Τετάρτη 1 Απριλίου 2020

Όταν οι πολίτες γίνονται υπήκοοι...



Η διατεταγμένη στόχευση των ΜΜΕ στις συμπεριφορές των πολιτών σε συνδυασμό με το διακινούμενο από την κυβέρνηση Μητσοτάκη "δόγμα της ατομικής ευθύνης"; αποτελούν μια νέα μορφή κοινωνικού αυτοματισμού που μοιράζει τις ευθύνες στους πολίτες και προσφέρει στον Κυριάκο Μητσοτάκη έναν ηγεμονικό ρόλο έναντι υπηκόων και όχι πολιτών
του Πέτρου Κατσάκου
Όπως πολύ σωστά επισημαίνει, σε σχόλιό του, ο καθηγητής του Παντείου Γιάννης Σκαρπέλος, “οι οπτικές δομές έχουν τη δική τους δυναμική και η εικόνα έχει πολιτικές επιπτώσεις”, συμπληρώνοντας με νόημα πως “η γωνία λήψης με την προοπτική είναι συνομιλητές της πολιτικής”.
Παρατηρήσεις καίριες και άκρως πολιτικές, σε μια εποχή που η συντριπτική πλειοψηφία των ΜΜΕ βρίσκεται σε απευθείας επικοινωνία με την πολιτική εξουσία παρουσιάζοντας εικόνες υπό συγκεκριμένη γωνία λήψης και στρώνοντας το έδαφος για τις επόμενες κινήσεις της κυβέρνησης.
Το πρώτο παράδειγμα το είχαμε λίγες ώρες πριν την εξαγγελία των μέτρων ελεγχόμενης κυκλοφορίας των πολιτών, όταν μια σειρά από ΜΜΕ παρουσίασαν την “είδηση” περί μαζικής εξόδου των κατοίκων της πρωτεύουσας προς την επαρχία, με τον τηλεοπτικό φακό να “δημιουργεί” την εικόνα μιας μεγάλης ουράς αυτοκινήτων στα διόδια.
Μια εικόνα που απέκρυπτε τα κλειστά γκισέ των διοδίων και χρησιμοποιήθηκε από τους κυβερνητικούς αξιωματούχους και τον ίδιο των πρωθυπουργό ως αρνητικό παράδειγμα συμπεριφοράς των ασυνείδητων πολιτών. Μια εικόνα κατασκευασμένη, που τη διέψευδαν μάλιστα και τα στοιχεία της Τροχαίας που μιλούσαν για περιορισμένη δίοδο οχημάτων από τα διόδια τη συγκεκριμένη εκείνη ημέρα.
Η εικόνα όμως και η σχετική “είδηση” είχαν κάνει ήδη τη δουλειά τους παράγοντας πολιτικές επιπτώσεις. Η χρήση της συγκεκριμένης εικόνας έδωσε το δικαίωμα στην κυβέρνηση να κατηγορήσει τους πολίτες και στον πρωθυπουργό να εκμεταλλευτεί τη δύναμη της εικόνας και να δηλώσει πως “αναγκάζεται” να λάβει αυστηρά μέτρα για τον περιορισμό των μετακινήσεων των ανεύθυνων κατοίκων όλης της χώρας.
Χθες είχαμε αντίστοιχα παραδείγματα, με την πολιτική χρήση εικόνων από την παραλία της Θεσσαλονίκης και από κάποιες τράπεζες της Αθήνας.
Εικόνες που ελήφθησαν με συγκεκριμένη προοπτική και με στόχο να χρησιμοποιηθούν και πάλι ως ενοχοποιητικά στοιχεία εις βάρος της κοινωνίας και των πολιτών, στις πλάτες των οποίων η κυβέρνηση επιμένει να φορτώνει την ευθύνη των όποιων περιοριστικών και απαγορευτικών μέτρων λαμβάνει κατασκευάζοντας “ενόχους” για ενδεχόμενες αστοχίες και λάθη της πολιτικής εξουσίας.
Η διατεταγμένη στόχευση των ΜΜΕ στις συμπεριφορές των πολιτών σε συνδυασμό με το διακινούμενο από την κυβέρνηση Μητσοτάκη “δόγμα της ατομικής ευθύνης” αποτελούν μια νέα μορφή κοινωνικού αυτοματισμού, που μοιράζει τις ευθύνες στους πολίτες και προσφέρει στον Κυριάκο Μητσοτάκη έναν ηγεμονικό ρόλο έναντι υπηκόων και όχι πολιτών.
αυγη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου