Τρίτη 27 Σεπτεμβρίου 2016

Το Διαδίκτυο είναι αδύνατον να ελεγχθεί, μπορεί όμως να ρυθμιστεί



Ήδη, μεγάλο μέρος των πολιτών και ιδίως οι νέοι σε όλο τον κόσμο εξασφαλίζουν την ενημέρωσή τους από τα social media, τα οποία έχουν ξεπεράσει την τηλεόραση ως κύρια πηγή ενημέρωσης.
Της Αγγέλας Νταρζάνου
Αυτή είναι η κεντρική ιδέα στην προσπάθεια της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης - Επικοινωνίας να μπει τάξη στον αχανή χώρο του Διαδικτύου, ειδικά στα ενημερωτικά on line media, τα οποία, αν και αποτελούν την υπ' αρ. ένα πηγή ενημέρωσης στον ανεπτυγμένο κόσμο, εν τούτοις βρίθουν ανακριβειών και ψεμάτων, αλλά και απάτης, εκβιασμών και, όπως αποδεικνύεται, διαπλοκής και εξυπηρετήσεων, στη χώρα μας με κρατικό χρήμα.
Ήδη, μεγάλο μέρος των πολιτών και ιδίως οι νέοι σε όλο τον κόσμο εξασφαλίζουν την ενημέρωσή τους από τα social media, τα οποία έχουν ξεπεράσει την τηλεόραση ως κύρια πηγή ενημέρωσης. Μεταξύ των νέων 18 έως 24 ετών, ποσοστό 28% χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως κύρια πηγή ενημέρωσης, ενώ μόλις το 24% επιλέγει την τηλεόραση. Αυτό προκύπτει από το Digital News Report 2016 που εξέδωσε πριν λίγο καιρό το Reuters Institute (Γράφημα 1).

Κρίση αξιοπιστίας

«H τάση αυτή δεν μπορεί παρά να είναι ανοδική. Στην Ελλάδα, δε, ακόμα περισσότερο, αφού η μελέτη δείχνει ότι η αγορά των media χαρακτηρίζεται από χαμηλή εμπιστοσύνη και μικρή χρήση των παραδοσιακών μέσων (συμπεριλαμβανομένης μιας αδύναμης αγοράς εφημερίδων) ταυτόχρονα με πολύ υψηλή χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και αποκλειστικά διαδικτυακών μέσων ενημέρωσης» σημειώνει η Βάλια Καϊμάκη, μία από τις ομιλήτριες στο συνέδριο για την «Ψηφιακή Δημοσιογραφία», που διοργανώνει αυτό το σαββατοκύριακο το Πανεπιστήμιο Κύπρου, με την υποστήριξη της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης - Επικοινωνίας.
Όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται, μάλιστα. «Η εμπιστοσύνη στη δημοσιογραφία και τις επιχειρήσεις Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στην Ελλάδα είναι η χαμηλότερη μεταξύ των 26 χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα. Οι Έλληνες αισθάνονται ότι πολλοί δημοσιογράφοι και ΜΜΕ είναι στενά συνδεδεμένοι με την πολιτική και επιχειρηματική διαφθορά και ως εκ τούτου θεωρούνται εν μέρει υπεύθυνοι για την έκταση της οικονομικής κρίσης» (βλ. Γράφημα 2).
Προκειμένου να τονώσει την αξιοπιστία των ΜΜΕ στην Ελλάδα, αλλά και για λόγους λειτουργίας της δημοκρατίας και εφαρμογής της νομιμότητας, η κυβέρνηση έχει αναλάβει σειρά ρυθμιστικών πρωτοβουλιών, από την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών μέχρι την ηλεκτρονική πλατφόρμα διάθεσης του διαφημιστικού χρόνου. Ειδικότερα όμως για το διαδίκτυο, η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης - Επικοινωνίας, δημιούργησε το «Emedia», το Μητρώο on Line Media, στο οποίο έχουν προσκληθεί να εγγραφούν οι ενημερωτικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο Διαδίκτυο σε επαγγελματική βάση.

Μητρώο για τους επαγγελματίες του Διαδικτύου

Ήδη, η αποδοχή είναι μεγάλη. Έχουν εγγραφεί περί τις 350 επιχειρήσεις και αναμένεται ώς το τέλος του χρόνου να έχει ολοκληρωθεί ο βασικός κορμός των εγγεγραμμένων. Οι προϋποθέσεις ένταξης στο μητρώο είναι απολύτως στοιχειώδεις. Εξαντλούνται ουσιαστικά στη δήλωση της «ταυτότητάς» τους, όπως συμβαίνει με τις εφημερίδες και τα περιοδικά: Έτσι ζητείται, δήλωση της νομικής τους μορφής, των μετόχων τους, του διευθυντή ή εκδότη της ιστοσελίδας και του αριθμού των εργαζομένων δημοσιογράφων που απασχολούν.
Δεδομένου ότι η εγγραφή στο μητρώο γίνεται σε εθελοντική βάση, η Γραμματεία δίνει ισχυρά κίνητρα στους επιχειρηματίες:
- Δικαίωμα απορρόφησης κρατικής διαφήμισης θα έχουν μόνο όσοι είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο. Το μητρώο διασφαλίζει πως η κρατική διαφήμιση θα διατίθεται σε ιστοσελίδες κατά τρόπο τέτοιο, ώστε οι πολίτες να είναι σε θέση να γνωρίζουν ποιος έλαβε τα χρήματα της κρατικής διαφήμισης, του δημόσιου και ευρύτερου Δημόσιου τομέα, και στη βάση ποιων κριτηρίων.
- Το λογισμικό λογοκλοπής, μια υπηρεσία που θα παρέχεται δωρεάν στα εγγεγραμμένα μέλη. Το λογισμικό θα ενημερώνει τους υπεύθυνους των μελών του μητρώου ότι το πνευματικό τους προϊόν εκλάπη από τρίτους, αφήνοντας στη διακριτική τους ευχέρεια το πώς θα αντιμετωπίσουν το περιστατικό. Κεντρικός και βασικός στόχος της Υπηρεσίας Εντοπισμού Λογοκλοπής είναι να υπάρχει παντού η πηγή προέλευσης της αρχικής είδησης ώστε να αποφεύγονται τέτοια φαινόμενα, ανεξαρτήτως εάν υπάρχει η πρόθεση ή όχι. Αυτή τη στιγμή το λογισμικό είναι στη φάση δημιουργίας, ενώ μελετάται και η παροχή μιας στοιχειώδους νομικής υποστήριξης.
- Η πρόσβαση στα ιστορικά αρχεία οπτικοακουστικών μέσων, τα οποία τηρούνται στη ΓΓΕΕ, που διαθέτει ένα πλούσιο οπτικοακουστικό αρχείο το οποίο έμεινε ανεκμετάλλευτο για πολλά χρόνια.
 avgi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου