της Άντας Ψαρρά
Απασχολημένοι από το 2012 με το κυνήγι των οροθετικών, οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Υγείας και τα στελέχη της διοίκησης του ΚΕΕΛΠΝΟ (Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων) δεν… προλάβαιναν, όπως αποδεικνύεται από το πόρισμα-φωτιά των ελεγκτών, να σκύψουν στα πεπραγμένα του δικού τους οίκου, που από φορέας υγείας είχε μετατραπεί ήδη πολύ πριν από το 2012 σε παραμάγαζο ρουσφετιού, διαπλοκής, σπατάλης και αδιαφάνειας, με αποτέλεσμα τα δεκάδες εκατομμύρια που εισέπραττε ο φορέας από το δημόσιο ταμείο να λοξοδρομούν για να γίνουν αρωγοί όχι στην υγεία των πολιτών, αλλά στον πλουτισμό των επιτήδειων.
Εχει ήδη παραπεμφθεί στη Δικαιοσύνη για το κακούργημα της απάτης ο πρώην γενικός διευθυντής Θ. Παπαδημητρίου, ενώ παραπέμπονται και τα 16 μέλη της πρώην διοίκησης για απιστία σε βαθμό κακουργήματος με αφορμή σκανδαλώδεις διαφημιστικές δαπάνες για «έκτακτα» περιστατικά, όπως η συνηθισμένη εποχική γρίπη, για «μεταδοτικά» νοσήματα όπως ο καρκίνος, για διαφήμιση των γενοσήμων φαρμάκων (επί υπουργίας Αδ. Γεωργιάδη), που δεν εμπίπτουν σε καμία περίπτωση στις αρμοδιότητες του ΚΕΕΛΠΝΟ, και κυρίως για τα ποσά που χορηγήθηκαν σε ΜΜΕ όταν όλες οι καμπάνιες μπορούσαν να γίνουν δωρεάν ως κοινωνικά μηνύματα.
Η έκθεση-κόλαφος
Εύλογα αναρωτήθηκε ο αν. υπουργός Π. Πολάκης στη Βουλή: «Ποιος έκανε κακούργημα, αυτός που από το 2012-2014 ως πολιτικός προϊστάμενος επέτρεψε στο ΚΕΕΛΠΝΟ να σπαταλήσει 3,5 εκατ. ευρώ μαύρο χρήμα διαφημιστικής δαπάνης με απευθείας αναθέσεις σε μια σειρά ΜΜΕ της χώρας, για να έχει πειθήνια όργανα υπεράσπισης των μνημονίων, ή εμείς, που για πρώτη φορά βάλαμε το ΚΕΕΛΠΝΟ να πάρει κόσμο με τα κριτήρια του ΑΣΕΠ; Οι διορισμοί γίνονταν με μπιλιετάκια υπουργών και βουλευτών και τους το χαλάσαμε και είμαστε περήφανοι γι’ αυτό».
Το πόρισμα των 106 σελίδων της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους* παραδόθηκε στα τέλη Μαΐου από τους ελεγκτές και ίσως αποτελεί τον μοναδικό πλήρη έλεγχο από την ίδρυση του φορέα. Ηδη τα βασικά συμπεράσματά του έχουν δει το φως της δημοσιότητας, με την ανάλογη… βαρύτητα από το κάθε Μέσο.
Ο φορολογούμενος πολίτης διαχρονικά πλήρωσε περισσότερα από 350 εκατ. ευρώ σε έναν φορέα Υγείας που είχε στόχο να προστατεύσει τη δημόσια υγεία αλλά στην πορεία έγινε το παραμάγαζο των εκάστοτε διοικήσεων και των πολιτικών προϊσταμένων του υπουργείου Υγείας.
Ενα αναλυτικό και άκρως διαφωτιστικό ρεπορτάζ για το ΚΕΕΛΠΝΟ και τις διασυνδέσεις του με πρόσωπα της εξουσίας, το πάρτι με το δημόσιο χρήμα που δινόταν χορηγία σε ΜΜΕ, σε δημοσιογράφους και σε κάθε λογής παρατρεχάμενο επιχειρηματία, παρουσίασε πρόσφατα το περιοδικό «Hot Doc» (τεύχος 102).
Το σκάνδαλο ΚΕΕΛΠΝΟ αποτελεί άλλο ένα λιθαράκι στα ανεξέλεγκτα ακριβοπληρωμένα πάρτι στον τομέα της δημόσιας υγείας.
Λίγα μόλις χρόνια πριν, είχαμε το πόρισμα-κόλαφο για τον ΟΚΑΝΑ και πρόσφατα τις αποκαλύψεις για το πλούσιο και υπό κατάρρευση Ασυλο Ανιάτων, το χρεοκοπημένο Γηροκομείο και την υπόθεση εκατομμυρίων του «τριγώνου» Μαρτίνης - Ερυθρός Σταυρός - «Ντυνάν».
Τα οικονομικά σκάνδαλα στον χώρο της Υγείας και μάλιστα στη σκληρή περίοδο της κρίσης χρήζουν άμεσης διερεύνησης, ώστε να πάψουν οι πολίτες -και ειδικά οι ασθενείς- να εισπράττουν τη μόνιμη αδυναμία του συστήματος να τους περιθάλψει ενόσω κάποιοι πλουτίζουν βουτώντας το χέρι στους πολύτιμους δημόσιους πόρους.
Ειδικά όταν οι υπουργοί Υγείας της πτωχευμένης Ελλάδας συρρίκνωναν τον ΕΟΠΥΥ και το ΕΣΥ, χρηματοδοτούσαν τα σχέδια για ιδιωτική υγεία και άφηναν στο απυρόβλητο με ειδικούς νόμους απαλλαγής τις διοικήσεις δημόσιων και χρεοκοπημένων φορέων Υγείας ιδιωτικού δικαίου.
Σήμερα, στα αποκαΐδια της πολιτικής αυτής, η ταλαιπωρία των πολιτών, η ανέχεια του ΕΣΥ και οι εξουθενωμένοι νοσηλευτές και γιατροί συνεχίζουν να βρίσκονται μπροστά στα ίδια προβλήματα.
Μερίδιο ευθύνης, όμως, σε όλο το ανεξέλεγκτο αυτό εργαλείο διαπλοκής και σπατάλης δεν έχουν μόνον οι επικεφαλής.
Μέσα στη δύσκολη οικονομική κατάσταση, δυστυχώς ούτε οι συνδικαλιστικές ηγεσίες ούτε και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι του φορέα φρόντισαν εγκαίρως να πληροφορήσουν τους πολίτες για το πού πήγαινε το υστέρημά τους.
Η αξιολόγηση του ΚΕΕΛΠΝΟ το 2014 είναι ένα ζοφερό παράδειγμα της κατάντιας ενός φορέα Υγείας
Εξαιρέσεις από τον νόμο
Με όλες τις δυσκολίες που αναφέρει η Ελεγκτική Ομάδα, ύστερα από πολύμηνη έρευνα και καταγραφή συνέταξε την έκθεση και κατέγραψε τα συμπεράσματα και τις συστάσεις προς τη νέα διοίκηση του ΚΕΕΛΠΝΟ, τα αρμόδια υπουργεία και τις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες.
Οπως ήδη είναι γνωστό, το ΚΕΕΛΠΝΟ -άγνωστο γιατί- εξαιρέθηκε από τις προϋποθέσεις που είναι απαραίτητο να τηρεί ένας δημόσιος φορέας, δεν είχε υποχρέωση τήρησης φορολογικών βιβλίων, δεν είχε υποχρέωση να προσλαμβάνει μέσω ΑΣΕΠ, δεν είχε προχωρήσει σε έκδοση προεδρικού διατάγματος ώστε να υπάρξει κανονισμός λειτουργίας, δεν είχε καν κανονικό λογιστήριο· και είχε τελικά μετατραπεί σε ένα κέντρο απόλυτης αδιαφάνειας.
Το 2015, με νομοθετικές ρυθμίσεις της σημερινής κυβέρνησης, όλες αυτές οι εξαιρέσεις καταργήθηκαν, ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η διαδικασία που θα αφορά τα κριτήρια επιλογής των εργαζομένων στον φορέα.
Το γενικό συμπέρασμα της Εκθεσης:
«Ο ελεγχόμενος φορέας δεν τηρεί λογιστικά βιβλία, έντυπα ή μηχανογραφικά. Από όσα στοιχεία παραδόθηκαν, για την πληρότητα και ακρίβεια των οποίων η Ομάδα Ελέγχου διατηρεί επιφυλάξεις, προκύπτει ότι το 2014 έγιναν 2.679 πληρωμές, συνολικής αξίας 53 εκατ. ευρώ (53.021.576,47)».
Είναι ενδεικτικό ότι σε προηγούμενο έλεγχο που διενεργήθηκε το 2013 από τη Διεύθυνση Ελέγχου Φορέων Υπηρεσιών Υγείας καταγράφηκε στην έκθεση αποτελεσμάτων ότι «η Πρόεδρος του ΚΕΕΛΠΝΟ [Τζένη Κρεμαστινού] δήλωσε στην ελεγκτική ομάδα ότι δεν τηρείται Μητρώο Δεσμεύσεων από τον Φορέα και ως εκ τούτου δεν κρίνεται σκόπιμο να διενεργηθεί έλεγχος», ενώ «παρεδόθη στην ελεγκτική ομάδα το από 7.10.2013 έγγραφο του Υπουργού Υγείας (Α. Γεωργιάδη)», στο οποίο αναφέρεται ότι «το ΚΕΕΛΠΝΟ, βάσει της κείμενης νομοθεσίας, δεν τηρούσε Μητρώο Δεσμεύσεων» και κατά συνέπεια «δεν υφίσταται κανένας λόγος έλεγχου για την τήρηση του Μητρώου Δεσμεύσεων κατά το παρελθόν».
Στα συμπεράσματα του 2013 διαπιστώνεται αδυναμία επαλήθευσης των στόχων του ελέγχου, καθώς «...δεν προσκομίστηκε στην ελεγκτική ομάδα κανένα άλλο στοιχείο ή έγγραφο που να εμπίπτει στο πεδίο ελέγχου και δεν παρασχέθηκε [...] η δυνατότητα πρόσβασης στις οικονομικές εφαρμογές του φορέα».
Κλείνοντας, η επιτροπή ελέγχου έγραφε: «Συνεπεία των ανωτέρω, δεν διατυπώθηκαν συστάσεις, η συμμόρφωση επί των οποίων να δύναται να παρακολουθηθεί στα πλαίσια του παρόντος ελέγχου»!
Το διαχρονικό πάρτι
Η ιστορία του ΚΕΕΛ (Κέντρο Ελέγχου Ειδικών Λοιμώξεων) ξεκινάει όταν ιδρύθηκε το 1998 ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου εποπτευόμενο από το υπουργείο Υγείας με σκοπό την αντιμετώπιση και παρακολούθηση, συντονισμό και υποβοήθηση των ενεργειών για την πρόληψη της εξάπλωσης ειδικών μεταδοτικών νοσημάτων και τη θεραπευτική αντιμετώπισή τους.
Τότε είχε μόνο 16 θέσεις μόνιμων, ενώ με προεδρικά διατάγματα εξαιρέθηκε από τις διατάξεις που αφορούσαν δημόσιους φορείς σε ζητήματα προμηθειών, προσλήψεων και συμβάσεων.
Είναι ακριβώς το σημείο που ξεκινάει και το πάρτι!
Το 2003 διευρύνθηκε ο σκοπός του, όλες οι συμβάσεις που είχαν γίνει θεωρήθηκαν αυτομάτως νόμιμες και ρητά προβλέφθηκε ότι «σε περιπτώσεις επιδημιών, βιοτρομοκρατίας, εισόδου λαθρομεταναστών [!] και κάθε έκτακτης ανάγκης, που δημιουργεί κίνδυνο για τη δημόσια υγεία, το ΚΕΕΛ επεμβαίνει άμεσα με κάθε πρόσφορο μέσο για την προστασία της δημόσιας υγείας. Στις έκτακτες και επείγουσες αυτές περιπτώσεις, μετά από αιτιολογημένη εισήγηση του Προέδρου του ΚΕΕΛ και απόφαση του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας επιτρέπεται η σύναψη συμβάσεων έργου με τρίτους χωρίς τη διαδικασία έγκρισης».
Με αυτή την απλή… παράκαμψη το ανεξέλεγκτο πάρτι γίνεται θεσμός!
Το 2005 μετονομάζεται σε ΚΕΕΛΠΝΟ και εντάσσεται εκεί και το Εθνικό Κέντρο Νεοπλασιών.
Υπάρχουν πλέον 7 διευθύνσεις, το προσωπικό μπορεί να διατίθεται και σε άλλους φορείς, ενώ με προεδρικό διάταγμα που ωστόσο δεν εκδόθηκε ποτέ (!) θα καταρτιζόταν ο κανονισμός λειτουργίας του.
Εξαιρέθηκε επίσης από τη νομοθεσία για τις ΔΕΚΟ και τους δημόσιους οργανισμούς και από τους νόμους και τους ελέγχους που προβλέπονται για αυτούς τους οργανισμούς.
Το ΚΕΕΛΠΝΟ μέχρι και το 2015 υπόκειται σε ελέγχους αποκλειστικά και μόνο από τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης.
Ενώ ο φορέας περιλαμβάνεται στο Μητρώο Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης της ΕΛΣΤΑΤ και η μισθοδοσία του θα έπρεπε να καταβάλλεται μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών, οι σχετικές διαδικασίες δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί.
Κανονισμός-φάντασμα
Ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας που είχε εκδοθεί το 2001 θεωρήθηκε από τον έλεγχο «παρωχημένος, ελλιπής διότι δεν ρυθμίζει βασικά θέματα (προμήθειες, συμβάσεις, αποδοχές, άδειες, οργανικές θέσεις κ.λπ.), ενώ επιτρέπει στο Δ.Σ. να αποφασίζει για όσα θέματα δεν προβλέπονται ρητά από αυτόν».
Αποτέλεσμα όλων των ανωτέρω ήταν το ΚΕΕΛΠΝΟ να «θεσπίζει τους κανόνες λειτουργίας του» μέσω των αποφάσεων του Δ.Σ. ή του προέδρου του Δ.Σ. ή του διευθυντή (ανάλογα με τις σχετικές εκχωρήσεις αρμοδιοτήτων).
«Η λέξη “κανόνες” χρησιμοποιείται καταχρηστικά, εφόσον αυτοί ορίζονται κατά περίπτωση ακόμα και για ζητήματα που αφορούν άδειες προσωπικού».
Διαπιστώθηκε ότι «συμβάσεις μίσθωσης έργου που εγκρίθηκαν για λόγους έκτακτης ανάγκης καθυστέρησαν σε τέτοιο βαθμό που να αναιρείται το έκτακτο της ανάγκης και ενώ δύο φορές στο παρελθόν απαιτήθηκε νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή [!] προκειμένου να θεωρηθούν νόμιμες συμβάσεις μίσθωσης έργου που είχαν συναφθεί. Συνοπτικά το υφιστάμενο πλαίσιο λειτουργίας είναι ασαφές και στερείται εγγυήσεων διαφάνειας», διαπιστώνουν οι ελεγκτές.
Καμία πράξη του ΚΕΕΛΠΝΟ δεν αναρτήθηκε ποτέ στη Διαύγεια, πέρα από ειδικές που αφορούσαν προμήθειες συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, λόγω της ολικής εξαίρεσης του φορέα και σύμφωνα με την άποψη του νομικού του γραφείου.
Ο Νόμος του 2005 προέβλεπε 7 διευθύνσεις του φορέα και απαιτούσε την έκδοση προεδρικού διατάγματος με πρόταση των αρμόδιων υπουργών ώστε να καταρτιστεί ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας με τον οποίο θα κατανέμονταν και θα εντάσσονταν ανά διεύθυνση υφιστάμενα και νέα τμήματα με καθορισμό και των αρμοδιοτήτων.
Αυτό δεν έγινε ποτέ. Αποτέλεσμα, η συνεχής αύξηση γραφείων του φορέα.
Το 2010 η διοίκηση ψήφισε τη λειτουργία 50 οργανωτικών μονάδων, με τις 45 να χαρακτηρίζονται «γραφεία».
Το οργανόγραμμα για το 2015 περιελάμβανε 61 οργανωτικές μονάδες (45 γραφεία):
«Η ίδρυση γραφείων δεν συνάδει πάντα με τον σκοπό λειτουργίας του φορέα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ίδρυση Γραφείου Κλητήρων με απόφαση του Δ.Σ. και ο ορισμός κλητήρα ως προϊσταμένου (με ανάλογη αμοιβή)».
Προσλήψεις κατά βούληση
Η ρητή εξαίρεση του (ΚΕΕΛ) ΚΕΕΛΠΝΟ από τον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα έδωσε την πλήρη ελευθερία στην κάθε διοίκηση να κάνει προσλήψεις κατά βούληση χωρίς καθορισμένα κριτήρια και προϋποθέσεις.
«Η στελέχωση του ΚΕΕΛΠΝΟ δεν παρείχε καμία εγγύηση διαφάνειας».
Τα συμπεράσματα αναφέρουν:
«Οι προσλήψεις δεν είχαν σχέση με τους σκοπούς του φορέα, ενώ πολλοί είχαν κι άλλη απασχόληση. Δεν καθοριζόταν ο αριθμός των κατηγοριών, των ειδικοτήτων και των προσόντων του προσωπικού. Οι συμβάσεις μετατρέπονταν αυθαίρετα χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι υπηρεσιακές ανάγκες. Ο μεγαλύτερος αριθμός εργαζομένων, πάνω από 50%, αφορούσε διοικητικό προσωπικό με χαμηλές εκπαιδευτικές ιδιότητες και αρκετοί από αυτούς μεταφέρονταν στο Υπουργείο Υγείας ως διοικητικοί. Μεγάλος αριθμός θέσεων ήταν απολύτως προσωποπαγείς».
Οι ελλείψεις στις ΜΕΘ, για τις οποίες έγινε και ο γνωστός πρόσφατος σάλος στα ΜΜΕ, επέβαλαν να προσλαμβάνεται (λόγω των απαγορεύσεων προσλήψεων) προσωπικό μέσω του ΚΕΕΛΠΝΟ από το 2009 και μετά.
Πολλές εξ αυτών που είχαν πρόβλημα νομιμότητας έγιναν με εκ των υστέρων εγκρίσεις.
Στην απογραφή του 2013 καταγράφηκαν 596 εργαζόμενοι στον φορέα.
Στην αμέσως επόμενη απογραφή, το 2014, και ενώ είχαν συσταθεί μόνο 16 επιπλέον θέσεις, το σύνολο των εργαζομένων στον φορέα ανήλθε σε 888 άτομα (οι μισοί διοικητικοί υπάλληλοι).
Από τον έλεγχο του 2014 προκύπτει ότι δόθηκαν 52 (!) επιδόματα για θέσεις προϊσταμένων και προϊσταμένων διευθύνσεων, ενώ από τον υπάρχοντα κανονισμό που υποτίθεται ότι εφαρμόζεται υπάρχει πρόβλεψη μόνο για 6 επιδόματα.
Δόθηκαν σε ορισμένους υπαλλήλους μεγάλα ποσά αναδρομικών αποδοχών, ενώ άλλοι που αναβαθμίστηκαν παρέμειναν στο αρχικό μισθολόγιο.
Πάρτι με συμβάσεις και προμήθειες
Σύμφωνα με τους ελεγκτές, το γραφείο προμηθειών (με μόνο έναν υπάλληλο) δεν λειτουργούσε.
Ολα γίνονταν χωρίς αιτήματα και δικαιολογητικά, ενώ επιλέγονταν οι προμηθευτές με απευθείας αναθέσεις ή με πρόχειρους διαγωνισμούς.
Δεν υπήρχαν επίσης τήρηση πρωτοκόλλου παράδοσης παραλαβής, ούτε βεβαιώσεις καλής εκτέλεσης
Το 2014 δόθηκαν σε 240 εργαζόμενους αποσπασμένους σε Νοσοκομεία, ΜΕΘ κ.λπ. υπερωρίες συνολικού ύψους 910.000 ευρώ κι αυτό όταν από τους 240 μόνο οι 50 ήταν γιατροί και νοσηλευτές.
Οι υπερωρίες δεν αντιστοιχούσαν καν στο διάστημα που υποτίθεται ότι έγιναν.
Δόθηκαν επιδόματα εκπαιδευτικών αδειών διάρκειας δύο χρόνων με εκ των υστέρων εγκρίσεις.
Αλλαζαν οι βαθμίδες εκπαίδευσης του προσωπικού χωρίς πρωτόκολλα κατάθεσης πτυχίου, χωρίς αιτήματα από τους υπαλλήλους με έγκριση του διευθυντή.
Οι αποσπασμένοι απασχολούμενοι στο υπουργείο Υγείας ανεξάρτητα από τους περιορισμούς πληρώνονταν από τον προϋπολογισμό του φορέα.
Ξεκίνησε το 2015 έλεγχος εγκυρότητας πτυχίων, πειθαρχικών παραπτωμάτων και απαιτούμενων βεβαιώσεων για το προσωπικό, που ωστόσο δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.
Σήμερα οι συνδικαλιστικές ηγεσίες μέμφονται το υπουργείο Υγείας για τις καθυστερήσεις στις ΜΕΘ λόγω των ελέγχων και των παρατυπιών, που οδήγησαν άλλωστε στην αντικατάσταση της διοίκησης του ΚΕΕΛΠΝΟ.
Ωστόσο, είναι σαφές και από τις σχετικά «χλιαρές» ανακοινώσεις της ΠΟΕΔΗΝ (2013, 2014) ότι οι εργαζόμενοι και γνώριζαν και γνωρίζουν πώς γίνονται διαχρονικά οι προσλήψεις όταν δεν εφαρμόζονται στοιχειώδη αντικειμενικά και διαφανή κριτήρια, και πλέον είναι αναγκαίο, για το δικό τους συμφέρον, να πιέσουν και οι ίδιοι σε αυτήν την κατεύθυνση.
Η προθεσμία συμμόρφωσης που δίνεται από τους ελεγκτές ώστε να συσταθούν οι απαραίτητες οργανικές θέσεις, να καθοριστούν ο αριθμός, οι κατηγορίες, η ειδικότητα, τα προσόντα και η διάρκεια των συμβάσεων εργασίας των θέσεων αυτών και να διασφαλιστεί ότι η διοίκηση του φορέα περιορίζεται στον διοικητικό της ρόλο και δεν προβαίνει σε θέσπιση κανόνων, είναι 5 μήνες!
Δεν υπήρχε Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών, όπως ορίζει ο νόμος, και όλες οι αποφάσεις διαχείρισης δαπανών και εξόφλησης λαμβάνονταν αποκλειστικά από τη Διοίκηση.
Ουσιαστικά δεν υπήρχε λογιστήριο. Δεν υπήρχαν αναλυτικά στοιχεία για την οικονομική λειτουργία, ενώ εγκαταλείφθηκε από το 2011 και μετά κάθε πρόγραμμα μηχανοργάνωσης λογιστηρίου.
Ολο αυτό οδήγησε στην απόλυτη αδυναμία απεικόνισης των δοσοληψιών του φορέα, του πραγματικού ύψους των δαπανών και των οφειλών, ενώ υπήρχε και συνεργασία με εξωτερικό οικονομικό σύμβουλο (38.000 ευρώ δόθηκαν το 2014). Δεν υπήρχαν κανενός είδους λογιστικά βιβλία και εγγραφές, ειδικά το 2014.
Χωρίς αντίγραφα
Σύμφωνα με τους ελεγκτές, το γραφείο προμηθειών (με έναν μόνο υπάλληλο) δεν λειτουργούσε.
Ολα γίνονταν χωρίς αιτήματα και δικαιολογητικά, ενώ επιλέγονταν οι προμηθευτές με απευθείας αναθέσεις ή με πρόχειρους διαγωνισμούς.
Με διάταξη του 2015 καταργείται και αυτή η εξαίρεση και το ΚΕΕΛΠΝΟ υποχρεώνεται να λειτουργεί και στις προμήθειες σύμφωνα με τον νόμο για τις προμήθειες του Δημοσίου.
Δεν υπήρχε τήρηση πρωτοκόλλου παράδοσης παραλαβής, ούτε βεβαιώσεις καλής εκτέλεσης.
Δεν εκδόθηκαν καν αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης.
Οι εντολές πληρωμών που δίνονται στις τράπεζες για δικαιούχους προμηθευτές δεν υπάρχουν σε αντίγραφα, ενώ υπογράφονται από κάποιο μέλος του Δ.Σ.
Επίσης, επειδή πραγματοποιούνται με το σύστημα ΔΙΑΣ, υπάρχουν και μεγάλες επιβαρύνσεις του φορέα.
Από τα στοιχεία προέκυψε ότι καταβλήθηκαν χρήματα χιλιάδων ευρώ για εξόφληση δύο φορές στον ίδιο δικαιούχο.
Για την προμήθεια αντιδραστηρίων καταβάλλονται ετησίως εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ και, παρ’ ότι τα ποσά αυξάνονται ραγδαία (π.χ. τα 2 εκατ. ένα χρόνο μετά γίνονται 8 εκατ.), ο προμηθευτής παραμένει ο ίδιος.
Σε ό,τι αφορά τις δαπάνες σε προμηθευτές το 2014, τη μεγαλύτερη μερίδα έχουν η «επικοινωνία», με ποσό 5.868.000 ευρώ, και οι «υπηρεσίες ασφάλειας», 2.404.000 ευρώ (ποσοστά 38,71% και 15,86% αντιστοίχως). Στο πόρισμα υπάρχουν αναλυτικά τα ποσά και οι εταιρείες που τα εισέπραξαν.
Οι ελεγκτές διαπιστώνουν ότι δεν ήταν ρεαλιστικός ο προϋπολογισμός και ήταν ελλιπής η ανάλυση απολογισμού το 2014.
Προϋπολογίστηκαν έσοδα κατά 11 εκατ. ευρώ περισσότερα από όσα τελικά εγκρίθηκαν, ενώ υπήρξαν 888.000 ευρώ έσοδα που δεν είχαν προϋπολογιστεί.
Τα έξοδα για το προσωπικό ανήλθαν σε 17.300.000, ενώ είχαν προϋπολογιστεί 15.600.000.
Για τις αποδοχές νέου ιατρονοσηλευτικού προσωπικού προϋπολογίστηκε ποσό 6 εκατ. ευρώ για το οποίο όμως δεν εμφανίζεται πουθενά ανάλωση!
Από το υπουργείο Υγείας εγκρίθηκαν με σχετικές υπουργικές αποφάσεις επιχορηγήσεις συνολικού ποσού 44.543.552 ευρώ, εκ των οποίων ποσό ύψους 13.800.000 ευρώ αφορούσε έκτακτες επιχορηγήσεις για την αποπληρωμή δόσεων των δανείων που είχε συνάψει ο οργανισμός με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.
Διπλασιασμός δαπανών
Το ΚΕΕΛΠΝΟ συνολικά χρωστάει ακόμα σε δάνεια (του 2008 και του 2009) 185.500.000 ευρώ.
Μεγάλο μέρος αφορά την εξαιρετικά αμφιλεγόμενη απόκτηση και ανακαίνιση του κεντρικού κτιρίου.
Ολες οι δαπάνες σχεδόν διπλασιάστηκαν. Υπολογίστηκαν εξυπηρετήσεις δανείων πολύ μεγαλύτερες από όσες τελικά πραγματοποιήθηκαν.
Στις Δαπάνες Λειτουργίας αναγράφονται όλα μαζί, οπότε δεν μπορεί να υπολογιστεί, για παράδειγμα, πόσα χρήματα δόθηκαν για εξετάσεις ασθενών με HIV και πόσα σε άλλες δράσεις ή γενικές δαπάνες.
Δεν καταγράφονται πουθενά τα περιουσιακά στοιχεία του ΚΕΕΛΠΝΟ, όπως ο νόμος υποχρεώνει.
Αποτέλεσμα, δεν υπάρχει ούτε δυνατότητα υπολογισμού ούτε και διασφάλισης της περιουσίας του φορέα.
Τα έξοδα τελικά ήταν 20 εκατ. ευρώ πάνω από τα έσοδα, με αποτέλεσμα αυτό να είναι και το τεράστιο έλλειμμα του 2014.
Παράλληλα, δεν μπορεί να διαπιστωθεί λόγω ελλιπών στοιχείων αν το έλλειμμα ήταν νέο ή προέρχεται και από προηγούμενες χρήσεις.
Αναμένονται τώρα οι πρωτοβουλίες του νέου Δ.Σ. του ΚΕΕΛΠΝΟ και του προέδρου Θεόφιλου Ρόζενμπεργκ τόσο ως προς τη συμμόρφωση στις συστάσεις των ελεγκτών όσο και ως προς ένα ΚΕΕΛΠΝΟ λειτουργικό και κυρίως διάφανο.
efsyn
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου