτωση που μπορεί να έχει στους εργαζομένους. Η πραγματικότητα είναι ότι σήμερα ένα πολύ σημαντικό ποσοστό της μερικής απασχόλησης είναι στην πράξη υποδηλωμένη εργασία. Το συγκεκριμένο μέτρο, όμως, δεν θα επηρεάσει την υποδηλωμένη εργασία για τον απλό λόγο ότι δεν θα λειτουργήσει αποτρεπτικά γι αυτούς τους εργοδότες για τους οποίους η υποδηλωμένη εργασία είναι συνειδητή επιλογή. Κάτι τέτοιο μπορεί να κάνουν μόνο οι έλεγχοι.
Το δεύτερο επίπεδο στόχευσης του μέτρου, η δημιουργία δηλαδή κινήτρων για την αύξηση της πλήρους απασχόλησης, είναι εξαιρετικά αδύναμο αν δούμε το πραγματικό ύψος της επιβάρυνσης για τον εργοδότη που είναι περίπου πενήντα λεπτά την ώρα. Το μέγεθος της επιβάρυνσης και η δυνατότητα συνεχούς αλλαγής των ατομικών συμβάσεων (και άρα και του ωραρίου) βάζουν πολύ σημαντικά ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα μιας τόσο αποσπασματικής προσέγγισης.
Άλλωστε, αν πραγματικά νοιάζονταν για την καταπολέμηση της υποδηλωμένης εργασίας και όχι για την επικοινωνία, ο κ. Βρούτσης δεν είχε παρά να συνεχίσει στον ίδιο δρόμο που χάραξε η προηγούμενη κυβέρνηση. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ νομοθέτησε την αύξηση των προστίμων σε περίπτωση που διαπιστώνεται υποδηλωμένη εργασία βασισμένη στη μερική απασχόληση. Παράλληλα, υλοποίησε μια συγκεκριμένη στρατηγική για τη χρήση των πληροφοριακών συστημάτων στην διενέργεια στοχευμένων ελέγχων. Μέσα από ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα κατάφερε να αναπτύξει μια ολοκληρωμένη μεθοδολογία για τη χρήση των πρακτικών ανάλυσης κίνδυνου στη δουλεία του ΣΕΠΕ, ικανή να αναβαθμίσει κατακόρυφα την αποτελεσματικότητα της δράσης του. Και τα δύο αυτά κομμάτια μιας συνολικής προσπάθειας να αντιμετωπιστεί η υποδηλωμένη εργασία δεν χωρούν στα σχέδια της κυβέρνησης και απαξιώνονται.
Άλλωστε, τα πρώτα δείγματα γραφής ήταν χαρακτηριστικά. Σε μια νύχτα το ΣΕΠΕ μετατράπηκε από έναν αυτόνομο οργανισμό, με την δυνατότητα να χαράζει πολιτική πάνω στην καταπολέμηση της παραβατικότητας, σε γενική διεύθυνση. Δηλαδή, σε μια ακόμα δομή της κεντρικής υπηρεσίας του Υπουργείου, με την διοικητική δομή που ταιριάζει σε μια υπηρεσία που διεκπεραιώνει διοικητικό έργο, και όχι σε έναν ελεγκτικό μηχανισμό. Η πολιτική επιλογή είναι σαφής. Η παρακαταθήκη ενός ελεγκτικού μηχανισμού ενεργού υπέρ των εργαζομένων δεν χωρά στα σχέδιά της σημερινής κυβέρνησης.
Στον πυρήνα της πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας είναι η αποδυνάμωση της διαπραγματευτικής θέσης του εργαζόμενου. Είτε συλλογικά είτε ατομικά, ο εργαζόμενος πρέπει να δει τη θέση του να πηγαίνει πίσω, τόσο όσο χρειάζεται για να έρθει η «ανάπτυξη». Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, η καταπολέμηση της παραβατικότητας μοιάζει με σκύλο που κυνηγάει την ούρα του. Ο αδύναμος εργαζόμενος γίνεται ευκολότερα θύμα παραβατικών συμπεριφορών και το ίδιο το όριο του τι είναι νόμιμο και τι παράνομο μετακινείται προς τα εκεί που συμφέρει τους ισχυρούς. Σε ένα περιβάλλον όπου νόμος είναι το δίκιο του ισχυρού, η μόνη διέξοδος για όσους δεν έχουν άλλη επιλογή είναι να αγωνιστούν. Το να ξαναστηθεί η εργασία στα πόδια της είναι μια υπόθεση που δεν τέλειωσε με το αποτέλεσμα των εκλογών, αντίθετα τώρα μπαίνει στην πιο κρίσιμη καμπή της.
* πρώην ειδικός γραμματέας του ΣΕΠΕ
1 Collin Williams, «Tackling undeclared work in 27 European Union Member States and Norway», 2013 Eurofound.

Μια σαμπάνια για τον υπουργό...



του Κώστα Αργυρού
Κι όμως υπάρχει κάτι, στο οποίο θα ήθελα να μοιάζουμε στους Γερμανούς... 
Το πώς λειτουργεί η δημόσια τηλεόρασή τους. Ειδικά τώρα, που γίνεται πάλι λόγος για αμερόληπτη και ανεξάρτητη ΕΡΤ, ήρθε για μια ακόμα φορά το δεύτερο γερμανικό κανάλι ZDF και η εκπομπή Frontal21 για να ενισχύσει αυτή την επιθυμία μου.
Η εκπομπή αναφέρεται λοιπόν στα δωράκια (κυρίως σαμπάνιες και ακριβά κρασιά), που συνήθιζε να στέλνει ένας Λιβανέζος έμπορος όπλων σε Γερμανούς πολιτικούς. Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι, ότι ένας από εκείνους που απολάμβαναν τα ευγενή ποτά ήταν ο πρώην υπουργός Εξωτερικών Φρανκ-Βάλτερ Στάινμαϊερ. Ο οποίος σήμερα... τυχαίνει να είναι και πρόεδρος της Γερμανικής Δημοκρατίας.
Οι αποκαλύψεις αφορούν το διάστημα από τα Χριστούγεννα του 2010, μέχρι και τα Χριστούγεννα του 2016. (Γιορτές αγάπης είναι αυτές!). Ο κύριος Στάινμαϊερ ουσιαστικά παραδέχτηκε την αλήθεια του ρεπορτάζ, πρόσθεσε βεβαίως ότι το γεγονός ότι είδε «δυο, τρεις φορές» τον Λιβανέζο Αχμάντ ελ Χουσεϊνί, σε καμιά περίπτωση δεν επηρέασε τις πολιτικές του αποφάσεις.
Αντίθετα ο πρώην καγκελάριος Γκέρχαρντ Σρέντερ και ο πρώην υπουργός Εσωτερικών Οττο Σίλλυ, που είναι επίσης στη «λίστα με τα δώρα» αρνήθηκαν οποιοδήποτε σχόλιο. Στους τυχερούς συμπεριλαμβάνονται επίσης και τρία υψηλόβαθμα στελέχη υπουργείων.
Ο Αχμάντ ελ Χουσεϊνί λειτούργησε μεταξύ άλλων ως μεσάζοντας στην διαδικασία πώλησης δύο γερμανικών φρεγατών στην Αλγερία, που συμφωνήθηκε το 2011 και έχει κόστος 2 δισ. ευρώ. Κατασκευάστρια η ΤhyssenKrupp. Ο Λιβανέζος ασχολήθηκε με τον εξοπλισμό τους, δουλειά που ανέλαβε η επίσης γνωστή μας Rheinmetall. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ των Γερμανών δημοσιογράφων ο δραστήριος έμπορος είχε καταφέρει να δημιουργήσει στο Βερολίνο ένα πολύ καλό δίκτυο επαφών, που έφτανε και μέσα στο Υπουργείο Άμυνας. Όταν είναι κανείς ανοιχτοχέρης, ανοίγουν και οι κατάλληλες πόρτες.
Σύμφωνα με τη γερμανική νομοθεσία, όποιο μέλος της κυβέρνησης λάβει κάποιο δώρο αξίας άνω των 153 ευρώ είναι υποχρεωμένο να το αναφέρει αυτό γραπτώς στον καγκελάριο. Κανείς από τους τρεις πολιτικούς του SPD δεν το έκανε...
Τα «κρασιά του εμπόρου όπλων», όπως ονομάζεται το σημερινό επεισόδιο του Frontal21 προβάλλεται απόψε το βράδυ από τη δημόσια γερμανική τηλεόραση. (Μην κάνετε συνειρμούς, τέτοιο θέμα στην Ελλάδα ούτε η δημόσια, ούτε καμιά ιδιωτική τηλεόραση δεν θα το τολμούσε)

Δεκέμβρης του ’44, Εμφύλιος, 1981


του Τάσου Παππά
Ποιες είναι οι λαμπρές παραδόσεις της Αριστεράς από τις οποίες εμπνέεται ο νέος ΣΥΡΙΖΑ; Διαβάζουμε στην Πολιτική Διακήρυξη: «Από τη δημιουργία του ΕΑΜ και την Εθνική Αντίσταση, τους δημοκρατικούς αγώνες κατά του μετεμφυλιακού κράτους, τον αγώνα του 114, τον αντιδικτατορικό αγώνα και την εξέγερση του Πολυτεχνείου, το μεταπολιτευτικό κύμα του εργατικού και φοιτητικού ριζοσπαστισμού και τη μεγάλη δημοκρατική έκρηξη του ’81».
Δύο απουσίες και μία προσθήκη προκαλούν ενδιαφέρον. Δεν υπάρχει αναφορά στον Δεκέμβρη του ’44 και στον Εμφύλιο 1946-49. Περίοδοι μεγάλης ιστορικής σημασίας για τη χώρα, τις οποίες το ΚΚΕ έχει τοποθετήσει σε περίοπτη θέση στην πλούσια αγωνιστική διαδρομή του.
Για τον ΣΥΡΙΖΑ όμως (προφανώς) ήταν δύο λανθασμένες επιλογές της τότε ηγεσίας του Κομμουνιστικού Κόμματος που οδήγησαν σε συντριπτικές ήττες το κίνημα και αποδείχτηκαν μοιραίες για την Αριστερά. Αν στην Πολιτική Διακήρυξη γινόταν θετική αναφορά και στον Δεκέμβρη του ’44 και στον Εμφύλιο, θα μπορούσε κάποιος να κατηγορήσει τον ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν αποκλείει την ένοπλη σύγκρουση ως μέσο για την κατάληψη της εξουσίας.
Κάτι τέτοιο το ΚΚΕ δεν έχει ενδοιασμούς να το δεχτεί, έχει όμως πρόβλημα ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος προσπαθεί να αποτινάξει τη ρετσινιά που συστηματικά επιχειρεί η Δεξιά να του κολλήσει, ότι κλείνει φιλικά το μάτι στις οργανώσεις που μετέρχονται τη βία για να πετύχουν τον στόχο τους ή ότι ανέχεται πρακτικές και υποθάλπει συμπεριφορές που κινούνται εκτός των ορίων της αστικής νομιμότητας και του κοινοβουλευτισμού.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι οι πιο φανατικοί της Νέας Δημοκρατίας (άλλοι βρίσκονται σε υπουργικές θέσεις, άλλοι σε νευραλγικά πόστα στα μέσα μαζικής ενημέρωσης) σε αρκετές περιπτώσεις στο πρόσφατο παρελθόν αποκαλούσαν τους συριζαίους «κατσαπλιάδες», λέξη που χρησιμοποιούσε κατά κόρον η Δεξιά εναντίον των κομμουνιστών και στον Εμφύλιο και στη συνέχεια, είτε κυβερνούσε η κουστουμαρισμένη εκδοχή της είτε η ένστολη.
Αξιοσημείωτη όμως ήταν η ένταξη στις λαμπρές σελίδες της Αριστεράς της «δημοκρατικής έκρηξης του 1981». Η συγκεκριμένη φράση ενδεχομένως να ξένισε ορισμένους. Πιθανότατα θα αναρωτηθούν «τι δουλειά έχουμε εμείς με το 1981, αυτό ανήκει στο ΠΑΣΟΚ». Λάθος. Η τότε Αριστερά πανηγύρισε για το αποτέλεσμα των εκλογών του 1981. Αρκεί μια ματιά στα πρωτοσέλιδα εκείνων των ημερών του «Ριζοσπάστη» και της «Αυγής». Οι ηγεσίες μάλιστα των κομμάτων της είχαν πιστέψει ότι τα ανοίγματα του ιδρυτή του ΠΑΣΟΚ στο αριστερό ακροατήριο και ο μονομέτωπος αγώνας που έδινε κατά της Δεξιάς θα μεταφράζονταν σε πρόταση για κυβερνητική συνεργασία μετά τις εκλογές. Αυτό δεν συνέβη, αλλά έπρεπε να περάσουν πέντε χρόνια για να διαλυθούν οι αυταπάτες της ιστορικής Αριστεράς.

Σήμερα τα πράγματα έχουν αντιστραφεί. Το κόμμα-πυλώνας της λεγόμενης δημοκρατικής παράταξης είναι ο ΣΥΡΙΖΑ. Στις τάξεις του βρίσκονται πολλά στελέχη του ΠΑΣΟΚ και στην κάλπη του πέφτουν οι ψήφοι των πολιτών που τα προηγούμενα χρόνια επέλεγαν το ΠΑΣΟΚ. Αυτός ο κόσμος έκανε τον ΣΥΡΙΖΑ κυβέρνηση δύο φορές, αυτός ο κόσμος τον κράτησε όρθιο τον Ιούλιο του 2019.
Δεν φτάνει όμως μόνον ο αντιδεξιός προσανατολισμός, χρειάζεται να προβληθούν και κείνα τα στοιχεία που τον είχαν δελεάσει και είχε στρατευθεί. Γι’ αυτό και οι συχνές αναφορές του Τσίπρα στον Ανδρέα Παπανδρέου, γι’ αυτό και η υιοθέτηση αναλύσεων και συνθημάτων που παραπέμπουν στο ΠΑΣΟΚ της δεκαετίας του ’80 - τελευταία πράξη εισοδισμού στο φαντασιακό των πασόκων ήταν η δήλωση Τσίπρα ότι ήταν σωστός ο ορισμός «μη προνομιούχοι» που είχε καθιερώσει ο Α. Παπανδρέου.
Οσοι αντιμετωπίζουν με δυσπιστία τέτοιου τύπου προσεγγίσεις πρέπει να συμφιλιωθούν με την ιδέα ότι δεν ήταν όλα όσα έκανε το παλαιό ΠΑΣΟΚ για πέταμα. Προσοχή όμως, γιατί υπάρχουν και οι κακόφημες πλευρές του. Αυτές δεν είναι για αντιγραφή, είναι για απόρριψη μετά βδελυγμίας.
Ανάγωγα
Μιλώντας ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας στη «Βραδυνή» είπε μεταξύ άλλων: «Ο Πρωθυπουργός έχει αναλάβει προσωπικά την αποστολή να επανασυστήσει την Πατρίδα μας στον κόσμο. Προβάλλει μια χώρα στην οποία αξίζει να ζει και να επενδύει κανείς. Μια χώρα που διεκδικεί ρόλο στην Ευρώπη και στον κόσμο. Που μπορεί να ονειρεύεται ξανά».
Αρα, η Ελλάδα πριν από τις 7 Ιουλίου του 2019, ήταν, σύμφωνα με τον κ. Πέτσα, μια χώρα παρίας, μια χώρα σκάνδαλο, μια χώρα περιθωριοποιημένη, μια χώρα που δεν άξιζε να την επισκέπτεται κανείς, μια χώρα όπου οι κάτοικοί της δεν μπορούσαν να ονειρευτούν. Η σοβαρότης είναι είδος εν ανεπαρκεία στη σημερινή κυβέρνηση.
efsyn

Στην «παρανομία» οι Μακεδονομάχοι...


Μετά από ένα διάστημα έντονης εθνικολαϊκιστικής πολιτικής και εργαλειοποίησης της Συμφωνίας των Πρεσπών για πρόσκαιρα κομματικά οφέλη, η ΝΔ ως κυβέρνηση «προσγειώνει» βίαια το κοινό που πίστεψε πραγματικά την ρητορική περί «προδοτών», απολαμβάνοντας τα οφέλη και τους δρόμους που άνοιξε για την ελληνική διπλωματία η Συμφωνία.
Τη συζήτηση αναζοπυρώνει η απόφαση του Δημάρχου Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη να μην δώσει άδεια σε μια σειρά σωματεία που ήθελαν να διαδηλώσουν ενάντια στη Συμφωνία αλλά και ενάντια στην «κωλοτούμπα» της νέας κυβέρνησης που από την πρώτη στιγμή μιλά, στο πιο υψηλό επίπεδο, για τα οφέλη της συμφωνίας αλλά και τη «πιστή της τήρηση προς όφελος των εθνικών συμφερόντων». 
Η απόφαση Μπακογιάννη εξυπηρετεί απόλυτα την κυβέρνηση που θα ήθελε να θαφτεί κάθε αναφορά και υπόμνηση στην εθνικιστική δημαγωγία του παρελθόντος. Όχι μόνο γιατί έκανε στροφή 180 μοιρών και οι «Μακεδονομάχοι» που φωτογραφήθηκαν στα συλλαλητήρια είναι σήμερα Υπουργοί αλλά και γιατί κάποιοι στο εσωτερικό που δυσφορούν με την ηγεσία, όπως ο Αντώνης Σαμαράς, θα ήθελαν να εμφανιστούν σε νέες διαδηλώσεις και να διατηρήσουν την ακραία θέση του παρελθόντος.
Το επιχείρημα ότι μετά τη συμφωνία παρήχθησαν πολιτικά αποτελέσματα που δεν μπορούν να ανατραπούν, αν και εύπεπτο, έρχεται σε σύγκρουση τόσο με τις κορώνες περί ακύρωσης όσο και με τη δράση πολλών ομάδων που δεν έχασαν ευκαιρία σε όλες τις εκλογικές αναμετρήσεις να στοχοποιήσουν στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ και να κεφαλαιοποιήσουν το πολιτικό κόστος για την προηγούμενη κυβέρνηση.
Πολιτικά αποτελέσματα, πράγματι υπάρχουν, και τα απολαμβάνει σήμερα όλη η χώρα: Ήρθη μια διεθνής απομόνωση, έφυγε μια γείτονα χώρα από τη ρωσική και τουρκική σφαίρα επιρροής και προκολλήθηκε στη Δύση, αναδείχτηκε ο ηγετικός ρόλος της Ελλάδς στα Βαλκάνια και την Ευρώπη, όπως πιστοποιεί η μεγάλη διεθνής αναγνώριση που απολαμβάνει ακόμη ο Αλέξης Τσίπρας για την επιλογή του. Αλλά και χθες, ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ υπέγραψε τη συμφωνία με την οποία η Ελλάδα ελέγχει πλέον το  FIR της Βόρειας Μακεδονίας με  δικά της μαχητικά αεροσκάφη, αποκλείοντας την Τουρκία,  ενώ ήδη έχει ξεκινήσει η εκπαίδευση του Στρατού της από τον Ελληνικό. Όλα αυτά, και πολλά ακόμη, τα πέτυχε η «επιζήμια» και προδοτική συμφωνία.
Όμως η «κωλοτούμπα των Πρεσπών» δεν «καταπίνεται» εύκολα από τις ομάδες τις οποίες «αγκάλιασε» προεκλογικά η ΝΔ. Αν και ορισμένοι «εξαφανίστηκαν» καθώς οι αντιδράσεις τους τροφοδοτούνταν από την τότε αξιωματική αντιπολίτευση, υπάρχουν κάποιοι που στέλνουν σήμερα το δικό τους σαφές μήνυμα στον Κυριάκο Μητσοτάκη. «Δεν ξεχνάμε» τονίζει η Παμμακεδονική Ένωση ΗΠΑ, εκ των βασικών διοργανωτών των συλλαλητηρίων και ειδικά του Συντάγματος, καταγγέλλοντας την «κυβίστηση» του σημερινού πρωθυπουργού.
Και αφού κάποιοι, «σίγησαν», είτε επειδή «επιβραβεύτηκαν» από τη νέα κυβέρνηση, είτε επειδή ίσως περιμένουν ακόμη κάτι, όσοι παρέμειναν «συνεπείς Μακεδονομάχοι», περνάνε πλέον στο «περιθώριο». 'Ωρα είναι να μας πουν, μαζί με μίντια του «ανένδοτου», πως πρόκειται τελικά για... «εθνικιστές». 
tvxs

Εκατό πρώτες μέρες… έτσι χωρίς πρόγραμμα και τα χειρότερα έπονται



Δέκα σημεία πρόωρης κυβερνητικής αποτυχίας
του Γιώργου Λακόπουλου
Τα φώτα της ράμπας χαμηλώνουν σταδιακά. Και αυτό που διακρίνεται στο ημίφως -που δημιουργεί το …άπλετο επικοινωνιακό φως των ΜΜΕ -είναι ότι η πολυδιαφημισμένη, μόλις εξελέγη, κυβέρνηση  Μητσοτάκη, δίνει τη θέση της σε ένα βαβυλωνιακό  σχήμα παραγόντων που προχωρούν στα τυφλά. Χωρίς πρόγραμμα και  με μόνη επιδίωξη την επικυριαρχία τους στον κρατικό μηχανισμό.
Στο παρελθόν οι κυβερνήσεις συνήθιζαν να προβάλουν τι κάνουν τις «πρώτες εκατό μέρες» τους μετά τις εκλογές. Για την κυβέρνηση Μητσοτάκη περισσότερο εντυπωσιακό είναι τι δεν κάνει.  Δεν υπάρχει, στη Μεταπολίτευση τουλάχιστον, κυβέρνηση που σε τόσο μικρό διάστημα να έχει δείξει τόσο έντονα σημασία αποτυχίας.  Και να έχει υποστείλει εξευτελιστικά τόσες από τις προεκλογικές της σημαίες.
Ύστερα από μερικές εβδομάδες έντονης προπαγάνδας για τον «καλύτερα προετοιμασμένο Πρωθυπουργό» η κυβέρνηση Μητσοτάκη  δείχνει ότι «ο βασιλιάς είναι γυμνός». Η κυβερνητική προπαγάνδα συνεχίζει τα μεγάλα λόγια και την κούφια αυτοεπιβεβαίωση, με τους ίδιους μιντιακούς παράγοντες στους ίδιους ρόλους. Αλλά η πρόωρη κυβερνητική αποτυχία αποτυπώνεται στα δέκα σημεία που ακολουθούν:
1.Το επιτελικό κράτος είναι  ΙΧ  κράτος
Οι περίτεχνες νομοθετικές  πρωτοβουλίες του Γ. Γεραπετρίτη για το διαβόητο «επιτελικό κράτος» αποδείχθηκαν μέθοδος για να προστεθούν  δίπλα – ή καλύτερα πάνω- από τους υπουργούς και υφυπουργούς μερικές δεκάδες συμβούλων και εκατοντάδες μετακλητών στην υπηρεσία του Πρωθυπουργού.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης,  πρώτα  διόρισε 51 υπουργούς και υφυπουργούς -από τους οποίους οι 21 εξωκοινοβουλευτικοί -και μετά τους ακύρωσε  τοποθετώντας γκαουλάιτερς πάνω από τον καθένα. Όσοι έχουν εγκατασταθεί δίπλα του στο Μέγαρο Μαξίμου είναι κυβέρνηση στη θέση της κυβέρνησης. 
2. Χώρα χωρίς εξωτερική πολιτική και υπουργό Εξωτερικών
Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση είναι το υπουργείο Εξωτερικών, στο οποίο τη βασική εξωτερική πολιτική ασκεί ο Πρωθυπουργός και τα υπόλοιπα η διπλωματική του σύμβουλος -στην οποία δίνει το προβάδισμα έναντι του Νίκου Δένδια ακόμη και δημοσίως , με αντίστοιχους συμβολισμούς.
Κατά την πρωθυπουργική παρουσία στον ΟΗΕ στους συμβολισμούς εντάχθηκε και η άσκηση… οικογενειακής εξωτερικής πολιτικής- με την επίσημη παρουσία της συζύγου του Πρωθυπουργού στα έδρανα της ελληνικής αποστολής.
Η συνάντηση που δεν έγινε με τον Τραμπ, η συνάντηση με τον Ερντογάν που καλύτερα να μην έχει γίνει, η δημοσιοσχεσίτικη παρουσία του Πρωθυπουργού σε τρεις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες που προηγήθηκε και η αφωνία της ελληνικής διπλωματίας σε όσα συμβαίνουν στην περιοχή, δείχνουν εδώ και τρεις μήνες η χώρα δεν έχει εξωτερική πολιτική.
Η διεθνής δραστηριότητα της χρησιμοποιείται περισσότερο για το πολιτικό μάρκετινγκ του Πρωθυπουργού παρά για την προώθηση της πολιτικής της. Τα «νον πέηπερς» για την Αμερική το απέδειξαν.
3. Πρέσπες: Και κλάμα οι «Μακεδονομάχοι»
Στο Μακεδονικό ο Κυριάκος Μητσοτάκης κάνει αυτό που θα έκανε εξ αρχής αν δεν υπήρχε ο Σαμαράς να τον κατεβάζει στα συλλαλητήρια. Και αν δεν επιδίδονταν σε αχαλίνωτη ψηφοθηρία με σημαία τη μισαλλοδοξία των «Μακεδονομάχων» που θα έδιναν και το αίμα τους-εκτός από την ψήφο της στη ΝΔ -για τη «Μακεδονία τους», αλλά μετεκλογικά κάποιος τους ψέκασε  και χάθηκαν.
Έμεινε μόνο η «προδοσία» της Συμφωνίας, την οποία υπηρετεί κανονικά ο Πρωθυπουργός. Η συνάντηση με τον ομόλογό του της Βόρειας Μακεδονίας πήγε καλά - πλην της γελοιότητας να μην αναφέρει ούτε ο ίδιος, ούτε το κρατικό ΑΠΕ -που εποπτεύει-. ποιας χώρας είναι πρωθυπουργός ο Ζόραν Ζάεφ.
4. Το Μάτι τώρα βγάζει μάτι
Με αντίστοιχο τρόπο ο Πρωθυπουργός άφησε πίσω και την ψηφοθηρία επί των πτωμάτων και της στάχτης στο Μάτι, στην οποία κερδοσκόπησε πολιτικά χωρίς δισταγμούς. Αφού είχε ήδη αποκαταστήσει τον αρχηγό της ΕΛΑΣ που ξήλωσε ο Τσίπρας, διακήρυξε από βήμα του ΟΗΕ ότι η πυρκαγιά  ήταν «αδύνατο» να αναχαιτιστεί και τη συνέδεσε με την κλιματική αλλαγή.
5.Προσφυγικό: Ο Μητσοτάκης «δεν φυλάει τα σύνορα», αλλά ο Άδωνις δεν  διώχνει τους «λαθρομετανάστες»
Αντίστοιχη είναι η στάση του Κυριάκου Μητσοτάκη στο Προσφυγικό. Αφού κερδοσκόπησε για χρόνια με όργανα τους ακροδεξιούς και την ομάδα Σαμαρά τώρα ανακαλύπτει τις γεωπολιτικές μεταβολές, καθώς δεν τον παίρνει να λέει ότι τους μετανάστες τους φέρνει ο Τσίπρας που δεν φυλάει τα σύνορα. Τώρα δεν τα φυλάει ο ίδιος. Όπως δεν παίρνει και τον Άδωνι να διώξει, α λα Σαλβίνι, τους μετανάστες.
6.Οι δανεικές φοροαπαλλαγές
Η δραστική μείωση των φόρων για όλους  και σε όλα που υποσχέθηκε προεκλογικά η ΝΔ χάθηκαν μετεκλογικά. Περιορίσθηκε στις φοροαπαλλαγές που προέβλεπε ο κρατικός προϋπολογισμός με τις υπογραφές του Τσίπρα και του Τσακαλώτου. Οι  υποσχέσεις  Μητσοτάκη μετακομίζουν στις καλένδες μαζί με τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων και τις μπουλντόζες στο Ελληνικό.
7. Οι επενδυτές που φεύγουν και η ανάπτυξη που δεν έρχεται
Η προεκλογική ΝΔ έλεγε ότι το μόνο εμπόδιο για επενδύσεις είναι ο ΣΥΡΙΖΑ που δεν τις θέλει. Όταν έλθει ο Μητσοτάκης, οι επενδυτές που συνωστίζονται στα σύνορα θα ορμήσουν. Ο ΣΥΡΙΖΑ έφυγε, αλλά φεύγουν και οι επενδυτές όπως είδαμε στο Ελληνικό. Όσοι μένουν είναι οι ίδιοι με τους οποίους συζητούσε και η κυβέρνηση Τσίπρα. Την ίδια στιγμή οι καλύτεροι φίλοι του Πρωθυπουργού -όπως το ΔΝΤ- προβλέπουν ανάπτυξη όση και επί  ΣΥΡΙΖΑ. Το 4% το πήρε το «Εύρηκα».
8.Οι καλές δουλειές για τα …καλά παιδιά
Προεκλογικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης διαφήμιζε ότι ξέρει τον τρόπο να φέρει » καλοπληρωμένες δουλειές για όλους». Το υλοποιεί κατά το μισό: βρέθηκαν καλοπληρωμένος δουλειές, αλλά όχι για όλους. Τις πήραν οι ημέτεροι μετακλητοί και οι ημέτεροι δημοσιογράφοι.
9.Novartis: Η αναστροφή του σκανδάλου και οι φωνές του κλέφτη για να φοβηθεί ο νοικοκύρης
Με το σκάνδαλο Νοβάρτις η κυβέρνηση Μητσοτάκη γράφει ιστορία στα πολιτικά και δικαστικά χρονικά: αντί να συμβάλλει ώστε να τιμωρηθούν όσοι εμπλέκονται στο πανθομολογούμενο σκάνδαλο,  οργανώνει την τιμωρία όσων το αποκάλυψαν και το ερευνούν. Για πρώτη φορά στον πολιτισμένο κόσμο κυβέρνηση δεν θέλει να τιμωρηθούν οι ελεγχόμενοι, αλλά οι …εισαγγελείς που τους ελέγχουν.
10. Η ΔΕΗ: κατασκευάζοντας ένα σκάνδαλο από την αρχή- εις μνήμην Παντσαβόλτα
Προτού καλά αναλάβει η νέα κυβέρνηση έβαλε μπροστά την κατασκευή ενός σκανδάλου, παραπέμποντας στην παλαιότερη κυβέρνηση του πατρός Μητσοτάκη με την ΑΓΕΤ και τον αλήστου μνήμης επενδυτή Παντσαβόλτα- που άνοιξε την πόρτα του Ειδικού Δικαστηρίου. Τώρα το σχέδιο είναι να μείνει η ΔΕΗ χωρίς καταναλωτές,  με αποφάσεις που στέλνουν τους πελάτες της στους ιδιώτες.

Διαχείριση της προσφυγικής κρίσης με το μυαλό στους «Μπογδάνους»



του Πέτρου Κατσάκου
Όταν κάποιοι αποφασίζουν να προστατεύσουν τον «ευρωπαϊκό τρόπο ζωής», είναι φρόνιμο να σβήνουν διακριτικά από τη δημόσια συζήτηση τους «πρόσφυγες» και να προκρίνουν την έννοια του «μετανάστη».
Είναι, βλέπεις, ο μετανάστης μια λέξη απαλλαγμένη από συναισθηματικά φορτία που υποχρεωτικά σε βαραίνουν πολιτικά όταν έχεις να αντιμετωπίσεις την προσωρινή φιλοξενία κάποιων ανθρώπων σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης σε αντίθεση με τους κινδύνους αλλοίωσης πολιτισμικών και θρησκευτικών ισορροπιών στο εσωτερικό της χώρας ή γενικότερα της Γηραιάς Ηπείρου από μεγάλες πληθυσμιακές ομάδες που αναζητούν μια νέα μόνιμη κατοικία στην Ευρώπη.
Τα αποτελέσματα του κοινωνικού αυτοματισμού και της συστηματικής ξενοφοβικής προπαγάνδας στα χρόνια της κρίσης έχει εκπαιδεύσει σημαντικό κομμάτι της κοινωνίας στη δαιμονοποίηση των μεταναστών που έρχονται σήμερα να αντικαταστήσουν -μετά από μια αυθαίρετη κυβερνητική γενίκευση- τον ερχομό των προσφύγων στην Ελλάδα.
Με μια κυβέρνηση που αντιμετωπίζει την αύξηση των αφίξεων των τελευταίων εβδομάδων ως ένα πρόβλημα που πρέπει να το διαχειριστεί με κύριο γνώμονα το τι θα πει το υπερσυντηρητικό και ξενοφοβικό κομμάτι του εκλογικού της σώματος γίνονται εύκολα κατανοητοί οι λόγοι της επιλογής μιας αντιμεταναστευτικής ρητορικής.
Μιας ρητορικής που στην πράξη θα γεμίσει τη χώρα με «Αμυγδαλέζες» μέσα στις οποίες σκοπεύει να κρύψει την πολιτική αδυναμία διαχείρισης μιας μεγάλης μάζας ψηφοφόρων που στις βάρκες του Αιγαίου βλέπει «λαθραίους» εισβολείς και στον πάτο της θάλασσας μετράει κάποιους «λιγότερους».
Όταν λοιπόν η Νέα Δημοκρατία του Κυρ. Μητσοτάκη, του Γεωργιάδη, του Βορίδη και του Πλεύρη έχει κατά νου μονάχα το τι θα πουν και πώς θα αντιδράσουν οι ψηφοφόροι του Μπογδάνου και του κάθε Μπογδάνου, τότε τα αποτελέσματα της πολιτικής της όλο και μετατοπίζονται επικινδύνως προς τα άκρα. Γιατί, όταν ο ακροδεξιός πληθυσμός της Ν.Δ. ξεσπά κατά του Γ. Κουμουτσάκου τη στιγμή που ο τελευταίος αναγκάζεται να παραδεχθεί τα γεωπολιτικά χαρακτηριστικά της κρίσης, τότε εύκολα μπορεί κανείς να αντιληφθεί πώς θα αντιδράσουν οι ψηφοφόροι της αν η κυβέρνηση αρχίσει να ανοίγει νέες δομές φιλοξενίας προσφύγων στα αφιλόξενα εδάφη “γαλάζιων” δημάρχων και περιφερειαρχών.
Με τη δοκιμασμένη συνταγή των λαθραίων μεταναστών, την καλλιέργεια του φόβου, την έτοιμη λύση των κελιών και του συρματοπλέγματος, αλλά και την επίδειξη δύναμης στο Αιγαίο και τον Έβρο θα πορευτεί στο εξής η Ν.Δ. για χάρη των ψηφοφόρων της διακινδυνεύοντας ακόμη και τη δημιουργία επικίνδυνων εντάσεων στο Αιγαίο.
avgi

Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2019

Είναι ο σοσιαλισμός επίκαιρο αίτημα;


Είναι ο σοσιαλισμός επίκαιρο αίτημα;

του Τάσου Παππά
Συνήθως οι «Πολιτικές Διακηρύξεις» των αριστερών κομμάτων, όταν βρίσκονται λίγο πριν από την εκλογική επικράτησή τους ή έπειτα από διαχειρίσιμες ήττες, είναι κείμενα με μπόλικη φλυαρία, στολισμένα με βαρύγδουπους χαρακτηρισμούς, πλούσια σε εξωραϊσμούς, αρκετά ευρύχωρα για να δελεάσουν κόσμο και κοσμάκη και πρέπει να ψάξεις με επιμέλεια για να εντοπίσεις τι θέλει να πει και κυρίως τι επιδιώκει ο... ποιητής, δηλαδή η ομάδα που ανέλαβε για λογαριασμό της ηγεσίας να τα συντάξει.
Η πολιτική διακήρυξη του ΣΥΡΙΖΑ δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση στον κανόνα. Ως προς αυτό καμία έκπληξη. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος, σύμφωνα με τον Αλ. Τσίπρα, πρέπει να ανοίξει, να μεγαλώσει και να αλλάξει, μιλά ανοιχτά για σοσιαλισμό. Τα τρολ της Δεξιάς και οι οπαδοί της θεωρίας ότι δεν υπάρχει εναλλακτική λύση είναι βέβαιο πως θα πιάσουν δουλειά. Αναμένεται να πρωταγωνιστήσουν οι προερχόμενοι από την Αριστερά που στα νιάτα τους δεν σήκωναν μύγα στο σπαθί τους, αλλά τώρα έχουν γίνει οι καλύτεροι απολογητές του νεοφιλελευθερισμού.
Στην Πολιτική Διακήρυξη αναφέρεται με εμφατικό τρόπο ότι το δίλημμα στις μέρες μας είναι «Σοσιαλισμός ή Βαρβαρότητα». Η φράση χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον Φρίντριχ Ενγκελς, έγινε γνωστή από τη Ρόζα Λούξεμπουργκ και ήταν ο τίτλος της ομάδας η οποία δραστηριοποιήθηκε στη Γαλλία την περίοδο 1948-1965 με κεντρική φιγούρα τον Κορνήλιο Καστοριάδη.
Δεν μπαίνει επί της ουσίας -δεν θα μπορούσε άλλωστε να γίνει αυτό στο πλαίσιο μιας διακήρυξης- ωστόσο γίνεται σαφής διάκριση και από τις ειδυλλιακές κατασκευές που υπάρχουν στα εγχειρίδια των ουτοπιστών και από τις πρακτικές που οδήγησαν σε δεσποτικές παρεκκλίσεις τις επεξεργασίες των θεωρητικών του κομμουνιστικού ιδεώδους: «Το αίτημα του σοσιαλισμού δεν περιγράφει ούτε μια ουτοπία, ούτε ένα καθεστώς. Αποτελεί μια απελευθερωτική διαδικασία.
Με τομές και ρήξεις, χωρίς νομοτελειακά προκαθορισμένη πορεία ή αποτέλεσμα. Μια διαδικασία που προφανώς θα περιλαμβάνει και πισωγυρίσματα, αλλά ποτέ δεν θα παίρνει τα μάτια από τον στόχο. Μια κοινωνία που η παραγωγή θα οργανώνεται δημοκρατικά με κριτήριο την ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών, την εκπλήρωση των επιθυμιών και όχι το κέρδος».
Το γενικόλογο αυτό σχήμα πρέπει να «γεμίσει» με συγκεκριμένες στοχεύσεις στο πεδίο της οικονομίας, της πολιτικής και των θεσμών. Με λίγα λόγια πρέπει να δοθούν απαντήσεις στα μείζονος σημασίας ερωτήματα: Ποιο παραγωγικό μοντέλο έχει ανάγκη η χώρα; Πώς συμφιλιώνονται η ελευθερία με την ασφάλεια, χωρίς εκπτώσεις και για τα δύο αγαθά;
Ποια Ευρώπη θέλει η Αριστερά; Με ποιο τρόπο θα ενταχθούν οι πολίτες στις διαδικασίες λήψης των αποφάσεων που τους αφορούν; Πώς θα θεραπευτούν οι βλάβες που έχουν προκληθεί στο σώμα της δημοκρατίας εξαιτίας της υποχώρησης της πολιτικής και της κυριαρχίας των οικονομικών ελίτ; Ποιοι μηχανισμοί πρέπει να δημιουργηθούν ώστε να αντιμετωπιστεί η ανεξέλεγκτη δράση του παρασιτικού καπιταλισμού; Ποιο είναι το περιεχόμενο του νέου διεθνισμού;
Δεν πρόκειται για εύκολη υπόθεση (κάθε άλλο), αν κρίνουμε από την εκκωφαντική αμηχανία και την προγραμματική αφλογιστία που επικρατεί σε όλες τις εκδοχές της Αριστεράς παντού στον κόσμο. Επίσης ένα κόμμα εξουσίας, όπως είναι πια ο ΣΥΡΙΖΑ, δεν έχει την πολυτέλεια να ασχολείται μόνο με τα μεγάλα και τα σπουδαία, παραμελώντας την καθημερινότητα των πολιτών και αδιαφορώντας για τις συνέπειες που προκαλούν στους εργαζόμενους και στα μεσαία στρώματα οι σκληρές πολιτικές της Δεξιάς, τις οποίες αναλαμβάνουν να εκλαϊκεύσουν και να παρουσιάσουν ως αναγκαίες τα ελεγχόμενα μέσα δήθεν ενημέρωσης και οι ειδικοί στις λαθροχειρίες κεντροαντιαριστεροί συνοδοιπόροι της.
Η σωστή δοσολογία είναι το ζητούμενο. Πολλές προσπάθειες στο παρελθόν απέτυχαν επειδή δεν βρήκαν το μέτρο. Αλλες διολίσθησαν στον σεχταρισμό και περιθωριοποιήθηκαν, άλλες στο όνομα του ρεαλισμού προσαρμόστηκαν, συμβιβάστηκαν και κατέληξαν δεκανίκια του συστήματος. Με αυτούς τους κινδύνους θα κληθεί να αναμετρηθεί και ο ΣΥΡΙΖΑ.

Ανάγωγα

Προς πολιτικούς, δημοσιογράφους και εκδότες: Προσέξτε πού τρώτε, τι τρώτε και κυρίως με ποιους τρώτε. Σέρνονται σκευωρίες.
efsyn

Ένας από αυτούς λιγότερος, είπαν

της Έλλης Πράντζου
Ένα παιδί σε στάση εμβρυακή τόλμησε μια μέρα να ονειρευτεί πώς θα ήταν η ζωή αν είχε γεννηθεί αλλού, αλλιώς, αν ήταν κάποιος άλλος. Είχε κρυφτεί λίγο νωρίτερα μέσα σ’ ένα άδειο χαρτόκουτο που θα ήθελε πολύ η παιδική του φαντασία να μπορούσε να το βαφτίσει κάστρο, φρούριο ή έστω σπίτι.
Πώς θα ήταν η ζωή αν είχε γεννηθεί αλλού, αλλιώς, αν ήταν κάποιος άλλος; Πώς μοιάζει ο ουρανός στα μάτια των άλλων παιδιών; Με τι μοιάζει ο καυτός ήλιος όταν δεν είναι δύσπνοια αλλά ευκαιρία για εκδρομή, πώς είναι να ζεσταίνεσαι τους χειμώνες μέσα σε αγκαλιές αντί να παγώνεις μες στο ίδιο σου το χνώτο; Τι θυμίζουν η φιλία, το παιχνίδι, η αποδοχή; Τι σημαίνει να είσαι παιδί κάπου όπου μπορούν να σε αγαπάνε;
Πώς είναι να μην πεινάς, να γελάς από χαρά κι όχι από κεκτημένη ταχύτητα, να φοβάσαι το σκοτάδι αντί για το αύριο; Πώς είναι να ξέρεις ότι έχεις δικαίωμα να ονειρεύεσαι; Πώς είναι να τρέχεις στην αγκαλιά των γονιών σου μετά από έναν εφιάλτη αντί να ξυπνάς στον ίδιο τον εφιάλτη κάθε πρωί; Πώς είναι να σε ρωτούν “τι θες να γίνεις όταν μεγαλώσεις;” και να απαντάς ό,τι σου κατέβει νιώθοντας πως κάποτε θα έχεις δυνατότητα να το παλέψεις;
Πώς είναι να ξαπλώνεις αντί να σε στοιβάζουν, να σε σκεπάζουν αντί να σε στριμώχνουν, να μοσχοβολάς αντί να σε θεωρούν φύσει βρόμικο επειδή ζεις στα χώματα, τρέχεις στους καταυλισμούς, κυλιέσαι στις λάσπες; Πώς είναι να έχεις γύρω σου παιχνίδια αντί για σκουπίδια; Πώς είναι να ζηλεύεις παγωτό σε χέρι παιδικό αντί να λοξοκοιτάς πρέζα καρφωμένη σε φλέβα καταραμένου;
Πώς είναι να σε βρίσκουν όλοι χαριτωμένο αντί να σε θεωρούν παντού ανεπιθύμητο; Πώς είναι να νιώθεις χρήσιμος κι όχι περιττός; Πώς είναι να μη σε μισούν για το χρώμα σου, για μια τυχαία θρησκεία απ’ αυτές των μεγάλων, για έναν τόπο που σέρνεις πίσω σου και που σε έφτυσε κι εκείνος επιδεικτικά για να σε ξεβράσει το κύμα σαν παρία στο πουθενά τους; Πώς είναι να βλέπεις τη ζωή ευκαιρία κι όχι βάσανο;
Πώς είναι να ζεις;
Η φαντασία δεν εγκαταλείπει ποτέ τα παιδιά. Απλώς διαφέρει από παιδί σε παιδί, από ζωή σε ζωή.
Πώς είναι, λοιπόν, να ζεις;
Το παιδί πέρασε τις τελευταίες στιγμές της δικής του σύντομης ύπαρξης μέσα σ’ εκείνο το χαρτόκουτο. Πέντε χρόνια κράτησε αυτή κι όμως τόλμησε να ονειρευτεί πώς θα ήταν αν ζούσε κάπου αλλού, αλλιώς, αν ήταν κάποιος άλλος. Άραγε η φαντασία του κατάφερε να κάνει το χαρτόκουτο κάστρο, φρούριο ή έστω σπίτι κι εκείνον γενναίο επαναστάτη πριν πέσει ηρωικά στο όνομα όσων δεν πρόλαβε να ζήσει;
Όταν πέθανε το αγόρι βρέθηκαν πολλοί να πουν “καλύτερα, ένας από αυτούς λιγότερος”.
Γιατί πέντε χρόνια έζησε κι όμως πρόλαβε να πληρώσει για τα εγκλήματα όλου του κόσμου και να φταίξει για την τυχαιότητα της γέννησής του.
Πέντε χρονών σκοτώθηκε κι ήταν στις συνειδήσεις τους σαν να καθάρισε λεκές από καλό κοστούμι.

Λέτε να βάλει εμπόδια η κυβέρνηση στα σχέδια Μαρινάκη;


Λέτε να βάλει εμπόδια η κυβέρνηση στα σχέδια Μαρινάκη;

του Δημήτρη Κανελλόπουλου
Μία ριζοσπαστική πρόταση στη Βουλή από τον Νίκο Παππά: να μπει σφήνα η ΕΡΤ στην προσπάθεια εξαγοράς της Nova από τον Βαγγέλη Μαρινάκη.
Η ΕΡΤ διαθέτει αποθεματικό 200 εκατομμύρια ευρώ, ο Βαγγέλης Μαρινάκης πάει να εξαγοράσει τη Nova κοψοχρονιά -μόλις με 45 εκατ.- είναι ευκαιρία λοιπόν η ΕΡΤ με μία κίνηση ματ να μπει και στη συνδρομητική τηλεόραση.
Ετσι θα αποφύγουμε και την ακόμα μεγαλύτερη υπερσυγκέντρωση των ΜΜΕ στα χέρια ενός ολιγάρχη. Χώρια που δεν θα αλλοιώνεται και το πρωτάθλημα με τον ιδιοκτήτη μίας ομάδας (Ολυμπιακός) να διαχειρίζεται τα τηλεοπτικά δικαιώματα (Nova) των αντίπαλων ομάδων.
Το ίδιο βέβαια γίνεται με το πρακτορείο διανομής Τύπου «Αργος» και τα ΝΕΑ και το ΒΗΜΑ: ανήκουν στον ίδιο επιχειρηματία. Και ω -τι σύμπτωση- στον Βαγγέλη Μαρινάκη πάλι.
Είναι πολύ εύστοχη η πρόταση του Νίκου Παππά. «Πάγωσε» ο υφυπουργός στον πρωθυπουργό και κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας μόλις την άκουσε.
Η πιθανότητα ωστόσο η κυβέρνηση αυτή να μπει εμπόδιο στα σχέδια του Βαγγέλη Μαρινάκη δεν παίζει, όπως καταλαβαίνετε. Μην κοροϊδευόμαστε. 
efsyn

Ήταν κάποτε μια φιλόδοξη αναθεώρηση...



Αλλιώς ξεκίνησε η συνταγματική αναθεώρηση, αλλιώς εξελίσσεται κι εντελώς αλλιώς θα καταλήξει. Καθώς απαιτούνται, ως γνωστόν, δύο Βουλές για την ολοκλήρωσή της.
του Βασίλη Πάικου
Και στις δύο αυτές Βουλές οι πολιτικοί συσχετισμοί είναι εκ διαμέτρου αντίθετοι. Στην πρώτη, την προ-αναθεωρητική, με κυβερνητική πλειοψηφία ΣΥΡΙΖΑ, σχεδιαζόταν μια φιλόδοξη αναθεώρηση με «υψηλόφρονες» στόχους. Αναθεώρηση θεσμικά προοδευτική και κοινωνικά ευαίσθητη. Ενώ στη δεύτερη, στην παρούσα Βουλή, την αναθεωρητική, με πλειοψηφία Ν.Δ., βρισκόμαστε μπροστά στην απειλή της πλήρους συντηρητικής αναδίπλωσης...
Ευτυχώς να πεις που η Ν.Δ. είναι υποχρεωμένη να περιοριστεί στις διατάξεις τις κριθείσες από την προηγούμενη Βουλή ως αναθεωρητέες. Και δεν μπορεί να προσθέσει δικές της. Όπως, για παράδειγμα, το άρθρο 16 για χάρη των ιδιωτικών πανεπιστημίων ή το άρθρο 24 με σκοπό τη διευκόλυνση του αποχαρακτηρισμού των δασικών εκτάσεων.
Μπορεί όμως να τροποποιήσει (ή και να ανατρέψει) την αναθεωρητική κατεύθυνση των προς αναθεώρηση διατάξεων. Ή και κάποιες απ’ αυτές να τις ακυρώσει ολωσδιόλου. Και θα πρέπει να θεωρείται απολύτως βέβαιο πως θα το κάνει. Και εδώ, επ’ αυτού ακριβώς, θα κριθεί ο πολιτικός (και ο ιδεολογικός εν προκειμένω) προσανατολισμός του ΚΙΝ.ΑΛΛ. Δεδομένου ότι για τις διατάξεις που στην προαναθεωρητική Βουλή εγκρίθηκαν με 151 ψήφους απαιτούνται σήμερα τουλάχιστον 180. Και οι δικές της βουλευτικές ψήφοι, ακόμη και μαζί μ’ εκείνες της «Ελληνικής Λύσης» του Βελόπουλου, δεν επαρκούν.
Αν κρίνει κανείς δε από την ήδη διεξαγόμενη σχετική συζήτηση, η Ν.Δ. του Κυριάκου Μητσοτάκη αντιμετωπίζει την αναθεώρηση του συντάγματος και με κριτήρια τρέχουσας επικαιρότητας. Κι ας πρόκειται για τον καταστατικό χάρτη της χώρας, που δεν θα μπορεί ν’ αλλάξει και πάλι πριν από την παρέλευση τουλάχιστον δεκαετίας.
Χαρακτηριστικό το παράδειγμα του τρόπου εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας. Όπου επιδιώκει τώρα τη δυνατότητα εκλογής του ακόμη και με 151 ψήφους. Αντίθετα με ό,τι υποστήριζε παλαιότερα ο αρχηγός της. Λογική η οποία, εκτός των άλλων, καταργεί τη βασική συνταγματική πρόβλεψη για υπερκομματικό ανώτατο άρχοντα, οδηγώντας σε στενά κομματική επιλογή. Και τούτο μόνο και μόνο επειδή επίκειται η εκλογή Προέδρου...
Καρικατούρα...

Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η προσπάθεια της Ν.Δ. να διαφοροποιήσει προς τα κάτω, από 200 σε 180, τον αριθμό των βουλευτικών ψήφων, των απαιτούμενων για την άμεση εφαρμογή του όποιου εκλογικού συστήματος νομοθετείται. Προκειμένου, με τη συνδρομή του ΚΙΝ.ΑΛΛ., να καταργήσει άμεσα το ψηφισμένο ήδη σύστημα της απλής αναλογικής. Το ενδιαφέρον εν προκειμένω έγκειται στο γεγονός ότι δεν πρόκειται για αναθεωρητέα συνταγματική διάταξη. Θα το επιχειρήσει τελικά; Αν το κάνει, θα πρόκειται, απλώς, για πολιτικό πραξικόπημα.
Από ’κεί και πέρα είναι βέβαιο πως η Ν.Δ. δεν προτίθεται να υπερψηφίσει την προς αναθεώρηση διάταξη περί «ουδετερόθρησκου» κράτους. Έχει άλλωστε δεσμευτεί ο ίδιος ο πρωθυπουργός ενώπιον του αρχιεπισκόπου ότι δεν πρόκειται ν’ αλλάξει το παραμικρό στις σχέσεις Πολιτείας - Εκκλησίας. Το ίδιο ισχύει και προκειμένου για την επίσης αναθεωρητέα περί δεσμευτικότητας του πολιτικού όρκου διάταξη.
Δεν φαντάζομαι ότι μπορεί να υπάρχει κάποιος που να πιστεύει πως η Ν.Δ. του Κυριάκου Μητσοτάκη θα συναινέσει στην κατοχύρωση του δημόσιου χαρακτήρα του νερού και της ηλεκτρικής ενέργειας. Κι ας έχει η σχετική διάταξη κριθεί αναθεωρητέα από την προηγούμενη Βουλή. Οι εξόφθαλμοι κυβερνητικοί σχεδιασμοί σχετικά με το μέλλον της ΔΕΗ, αλλά και η περί «φθηνού νερού» επιδέξια προετοιμασία της κοινής γνώμης, βοούν περί των προθέσεων των σήμερα κυβερνώντων.
Και δεν φαντάζομαι, από την άλλη, να πιστεύει κανείς ότι ο Μητσοτάκης θα υπερψηφίσει την «καθολική πρόσβαση στις υπηρεσίες Υγείας». Ή την εξασφάλιση «αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης» για όλους τους πολίτες. Ή την κατοχύρωση «των συλλογικών διαπραγματεύσεων και του ελάχιστου μισθού». Ή ακόμη τη διευκόλυνση της «διενέργειας δημοψηφισμάτων με λαϊκή πρωτοβουλία»...
Πρόκειται για κάποια μονάχα από τα αναθεωρητικά δεδομένα τα ψηφισμένα από την πλειοψηφία του ΣΥΡΙΖΑ της προαναθεωρητικής Βουλής. Τα οποία δεν υπάρχει αμφιβολία πως θα περιπέσουν τώρα στα αζήτητα. Μιας και βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση προς τα θεμέλια της υπερσυντηρητικής από τη μια, της νεοφιλελεύθερης από την άλλη πολιτικής ταυτότητας της σημερινής πλειοψηφίας. Βρισκόμαστε έτσι μπροστά σε μια στεγνή και φθηνή και άνευρη και μίζερη διαδικασία. Μ’ άλλα λόγια, βρισκόμαστε μπροστά σε μια καρικατούρα συνταγματικής αναθεώρησης...

Εγκληματικό κυβερνητικό «βραχυκύκλωμα»


Ότι η κυβέρνηση έχει χάσει κάθε έλεγχο με τη διαχείριση του μεταναστευτικού, ήταν γνωστό εδώ και καιρό, παρά τη μιντιακή εικόνα «κανονικότητας». Αυτό που προστίθεται πλέον είναι ότι αρχίζει να συγκεντρώνει τη διεθνή κατακραυγή για το κολαστήρια της Μόριας και άλλα μικρότερα, όπου οι θάνατοι είναι πλέον καθημερινότητα.
Την Κυριακή μια γυναίκα απανθρακώθηκε και άλλοι πρόσφυγες τραυματίστηκαν σοβαρά σε μεγάλη πυρκαγιά που ξέσπασε στη Μόρια, πιθανόν από βραχυκύκλωμα, ενώ η κατάσταση παραμένει έκρυθμη καθώς σε υποδομές για 3.000 ανθρώπους διαβιούν σήμερα 13.000 σε άθλιες συνθήκες, με τον αριθμό να έχει εκτοξευτεί το τελευταίο διάστημα. 
Το αδιέξοδο είναι προφανές από το γεγονός ότι μετά την τραγωδία που σημειώθηκε η πρώτης της αντίδραση είναι να στείλει διμοιρίες με ΜΑΤ στη Λέσβο, ενισχύοντας την εξέγερση των ανθρώπων που έχουν εγκλωβιστεί στον καταυλισμό. Ενώ στα νησιά επικρατεί το χάος, στην ηπειρωτική χώρα, η κυβέρνηση επίσης αδυνατεί να διαχειριστεί τις τοπικές κοινωνίες και έτσι καθυστερεί δραματικά η αποσυμφόρηση των νησιών. Από τη μία οι μικροπολιτικές αγκυλώσεις και από την άλλη το γεγονός πως η ΝΔ, όσο ήταν στην αντιπολίτευση, είχε φροντίσει να ποτίσει με αντιμεταναστευτικό δηλητήριο τις τοπικές κοινωνίες, έχουν οδηγήσει τη διαχείριση σε ένα εγκληματικό αδιέξοδο.
Ενώ στο παρελθόν τα στελέχη της διαδήλωναν χέρι-χέρι με την ακροδεξιά, τώρα οι κομματάρχες της ΝΔ είναι αναγκασμένοι να «βάζουν πλάτη» στην κυβέρνηση για τις συγκεντρώσεις ενάντια στους πρόσφυγες. Το «κενό» εντόπισε έγκαιρα ο Κυριάκος Βελόπουλος, που προέβη σε ένα ρατσιστικό παραλήρημα υποστηρίζοντας ότι «οι λαθροεισβολείς, βάζουν οι ίδιοι τις φωτιές», σε ύφος και εκφορά που δεν διαφέρει σε τίποτε από τη Χρυσή Αυγή. Εκτός συναγωνισμού ο βουλευτής της ΝΔ Κωνσταντίνος Μπογδάνος που «βλέπει» συνωμοσία των Τούρκων και του Ερντογάν πίσω από τη φωτιά στη Μόρια! Και αν αρχικά φαίνεται για μια δήλωση που στερείται σοβαρότητας, τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι. Όταν ένας κυβερνητικός βουλευτής κατηγορεί τη γείτονα για ένα τέτοιο ζήτημα, οποιαδήποτε στοιχειωδώς σοβαρή κυβέρνηση θα όφειλε να τον έχει «μαζέψει» άμεσα πριν προκαλέσει μεγαλύτερο πρόβλημα στη χώρα. 
Όσο και αν τα φιλικά ΜΜΕ της κυβέρνησης υποβαθμίζουν το θέμα η κατάσταση είναι πλέον εκρηκτική και η κυβέρνηση ανήμπορη να τη διαχειριστεί, έχοντας «σηκώσει τα χέρια ψηλά» και έχοντας χάσει κάθε έλεγχο. Ο Πρωθυπουργός, βέβαια, συνεχίζει τις οικογενειακές του επισκέψεις στις ΗΠΑ και βρίσκει χρόνο να βγάζει ανακοινώσεις όταν υπάρχουν αθλητικές διακρίσεις. Όμως δεν έχει καταφέρει ακόμη να κάνει ούτε δήλωση για το μείζον ζήτημα, εγκλωβισμένος και ο ίδιος σε ένα εγκληματικό παρελθόν και την αποτυχία της κυβέρνησής του στο προσφυγικό. 
tvxs

Η απροκάλυπτη ταξική μεροληψία της Νέας Δημοκρατίας



του Θέμη Αχτσιόγλου*
«Θα σαρώσουμε σαν οδοστρωτήρας τα εμπόδια που κρατούν δέσμια την επιχειρηματικότητα», διακήρυξε προεκλογικά ο κ. Μητσοτάκης, απαντώντας σε επιχειρηματία που διαμαρτυρόταν για τους ελέγχους και τα πρόστιμα από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας.Και μπορεί σε άλλα ζητήματα η Νέα Δημοκρατία μετά τις εκλογές να έκανε στροφή 180 μοιρών από τις λαϊκιστικές και ψηφοθηρικές προεκλογικές της θέσεις. Θυμίζουμε ενδεικτικά: α) Συμφωνία των Πρεσπών: από το «εθνικά επιζήμια» και «προδοτική» προεκλογικά, φτάσαμε στο μετεκλογικό «Θα την τηρήσουμε και θα την τιμήσουμε». β) Τραγωδία στο Μάτι: από το «φταίει η ανικανότητα της κυβέρνησης Τσίπρα» πριν, στο «ήταν ένα ακραίο φαινόμενο, που οφείλεται στη κλιματική αλλαγή» τώρα. γ) Προσφυγικό: από το «έχει ευθύνη ο ΣΥΡΙΖΑ, που άνοιξε τα σύνορα στους πρόσφυγες» όλη την προηγούμενη τετραετία, στο «πρόκειται για μια ευρύτερη γεωπολιτική κρίση» σήμερα κ.λπ..
Εκεί όμως που η Ν.Δ. παραμένει απόλυτα συνεπής, αμετακίνητη στις θέσεις της υπέρ των επιχειρηματικών συμφερόντων, είναι στα εργασιακά. «Οδοστρωτήρας» υποσχέθηκε να είναι (παρόλο που προσπάθησε επικοινωνιακά να το κρύψει) και «οδοστρωτήρας» είναι.
Εξηγούμαστε:
1)  Η υποβάθμιση του Σ.ΕΠ.Ε.
Μια από τις πρώτες ενέργειες της νέας κυβέρνησης ήταν να υποβαθμίσει το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας. Το Σ.ΕΠ.Ε. από αυτόνομος οργανισμός με τη δυνατότητα να χαράζει πολιτική για την καταπολέμηση της παραβατικότητας στην αγορά εργασίας μετατράπηκε σε γενική διεύθυνση του Υπουργείου Εργασίας.

2)  Η κατάργηση του βάσιμου λόγου απόλυσης
Με τροπολογία που έφερε αιφνιδιαστικά ο Υπουργός Εργασίας σε άσχετο νομοσχέδιο και λίγο πριν διακόψει τις εργασίες της η Βουλή για τις καλοκαιρινές διακοπές καταργήθηκε ρύθμιση της προηγούμενης κυβέρνησης, που όριζε ότι η καταγγελία της σύμβασης εργασίας θεωρείται έγκυρη, μόνο αν οφείλεται σε βάσιμο λόγο, τον οποίο ο εργοδότης οφείλει όχι μόνο να επικαλείται αλλά και να αποδεικνύει. Έτσι η απόλυση ξαναέγινε πράξη αναιτιολόγητη και η εργοδοτική αυθαιρεσία δικαιολογημένη.

3)  Η κατάργηση της συνευθύνης του εργολάβου
Με άλλη τροπολογία στην ίδια συνεδρίαση της Βουλής καταργήθηκε ρύθμιση της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, με την οποία είχε θεσπιστεί η κοινή και αλληλέγγυα ευθύνη του αναθέτοντος ένα έργο και του εργολάβου (καθώς και του υπεργολάβου) έναντι των εργαζομένων. Η διάταξη, αποσκοπώντας να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα ασυδοσίας σε βάρος των εργολαβικών εργαζόμενων, τους έδινε τη δυνατότητα να διεκδικήσουν απλήρωτες αμοιβές και άλλες αξιώσεις όχι μόνο από τον εμφανιζόμενο ως άμεσο εργοδότη τους -εργολάβο ή υπεργολάβο- αλλά και από αυτόν που στην πραγματικότητα δέχεται τις υπηρεσίες τους, δηλαδή τον κύριο του έργου.

Στο λεγόμενο αναπτυξιακό νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση περιλαμβάνονται μια σειρά διατάξεις, που πλήττουν καίρια τα εργατικά δικαιώματα.
Αναφέρουμε τις πιο σημαντικές: 
1)  Η κατάργηση της αρχής της ευνοϊκότερη ρύθμισης
Βασική αρχή των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας (ΣΣΕ) είναι η αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης, που ορίζει πως, αν μια σχέση εργασίας ρυθμίζεται από περισσότερες ΣΣΕ (εθνική, κλαδική, ομοιοεπαγγελματική, επιχειρησιακή), εφαρμόζεται εκείνη που περιέχει ευνοϊκότερους όρους αμοιβής και εργασίας για τον εργαζόμενο. Ή, με άλλα λόγια, η επιχειρησιακή ΣΣΕ πρέπει να περιέχει ευνοϊκότερους όρους από την κλαδική ή ομοιοεπαγγελματική ΣΣΕ και αυτή ευνοϊκότερους όρους από την εθνική, η οποία θέτει τους ελάχιστους όρους προστασίας των εργαζομένων.
Η αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης είχε ανασταλεί με την εφαρμογή των μνημονίων το 2011 και επανήλθε το 2018.
Με τις προτεινόμενες στο «αναπτυξιακό» νομοσχέδιο ρυθμίσεις προβλέπονται τα εξής:
α) Στις εθνικές και τις τοπικές ομοιοεπαγγελματικές και κλαδικές ΣΣΕ τα συμβαλλόμενα μέρη (εργοδοτικές και εργατικές οργανώσεις) μπορούν να θεσπίζουν ειδικούς όρους ή να εξαιρούν από την εφαρμογή συγκεκριμένων όρων των συμβάσεων τους εργαζόμενους που απασχολούνται σε ειδικής κατηγορίας επιχειρήσεις (π.χ. επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας, νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού σκοπού) και σε επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα.
β) Η επιχειρησιακή ΣΣΕ υπερισχύει της κλαδικής στις περιπτώσεις επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, ανεξάρτητα από το αν αυτή (η επιχειρησιακή) περιέχει δυσμενέστερους όρους αμοιβής και εργασίας για τους εργαζόμενους.
γ) Η τοπική κλαδική ή ομοιοεπαγγελματική ΣΣΕ υπερισχύει της αντίστοιχης εθνικής, ανεξάρτητα από το αν αυτή περιέχει δυσμενέστερους όρους για τους εργαζόμενους.
Με τις προωθούμενες διατάξεις:
α) Καταργείται ουσιαστικά η αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης και καθιερώνεται απευθείας από το νόμο ιεραρχικό προβάδισμα της επιχειρησιακής ΣΣΕ έναντι της κλαδικής και ομοιοεπαγγελματικής και της τοπικής κλαδικής και ομοιοεπαγγελματικής ΣΣΕ έναντι της εθνικής, ανεξάρτητα από τους όρους αμοιβής και εργασίας της καθεμιάς. 
β) Μειώνονται οι αποδοχές και χειροτερεύουν οι όροι εργασίας εργαζομένων συγκεκριμένων επιχειρήσεων (αυτών που θα εξαιρούνται από τις κλαδικές ΣΣΕ), καθιερώνεται μισθολογική ανισότητα μεταξύ των εργαζομένων σε ομοειδείς επιχειρήσεις, ενώ κινδυνεύουν άμεσα οι αυξήσεις που ήδη έλαβαν μέσω της υπογραφής κλαδικών ΣΣΕ χιλιάδες εργαζόμενοι.
γ) Προκαλείται αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ ομοειδών επιχειρήσεων που θα υπάγονται στη ρύθμιση των ΣΣΕ και επιχειρήσεων που θα εξαιρούνται από αυτές επικαλούμενες οικονομικά προβλήματα, αλλά και δημιουργείται  αντικίνητρο στους εργοδότες να υπογράφουν κλαδικές ή ομοιοεπαγγελματικές ΣΣΕ, όταν ξέρουν ότι οι ανταγωνιστές τους θα μπορούν να πληρώνουν τους εργαζόμενούς τους με χαμηλότερους μισθούς. 
δ) Διαμορφώνονται μέσα στη χώρα «ειδικές οικονομικές ζώνες» φθηνής εργασίας και περιορισμένων εργασιακών δικαιωμάτων.
ε) Πλήττεται η λειτουργία του θεσμού των ΣΣΕ και η κοινωνικο-οικονομική λειτουργία τους αλλά και συνολικά η οικονομία, καθώς η μείωση μισθών θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της εσωτερικής ζήτησης, από την οποία, με βάση τα στατιστικά στοιχεία, προέρχονται τα 2/3 του ΑΕΠ της χώρας.

2) Ο περιορισμός της επεκτασιμότητας των ΣΣΕ
Σύμφωνα με τη ρύθμιση που ισχύει, ο Υπουργός Εργασίας μπορεί με απόφασή του να επεκτείνει και να κηρύξει γενικά υποχρεωτική μια ΣΣΕ,  η  οποία  δεσμεύει  ήδη  εργοδότες  που  απασχολούν  το  51%  των  εργαζομένων  ενός  κλάδου ή επαγγέλματος, ώστε αυτή να ισχύει για όλους τους εργαζόμενους του κλάδου ή  του επαγγέλματος.
Η αρχή της επεκτασιμότητας των ΣΣΕ είχε ανασταλεί με την εφαρμογή των μνημονίων το 2011 και επανήλθε το 2018.
Με την προβλεπόμενες στο «αναπτυξιακό» νομοσχέδιο ρυθμίσεις:
α) Για να κηρυχθεί μια ΣΣΕ γενικά υποχρεωτική, δεν αρκεί αυτή να δεσμεύει  ήδη  εργοδότες που απασχολούν το  51% των εργαζομένων ενός κλάδου ή επαγγέλματος, αλλά επιπλέον θα πρέπει να υπάρχει τεκμηριωμένο πόρισμα «για την αναγκαιότητα της επέκτασης (της ΣΣΕ) και τις επιπτώσεις της στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, τη λειτουργία του ανταγωνισμού και την απασχόληση».
β) Επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα μπορούν να εξαιρούνται από την επέκταση της ΣΣΕ.
Με τις παραπάνω διατάξεις:
α) Η επέκταση μιας κλαδικής ΣΣΕ γίνεται εξαιρετικά δύσκολη, λόγω των προϋποθέσεων που τίθενται (τεκμηρίωση «για την αναγκαιότητα της επέκτασης και τις επιπτώσεις της στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, τη λειτουργία του ανταγωνισμού και την απασχόληση»).
β) Ο υπουργός Εργασίας θα μπορεί να μην επεκτείνει μια κλαδική ΣΣΕ, παρότι καλύπτει το 51% των εργαζόμενων του κλάδου, αν θεωρεί ότι μπορεί να βλάψει την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, ενώ επίσης θα μπορεί να εξαιρεί από την επέκταση επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα.
γ) Καθιερώνεται (όπως και με την κατάργηση της αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης) μεγαλύτερη μισθολογική ανισότητα μεταξύ των εργαζομένων σε ομοειδείς επιχειρήσεις, από τις οποίες άλλες θα καλύπτονται από μια ΣΣΕ και άλλες όχι (λόγω της μη επέκτασης).
δ) Και πάλι προκαλείται αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ ομοειδών επιχειρήσεων που θα υπάγονται στη ρύθμιση των ΣΣΕ και επιχειρήσεων που δεν θα υπάγονται, ενώ δημιουργείται  αντικίνητρο στους εργοδότες να υπογράφουν κλαδικές ΣΣΕ, όταν ξέρουν ότι οι ανταγωνιστές τους θα μπορούν να καταβάλλουν στους μισθωτούς τους μικρότερες αμοιβές. 

3) Ο ακρωτηριασμός του δικαιώματος μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία
Σύμφωνα με το δίκαιο που ισχύει, σε περίπτωση αποτυχίας των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τη σύναψη μιας ΣΣΕ, τα δύο μέρη (εργατική και εργοδοτική πλευρά) μπορούν να προσφύγουν στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (Ο.ΜΕ.Δ.) και να ζητήσουν υπηρεσίες αρχικά μεσολάβησης και στη συνέχεια διαιτησίας, ώστε να επιλυθεί η μεταξύ τους συλλογική διαφορά. Η προσφυγή στη διαιτησία είναι πάντοτε δυνατή με κοινή συμφωνία των μερών.
Παράλληλα όμως υφίσταται η δυνατότητα μονομερούς προσφυγής σε δύο συγκεκριμένες περιπτώσεις: α) μετά την αποδοχή της πρότασης του μεσολαβητή, εφόσον το άλλο μέρος την απέρριψε, και β) όταν το άλλο μέρος αρνήθηκε τη μεσολάβηση.
Με την αναφερόμενη στο «αναπτυξιακό» νομοσχέδιο ρύθμιση είναι δυνατή η προσφυγή στη διαιτησία μονομερώς από οποιοδήποτε μέρος, μόνο εάν:
α) η επίλυση της συλλογικής διαφοράς «επιβάλλεται από υπαρκτό λόγο γενικότερου κοινωνικού ή δημοσίου συμφέροντος συνδεόμενο με τη λειτουργία της ελληνικής οικονομίας» και
β) το μέρος που προσφεύγει μονομερώς στη διαιτησία, συμμετείχε στη διαδικασία μεσολάβησης και αποδέχθηκε την πρόταση του μεσολαβητή,
ενώ δεν προβλέπεται δυνατότητα μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία, όταν το άλλο μέρος αρνήθηκε τη μεσολάβηση, όπως ισχύει τώρα.
Με τις προωθούμενες διατάξεις:
α) Οι εργοδότες μπορούν να αρνούνται, χωρίς καμιά επίπτωση γι’ αυτούς, να προσέλθουν στη μεσολάβηση, οπότε η μονομερής προσφυγή στη διαιτησία για την εργατική πλευρά θα είναι αδύνατη.
β) Ακόμη και αν προσέλθουν στη μεσολάβηση, οι εργοδότες θα αρνούνται ότι η επίλυση της συλλογικής διαφοράς επιβάλλεται από υπαρκτό λόγο γενικότερου κοινωνικού ή δημοσίου συμφέροντος συνδεόμενο με τη λειτουργία της ελληνικής οικονομίας. Έτσι η μονομερής προσφυγή στη διαιτησία θα ακυρώνεται.
γ) Κλείνει ο δρόμος προς τη διαιτησία για τις επιχειρησιακές ΣΣΕ, αφού για ελάχιστες επιχειρήσεις θα μπορεί να δικαιολογηθεί ότι η επίλυση της συλλογικής διαφοράς επιβάλλεται από υπαρκτό λόγο γενικότερου κοινωνικού ή δημοσίου συμφέροντος συνδεόμενο με τη λειτουργία της ελληνικής οικονομίας.
δ) Ουσιαστικά καταργείται το δικαίωμα μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία, με αποτέλεσμα να ανατρέπεται ο μηχανισμός επίλυσης των συλλογικών διαφορών.

4) Ο ηλεκτρονικός συνδικαλισμός
Με τις προτεινόμενες στο νομοσχέδιο ρυθμίσεις:
α) Όλες οι συνδικαλιστικές οργανώσεις έχουν υποχρέωση να εγγράφονται σε ηλεκτρονικό μητρώο, που θα τηρείται στο Υπουργείο Εργασίας.
β) Οι αποφάσεις των γενικών συνελεύσεων, συμπεριλαμβανομένων των αποφάσεων για κήρυξη απεργίας, λαμβάνονται με ψηφοφορία, η οποία μπορεί να διεξάγεται και ηλεκτρονικά.
Με τις πιο πάνω διατάξεις:
α) Διευρύνεται ο κρατικός έλεγχος στις συνδικαλιστικές οργανώσεις. Η συγκρότηση ηλεκτρονικού μητρώου μελών είναι βέβαια απαραίτητη. Ο έλεγχός του όμως πρέπει να βρίσκεται αποκλειστικά στα χέρια των σωματείων και όχι της εκάστοτε κυβέρνησης.
β) Υπάρχουν κίνδυνοι για την επεξεργασία των στοιχείων του ηλεκτρονικού μητρώου από τρίτους (άρα και από τους εργοδότες), καθώς στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι ο Υπουργός Εργασίας θα ρυθμίσει κάθε «λεπτομέρεια» (που μόνο λεπτομέρεια δεν θα είναι) σχετικά με τη δημοσιότητα των στοιχείων και τη χορήγηση πληροφοριών σε σχέση μ’ αυτά.
γ) Αποδυναμώνεται η δημοκρατική λειτουργία των συνδικαλιστικών οργανώσεων στους χώρους δουλειάς, αφού κάποιος θα μπορεί να αποφασίζει για απεργία από τον καναπέ του σπιτιού του, ενώ δημιουργούνται σοβαροί κίνδυνοι το αδιάβλητο και το ανεπηρέαστο της διαδικασίας, αφού είναι δυνατό ένας εργαζόμενος να ψηφίζει από τον υπολογιστή του χώρου εργασίας του και υπό την επίβλεψη του εργοδότη ή του διευθυντή του.
δ) Υποσκάπτεται ο πυρήνας της συλλογικής δράσης ενός σωματείου, που είναι η ζωντανή συμμετοχή των ίδιων των εργαζομένων στις δημοκρατικές λειτουργίες του. Οι εργαζόμενοι στη Γενική Συνέλευση δεν ψηφίζουν απλά, αλλά ενημερώνονται, συζητούν, ανταλλάσσουν απόψεις και διαμορφώνουν γνώμη, αποφασίζουν για τα αιτήματα και το σχέδιο δράσης τους, οργανώνουν τον αγώνα τους.

5) Οι διευκολύνσεις στην αδήλωτη εργασία
Με τις προτεινόμενες στο νομοσχέδιο ρυθμίσεις:
α) Καταργείται η υποχρέωση του εργοδότη, ο οποίος βρέθηκε κατά τον έλεγχο από τα όργανα του Σ.ΕΠ.Ε ή του Ε.Φ.Κ.Α. να έχει αδήλωτο εργαζόμενο, να τον ασφαλίζει αναδρομικά για τρεις μήνες από την ημερομηνία διαπίστωσης της παράβασης, όπως προβλέπεται μέχρι σήμερα.
β) Σε περίπτωση πρόσληψης του αδήλωτου εργαζόμενου με σύμβαση εργασίας διάρκειας 12 μηνών, το πρόστιμο των 3.000 ευρώ, που ισχύει τώρα, μειώνεται σε 2.000 ευρώ.
Με τις διατάξεις αυτές:
α) Κατοχυρώνεται η αδικία σε βάρος του αδήλωτου εργαζόμενου, ενώ ευνοείται ο παραβάτης εργοδότης.
β) Μειώνονται τα κίνητρα για καταγγελία από τον εργαζόμενο που εργάζεται αδήλωτος και ανασφάλιστος.
γ) Ουσιαστικά δημιουργείται αντικίνητρο για να προσλαμβάνονται νόμιμα οι εργαζόμενοι. Στην πράξη οι επιχειρήσεις θα μπορούν να απασχολούν αδήλωτους εργαζόμενους και, εφόσον ελεγχθούν, θα τους προσλαμβάνουν στη συνέχεια νόμιμα, χωρίς να επιβάλλεται σε βάρος τους κάποια ιδιαίτερα βαριά τιμωρία.

Ένα νέο εργασιακό μνημόνιο
Όσο κι αν ο Υπουργός Εργασίας, συνεπικουρούμενος από τα φιλικά προς την κυβέρνηση ΜΜΕ (δηλαδή σχεδόν όλα), επιχειρεί, κάνοντας το μαύρο άσπρο, να εμφανίσει τα παραπάνω μέτρα ως φιλεργατικά, είναι βέβαιο ότι πρόκειται για μέτρα που: 
α) Ήταν πάγια αιτήματα του Συνδέσμου Βιομηχανιών και Επιχειρήσεων (Σ.Ε.Β.), ενώ ήδη επικροτούνται από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
β) Μας ξαναγυρίζουν στις μνημονιακές εποχές, χωρίς όμως να αποτελούν δεσμεύσεις των μνημονίων και απαιτήσεις των δανειστών. Πρόκειται για συνειδητή επιλογή, νεοφιλελεύθερης κοπής, της κυβέρνησης.
γ) Όταν εφαρμόστηκαν στη διάρκεια των μνημονίων δεν έφεραν τα αποτελέσματα που υποτίθεται ότι θα είχαν: ούτε την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων βελτίωσαν ούτε την ανεργία μείωσαν. Το αντίθετο.
δ) Αποσκοπούν αφενός μεν στην περιθωριοποίηση του συνδικαλιστικού κινήματος (που ούτως ή άλλως έχει τα δικά του πολύ σοβαρά προβλήματα), αφετέρου δε στην πλήρη αποδυνάμωση του θεσμού των συλλογικών διαπραγματεύσεων και στην επικράτηση των ατομικών συμβάσεων εργασίας, όπου ο μόνος και αδύναμος εργαζόμενος θα μπορεί «ελεύθερα να διαπραγματεύεται» τους όρους αμοιβής και εργασίας του με τον ισχυρό εργοδότη.
Πρόκειται για μέτρα αντεργατικά, άδικα, σκληρά, μεροληπτικά υπέρ των λίγων και εναντίον των πολλών. Μέτρα που διευρύνουν τις κοινωνικές ανισότητες.
Δεν πρέπει όμως αυτό να μας εκπλήσσει. Ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης σε ανύποπτη στιγμή είχε δηλώσει: «Δεν τρέφω αυταπάτες για μια κοινωνία χωρίς ανισότητες, κάτι τέτοιο είναι αντίθετο στην ανθρώπινη φύση».
Είναι στο χέρι των εργαζομένων, των πολλών, να τον διαψεύσουν.
 *O Θέμης Αχτσιόγλου  είναι δικηγόρος
left