Τρίτη 30 Ιανουαρίου 2018

Όταν ο σκοπός αγιάζει τα μέσα


της Κάκης Μπαλή
Η αποκάλυψη ότι η Volkswagen έκανε πειράματα σε πιθήκους και ενδεχομένως και σε ανθρώπους για τις επιπτώσεις του διοξειδίου του αζώτου στην υγεία έσκασε σαν βόμβα το σαββατοκύριακο στη Γερμανία. Και βγήκε αμέσως η διοίκηση του ομίλου του "αυτοκινήτου του λαού" να δηλώσει ότι διαχωρίζει τη θέση της από τέτοιες πρακτικές και ότι θα ερευνήσει την υπόθεση και θα τιμωρήσει όσους ευθύνονται. Όπως βγήκε αμέσως ο εκπρόσωπος της γερμανικής κυβέρνησης να χαρακτηρίσει "ηθικά απαράδεκτα" αυτού του είδους τα πειράματα και να τονίσει ότι δουλειά της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι να μειώσει τις εκλύσεις επικίνδυνων καυσαερίων και όχι να αποδείξει ότι αυτά δεν είναι επικίνδυνα.
Ωστόσο, αυτές οι -επιεικώς- σκανδαλώδεις μέθοδοι που χρησιμοποιεί η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία -υποτίθεται, εν αγνοία της υψηλής ηγεσίας της, η οποία τώρα δηλώνει ότι "θα βάλει το μαχαίρι στο κόκαλο"- δείχνουν ότι είναι αποφασισμένη να υπερασπιστεί το επιχειρηματικό της μοντέλο μέχρι τέλους, κόντρα σε κάθε πολιτική απόφαση για την προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας των ανθρώπων. Και το κάνει εδώ και χρόνια.
Όταν, για παράδειγμα, είδε ότι στους νεότερους καταναλωτές του πρώτου κόσμου υποχώρησε η άνευ όρων λατρεία για το Ι.Χ., ενώ παράλληλα αυξήθηκε η περιβαλλοντική ευαισθησία, η αυτοκινητοβιομηχανία λάνσαρε τους ντιζελοκινητήρες ως την "καθαρότερη" λύση. Αυτό ισχύει για το διοξείδιο του άνθρακα σε σχέση με τους αντίστοιχους βενζινοκινητήρες, αλλά όχι και για το διοξείδιο του αζώτου. Για την ακρίβεια, θα μπορούσε να ισχύει και για το διοξείδιο του αζώτου, αφού υπάρχει η απαραίτητη τεχνολογία, πλην όμως είναι ακριβή. Γι' αυτό και οι Volkswagen και σία προτίμησαν να χρησιμοποιήσουν ένα software που θα αλλοίωνε τις μετρήσεις, αντί την τεχνογνωσία που θα μείωνε τις εκλύσεις - και πιάστηκαν στα πράσα από τις αμερικανικές ελεγκτικές αρχές. Προφανώς, τώρα, με αυτά τα απαράδεκτα πειράματα προσπαθούσαν να αποδείξουν ότι το διοξείδιο του αζώτου δεν είναι και τόσο επικίνδυνο όσο ισχυρίζεται ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, που χαρακτηρίζει τα καυσαέρια του ντίζελ καρκινογόνα. Επιπλέον, καθώς αποτελούν ένα από τα ισχυρότερα λόμπι στη Γερμανία -ένα άλλο είναι η βιομηχανική γεωργία και κτηνοτροφία, που επιμένει στα ζιζανιοκτόνα, όπως πολύ πρόσφατα αποδείχθηκε- καταφέρνουν ώστε η γερμανική κυβέρνηση να μπλοκάρει στις Βρυξέλλες κάθε Οδηγία που θα κάνει πιο αυστηρή τη νομοθεσία για τα καυσαέρια. Κι απ' ό,τι φάνηκε από τις -αυξημένες- πωλήσεις του 2017, για την ώρα λειτουργεί για τους Volkswagen και σία το ότι "ο σκοπός αγιάζει τα μέσα". Και τα πειράματα...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου